نیروهای طالبان در نزدیکی مرز ایران تمرین استفاده از سلاح سنگین انجام دادند

این تمرین در حالی صورت گرفته است که در درگیری اخیر در مرز نیمروز، مرزبانان ایرانی از سلاح سنگین استفاده کرده بودند

طالبان در این تمرین استفاده از توپ، هاوان، دهشکه و چندین نوع دیگر سلاح سنگین را آزمایش کردند - @ICDnimruz/twitter

خبرگزاری باختر، روز پنجشنبه ۱۸ خرداد (۸ ژوئن)‌، از انجام تمرینات نظامی نیروهای طالبان در استان نیمروز در امتداد مرز با ایران، خبر داد. باختر نوشت که در این تمرین، نیروهای طالبان استفاده از سلاح سنگین را آزمایش کرده‌اند.

تمرین نظامی در مرز ایران را گردان سوم مرزی طالبان که مسئولیت حفاظت از مرز نیمروز را به عهده دارد، انجام داد. طالبان هدف این تمرینات را «کسب تجارب بیشتر نیروهای مرزی» عنوان کردند. محمد نبی ملاورور، فرمانده گردان سوم مرزی طالبان، گفت که نیروهای مرزی این گروه تحت نظر متخصصان، استفاده از سلاح‌های سنگین را آموزش دیده‌اند.

ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در نیمروز در رشته توییتی با ارائه توضیحات درباره تمرینات نظامی روز پنجشنبه نیروهای طالبان در نیمروز نوشت در این تمرین نظامی «استفاده از سلاح‌های سنگین ازجمله توپ، دهشکه، دی سی، هاوان، اسپنجین و دیگر تسلیحات سنگین آزمایش شد.»

تمرین استفاده از سلاح سنگین در حالی انجام می‌شود که اخیرا در درگیری میان نیروهای مرزی طالبان و مرزبانان ایرانی، طرف ایرانی از سلاح سنگین به‌ویژه توپخانه در برابر طالبان استفاده کرد.

این درگیری، روز شنبه ۹ خرداد، میان نیروهای طالبان و مرزبانان ایرانی در شهرستان کنگ، استان نیمروز رخ داد و علت دقیق آن هنوز مشخص نیست. در این درگیری دو مرزبان ایرانی و یک نیروی طالبان کشته شدند. پس از این درگیری بود که طالبان ملا شراف‌الدین تقی، فرمانده پادگان ۲۱۵ ارتش را در راس هیئتی به نیمروز فرستاد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این فرمانده طالبان هدف از سفرش را بازدید از مناطق مرزی عنوان کرد و گفت که نیروهای طالبان به حفاظت از مرزهای کشور متعهدند و رهبری این گروه نیز برای حفظ روابط دیپلماتیک با کشورهای همسایه تلاش می‌کند.

با این حال، این گروه در یک ماه گذشته دست‌کم دو بار با مرزبانان ایرانی به دلایل مختلف درگیر شده‌اند که در هر دو مورد، افرادی از هر دو طرف کشته شده‌اند. در درگیری اخیر میان مرزبانان ایرانی و طالبان که چند ساعت به طول انجامید، منابع آگاه از استان نیمروز به ایندیپندنت فارسی گفتند که طرف ایرانی از سلاح سنگین استفاده کرده و گلوله‌هایی به اطراف شهر زرنج نیز اصابت کرده است.

نظامیان ایرانی استفاده از توپخانه را در این درگیری تایید کردند، اما گفتند که از موشک استفاده نشده است. با این حال، به نظر می‌رسد نیروهای طالبان اکنون با راه‌اندازی تمرینات نظامی در مرز ایران در تلاش‌اند تا استفاده از سلاح سنگین را در برابر حریف ایرانی بیازمایند و نیز هشدار دهند که در صورت تکرار درگیری، توانایی استفاده از سلاح سنگین را دارند.

این در حالی است که دولت ایران پیش از سلطه طالبان بر افغانستان نیز با این گروه روابط نزدیک داشت و پس از به قدرت رسیدنشان نیز در کنار این گروه باقی ماند.