توافق تازه‌ای برای تسریع اجرای پروژه «تاپی» میان پاکستان و ترکمنستان به امضا رسید

پاکستان با بحران کمبود گاز روبه‌روست و می‌خواهد اجرای پروژه تاپی سرعت بگیرد

خط لوله گاز تاپی، گاز کشور ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان و هند انتقال می‌دهد-GMICafghanistan/Twitter@‌

مقام‌های دولت پاکستان و ترکمنستان طرح مشترکی را برای اجرای پروژه گاز تاپی به امضا رساندند. بر اساس این طرح تازه، روند اجرایی پروژه تاپی با سرعت آغاز خواهد شد. به گزارش روزنامه داون پاکستان، این طرح روز پنجشنبه در اسلام‌آباد به امضا رسید.

مصدق مالک، وزیر نفت پاکستان و مسقط بابایف، وزیر دولت و رئیس شرکت ترکمن گاز، این توافق جدید را امضا کردند. شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان که در مراسم امضای این قرارداد حضور داشت، به رسانه‌ها گفت با توجه به شرایط جهانی، انرژی به یک چالش واقعی تبدیل شده است و کشور در حال توسعه‌ای مانند پاکستان، به اقدامات سریع برای بررسی گزینه‌های انرژی نیاز دارد.

او همچنین گفت پروژه تاپی طرح بسیار مهمی برای پیشرفت کل منطقه است و این پروژه با تضمین‌های ملموس و شرایط و ضوابط موردتوافق طرفین، به تامین گاز طبیعی منطقه کمک می‌کند. دولت پاکستان در تلاش است تا این پروژه با سرعت اجرا شود. شهباز شریف می‌گوید با توجه به قیمت‌ گران‌ سوخت و کمبود گاز در سطح جهان، ما همه گزینه‌ها برای تهیه تمام انواع انرژی پایدار به‌عنوان بخشی از یک طرح جامع امنیت ملی انرژی را بررسی می‌کنیم.

وابستگی پاکستان به گاز وارداتی به‌صورت مستمر در حال افزایش است، زیرا منابع داخلی گاز این کشور سالانه ۹ درصد کم می‌شود. در حال حاضر بیشترین مصرف گاز در پاکستان را نوع ال‌ان‌جی (LNG) تشکیل می‌دهد که از کشور قطر وارد می‌شود. قطر همه بازار گاز پاکستان را در دست دارد و می‌خواهد تا سهمش را از طریق مشارکت در سرمایه‌گذاری خصوصی در این کشور بالا ببرد.

وابستگی بیش‌ازحد پاکستان به گاز وارداتی از قطر، این کشور را با بحران کمبود گاز مواجه کرده است. به همین دلیل پاکستان تلاش می‌کند تا انواع دیگر گاز را نیز وارد کند و پروژه تاپی برای این کشور حیاتی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروژه گاز تاپی که گاز کشور ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان و هند انتقال می‌دهد، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروژه انتقال گاز در منطقه است. این پروژه نخست در اواسط دهه ۹۰ میلادی زمانی که طالبان در قدرت بودند، کلید خورد.

مجری این پروژه در ابتدا یک شرکت آرژانتینی (‌یونیکال) بود، اما به دلایلی این پروژه به شرکت آمریکایی (‌بریداس) داده شد. با این حال، بریداس هم نتوانست به‌دلیل چالش‌های امنیتی موجود در منطقه، پروژه را آغاز کند.

با وقوع حوادث یازدهم سپتامبر و تغییر نظام در افغانستان، پروژه تاپی برای سال‌های زیادی به فراموشی سپرده شد، تا این‌که در سال ۲۰۱۰ و در زمان ریاست‌جمهوری حامد کرزی برای نخستین بار موافقت‌نامه اجرای پروژه تاپی به امضای رهبران چهار کشور رسید.

قرار شد این پروژه در سال ۲۰۱۴ آغاز شود و در سال ۲۰۱۷ به بهره‌برداری برسد، اما بار دیگر این پروژه متوقف شد تا در سال ۲۰۱۵ بار دیگر فاز اجرایی آن در داخل خاک ترکمنستان آغاز شود. رهبران چهار کشور در آن زمان اعلام کردند که پروژه در سال ۲۰۱۹ به بهره‌برداری خواهد رسید، اما ناکامی‌های اجرای این پروژه همچنان ادامه دارد و تا امروز لوله‌های انتقال گاز پروژه تاپی در داخل خاک افغانستان نصب نشده‌اند.

اکنون با گذشت نزدیک به ۳۰ سال از آغاز پروژه تاپی، کشورهای ذی‌نفع در این پروژه امیدوارند که روند لوله‌گذاری پروژه در افغانستان بی‌درنگ آغاز شود. طالبان نیز که از کمک‌های خارجی‌ محروم‌اند، به‌شدت برای اجرای پروژه مشتاق‌اند. رهبری این گروه تعهد داده است که امنیت کامل پروژه را در داخل خاک افغانستان تامین خواهد کرد. هزینه ساخت این پروژه هرچند در سال ۲۰۱۵ حدود ۱۰ میلیارد دلار محاسبه شده بود، اما بعدا به بیش از ۱۲ میلیارد دلار افزایش یافت. شرکت ترکمن گاز که مجری اصلی این پروژه است، حدود ۸۵ درصد هزینه این پروژه را می‌پردازد و سه کشور افغانستان، پاکستان و هند هرکدام ۵ درصد هزینه‌های آن را خواهند پرداخت.

خط لوله گاز تاپی سالانه حدود ۳۳ میلیارد مترمکعب گاز را از ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند انتقال خواهد داد. افغانستان سالانه حدود ۵۰۰ میلیون دلار بابت ترانزیت گاز عایدی به دست می‌آورد و ۱۲ هزار نفر نیز برای اجرای این پروژه به کار مشغول می‌شوند. همچنین افغانستان می‌تواند در ۱۰ سال نخست سالانه ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز را از این خط لوله به دست بیاورد، در ۱۰ سال دوم این مقدار به یک میلیارد مترمکعب و در ۱۰ سال سوم به ۱.۵ میلیارد مترمکعب خواهد رسید.

بیشتر از جهان