جنگنده‌های اسرائیلی بار دیگر بمب‌‌افکن‌های آمریکایی را همراهی کردند

اسرائیل اخیرا مانور دو هفته‌ای تحت عنوان «دست محکم» را به پایان رسانده که بخشی از آن شامل تمرین نظامی مشترک بین ارتش‌های اسرائیل و آمریکا بود

به‌نوشته تایمز اسرائیل، ماموریت مشترک اسرائیل و آمریکا، پیام روشنی به مقام‌های جمهوری اسلامی است - Israel Defense Forces

هم‌زمان با تهدید‌های مکرر مقام‌های دولتی و نظامی اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، روز پنجشنبه هشتم ژوئن (۱۸ خردادماه ۱۴۰۲) نیروی هوایی ارتش اسرائیل اعلام کرد جنگنده‌های اف‌-۱۶ این کشور دو بمب‌‌افکن سنگین بی-۱ نیروی هوایی ایالات متحده را ‌هنگام بازگشت از ماموریت خود از خلیج فارس، در حریم هوایی اسرائیل، همراهی کردند.

اسرائیل اخیرا مانور دو هفته‌ای تحت عنوان «دست محکم» را به پایان رسانده که بخشی از آن شامل تمرین نظامی مشترک بین ارتش‌های اسرائیل و آمریکا بود. این مانور در فاصله کوتاهی پس از مانور حزب‌الله لبنان برگزار شد. نیوزویک هدف از این مانور را ارسال پیام به جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله عنوان کرده بود.

روزنامه تایمز اسرائیل شامگاه پنجشنبه با انتشار یک گزارش کوتاه انجام این ماموریت مشترک را «پیام روشنی» به مقام‌های جمهوری اسلامی ایران توصیف کرد.

مقام‌های نظامی اسرائیل شامگاه پنجشنبه ضمن تایید همراهی بمب‌افکن‌های آمریکایی، انجام این ماموریت را بخشی از همکاری‌های نزدیک میان نیروی هوایی اسرائیل و آمریکا خواندند که نقش مهمی در «حفظ امنیت هوایی اسرائیل و خاورمیانه» دارد.

به نوشته تایمز اسرائیل، همراهی بمب‌افکن‌های آمریکایی در آسمان خاورمیانه طی دو سال گذشته به یک رخداد ثابت تبدیل شده است.

همزمان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در آخرین روز سفر آنتونی بلیکن، وزیر خارجه آمریکا به عربستان سعودی، با او تلفنی گفت‌وگو کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخست‌وزیر اسرائیل در گفت‌وگو با وزیرخارجه ایالات متحده تاکید کرد که هرگونه توافق احتمالی با مقام‌های جمهوری اسلامی مانع از آن نمی‌شود که اسرائیل برای دفاع از منافع ملی و امنیت داخلی خود، هر اقدامی که لازم بداند در برابر حکومت ایران در دستور کار قرار دهد.

مواضع روز پنجشنبه نخست‌وزیر اسرائیل در حالی اعلام شد که ظرف روزهای گذشته گزارش‌هایی از پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه در گفت‌وگوهای پنهانی و دوجانبه میان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، منتشر شده است.

روز چهارشنبه روزنامه هاآرتص در گزارشی نوشت گفت‌وگوهای دوجانبه و مستقیم میان جمهوری اسلامی ایران و دولت بایدن به‌اندازه‌ای پیش رفته است که مقام‌های نظامی اسرائیل انتظار دارند ظرف هفته‌‌های آینده به یک توافق بیانجامد. مقام‌های رسمی آمریکا این گزارش‌‌ها را تایید نکرده‌اند.

در این میان، به‌نوشته روزنامه هاآرتص، بین مقام‌های دولتی و نظامی اسرائیل بر سر یک توافق احتمالی میان جمهوری اسلامی با دولت آمریکا، بر سر برنامه هسته حکومت ایران، اختلاف‌نظر وجود دارد.

بیشتر از جهان