شروع رزمایش مشترک شبیه‌سازی حمله به مراکز اتمی ایران

مشاور امنیت ملی اسرائيل: حکومت ایران معضلی برای کل جهان است

همزمان با شروع رزمایش مشترک اسرائیل و آمریکا برای هدف قراردادن مراکز اتمی حکومت ایران، یک مقام ارشد اسرائیل گفت که حکومت ایران یک «معضل جهانی» است.

وب‌سایت دفتر نخست‌وزیری اسرائيل روز سه‌شنبه، هشتم آذرماه (۲۹ نوامبر)، به‌نقل از ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل، نوشت: هرچند حکومت ایران همچنان چالش اصلی اسرائیل به‌شمار می‌رود، اما مسئله تنها برای اسرائيل نیست و حکومت ایران یک معضل برای کل جهان است.

مشاور امنیت ملی اسرائيل، در بخش دیگری از صحبت‌هایش روز سه‌شنبه‌اش، در همایش سالانه موسسه دموکراسی اسرائیل، گفت: مسئله حکومت ایران سه‌ بعد دارد. این مقام امنیتی اسرائیل، برنامه اتمی حکومت ایران، تروریسم بین‌المللی و فعالیت‌های منطقه‌ای حکومت ایران را به‌عنوان ابعاد مختلف تهدید و «مسئله» ایران معرفی کرد.

ارتش اسرائیل نیز روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای به‌طور رسمی اعلام کرد رزمایش مشترک با نیروهای آمریکایی، با هدف شبیه‌سازی حملات علیه ایران و گروه‌های نیابتی وابسته به جمهوری اسلامی در منطقه انجام می‌شود.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، در این رزمایش که تا روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت، جنگنده‌های دوربرد اسرائیل به پرواز درمی‌آیند.

وزارت دفاع اسرائیل در بخشی از بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر کرد، آورده است: «نیروهای نظامی اسرائیل با همراهی نیروی هوایی ارتش ایالات متحده، تعدادی از سناریوهای مواجهه با تهدیدات منطقه‌ای را شبیه‌سازی می‌کنند.»

 برپایه این بیانیه، در این رزمایش سه‌روزه که بر فراز دریای مدیترانه و خاک اسرائیل انجام می‌شود، جنگنده‌ها و هواپیماهای سوخت‌رسان هر دو کشور شرکت خواهند داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طرح برگزاری یک رزمایش مشترک نظامی با هدف شبیه‌سازی حمله به مراکز اتمی ایران و گروه‌های نیابتی وابسته به جمهوری اسلامی، در جریان سفر هفته پیش آویو کوخاوی، رئیس ستادکل ارتش اسرائیل، به واشنگتن نهایی شد.

رئیس ستادکل ارتش اسرائیل بعد از سفر به آمریکا و دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های نظامی ایالات متحده گفت دو کشور باید برنامه‌های مشترک خود برای «اقدامات تهاجمی» علیه حکومت ایران را سرعت بخشند.

روزنامه تایمز اسرائیل روز سه‌شنبه در گزارشی به‌نقل از رئیس ستادکل ارتش اسرائیل نوشت که فعالیت‌های مشترک با ارتش ایالات متحده «به طور قابل توجهی گسترش خواهد یافت».

هر دو کشور بارها تاکید کرده‌اند که هرگز اجازه نخواهند داد حکومت ایران به تسلیحات اتمی دست پیدا کند.

ماه گذشته، پس از انتشار گزارش روزنامه وال‌استریت‌ژورنال از احتمال حملات قریب‌الوقوع حکومت ایران به اهدافی در عربستان سعودی و عراق، جنگنده‌های اف-۳۵ نیروی هوایی اسرائیل دو بمب‌افکن بی-۵۲ آمریکا را به هنگام بازگشت از خلیج فارس اسکورت کرده‌اند، اقدامی که به‌عنوان نوعی هشدار نمادین به حکومت ایران ارزیابی شد.

ارتش اسرائيل پیش‌تر هم جنگنده‌های اف-۱۵ و اف-۱۶ خود را برای اسکورت بمب‌افکن‌های آمریکایی به‌کار گرفته بود، اما این نخستین‌بار بود که از جنگنده‌های اف-۳۵ در این ماموریت استفاده شد.

 جنگنده‌های رادارگریز اف-۳۵ اسرائیل در زمره جنگنده‌های پیشرفته نیروی هوایی این کشور به‌شمار می‌روند که معمولا در رزمایش‌ها یا عملیات‌های حساس دوربرد از آن‌ها استفاده می‌شود.

بیشتر از جهان