«اقدامات تهاجمی جمهوری اسلامی تهدیدی برای امنیت دریایی منطقه است»

شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا بار دیگر خواهان همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شدند

در بیانیه مشترک وزیران خارجه، از تصمیم عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران برای از سرگیری روابط استقبال شد - FAYEZ NURELDINE AFP

وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا در یک بیانیه مشترک درباره مجموعه‌ای از مسائل و بحران‌های منطقه‌ای، ازجمله درخصوص تهدیدهای حکومت ایران برای آبراه‌های بین‌المللی، امنیت تجارت دریایی و برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی موضع‌گیری کردند.

این بیانیه یک روز بعد از حضور و سخنرانی آنتونی بلینکن در جمع وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ریاض صادر شد.

در بیانیه مشترک روز پنجشنبه هشتم ژوئن (۱۸ خردادماه ۱۴۰۲) وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا، حکومت ایران متهم شده است که با مجموعه‌ای از اقدام‌های «تهاجمی» و «غیرقانونی»، امنیت خطوط کشتیرانی، تجارت بین‌المللی و تاسیسات نفتی منطقه را به خطر انداخته است.

وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا در بخش دیگری از بیانیه روز پنجشنبه خود خواستار همکاری کامل حکومت ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شدند.

در این بیانیه مشترک، همچنین از تصمیم دولت عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک استقبال شده‌ است.

در بخش دیگری از بیانیه مشترک وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا، درباره بحران کنونی در سودان، برقراری روابط سیاسی و دیپلماتیک با دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه و نیز تداوم جنگ در اوکراین موضع‌گیری شده است.

وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا خواهان دستیابی به یک راه‌حل سیاسی در سوریه شدند، به‌گونه‌ای که وحدت و حاکمیت سوریه حفظ شود و مردم سوریه هم بتوانند در چارچوب قوانین بین‌المللی و مقررات حقوق بشردوستانه، خواست‌ها و مطالبات خود را پیگیری کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخش دیگری از بیانیه مشترک وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا، همچنین با اشاره به مسئله فلسطین، به راه‌حل تشکیل دو دولت مستقل فلسطینی و اسرائیلی در امتداد مرزهای ۱۹۶۷، تاکید شده است.

شبکه خبری العربیه نیز شامگاه پنجشنبه در یک گزارش، اساس مواضع مشترک آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را ارتقای صلح، امنیت، ثبات، همبستگی و تضمین رونق اقتصادی در منطقه خاورمیانه عنوان کرد.

هم‌زمان، آنتونی بلینکن در روز سوم و آخر سفرش به عربستان سعودی همراه با شاهزاده فیصل بن فرحان، میزبان نشست کشورهای عضو ائتلاف نظامی ضد داعش بود. در این نشست نیز درباره طیف وسیعی از مسائل سیاسی منطقه و همکاری‌های امنیتی صحبت شد.

در نشست روز پنجشنبه در ریاض که با حضور وزیر خارجه آمریکا برگزار شد، وزیر خارجه عربستان سعودی بار دیگر موضع رسمی کشورش در قبال عادی‌سازی روابط با اسرائیل را تکرار کرد و گفت: «عادی‌سازی در راستای منافع منطقه است، اما ابتدا باید به مسئله فلسطین رسیدگی شود.»

تلاش برای عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو، از اهداف محوری سفر وزیر خارجه آمریکا به عربستان سعودی عنوان شده بود.

شاهزاده فیصل بن فرحان همچنین گفت که ریاض با کشورهای آفریقایی برای مقابله با فعالیت سازمان‌های تروریستی همکاری دارد. به‌گفته وزیر امور خارجه عربستان سعودی، تهدید داعش همچنان پابرجاست و نیروهای داعش در حال انتقال به مناطق دیگر به ویژه آفریقا هستند.

بیشتر از جهان