زلنسکی: صدها هزار نفر در جنوب اوکراین آب آشامیدنی ندارند ‏

چند هزار نفر در حال فرار از منطقه سیل‌زده‌اند ‏

فجایعی که در اثر شکستن سد کاخوفکا در اوکراین به وجود آمده است همچنان ادامه دارد و بر شمار بیشتری از مردم اثر می‌گذارند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز چهارشنبه گفت صدها هزار نفر از مردم در جنوب اوکراین محروم از «دسترسی معمولی به آب آشامیدنی‌اند»، زیرا سیل‌‌ ناشی از افزایش سطح آب در رودخانه دنیپرو باعث شد لوله‌هایی که آب آشامیدنی مردم را تامین می‌کند پر شود. حکومت نظامی منطقه خرسون از مردم محل خواست آب را پیش از آشامیدن بجوشانند و اشیائی را که در تماس با آب ناشی از سیل بوده‌اند ضدعفونی کنند. در عین حال، شاهد فرار گسترده ساکنان محل از منطقه سیل‌زده هستیم. احتمال دارد حداقل ۵۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در اثر این حادثه غیرقابل‌استفاده شود.

اولکساندر کوبراکوف، معاون نخست‌وزیر، در دیدار از شهر خرسون گفت که بیش از ۸۰ شهر و شهرک تحت تاثیر این فاجعه قرار گرفته است. اولیویا هیدون، نماینده سازمان بین‌المللی مهاجرت که بزرگ‌ترین سازمان امدادی فعال در اوکراین است، گفت مردم مناطق نزدیک به رودخانه نیاز فوری به آب آشامیدنی دارند و در معرض خطر بیماری‌های ناشی از آلودگی آبی‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که یک روز از انفجار سد می‌گذرد، هنوز معلوم نیست کمبود آب آشامیدنی چقدر خطرناک یا گسترده است. دولت و گروه‌های امدادی مشغول کمک‌اند و بسیاری از مردم از منطقه خارج شده‌اند. مقامات اوکراین از ۱۶ هزار نفری که در کرانه غربی رودخانه در منطقه خرسون زندگی می‌کنند خواستند خانه‌هایشان را ترک کنند. گزارش‌هایی در مورد کم‌آبی و بیماری‌های آبی مثل وبا و اسهال خونی منتشر شده است.

زلنسکی در تلگرام گفت نیروهای امدادی اوکراین فقط می‌توانند به مردم در سرزمین‌های زیر کنترل کی‌یف کمک برسانند و مدعی شد که مقام‌های کرانه شرقی رودخانه دنیپرو که زیر تسلط روسیه است مردم را از منطقه خارج نکرده‌اند. مسئولان محلی منصوب مسکو وضعیت اضطراری اعلام کرده‌اند و می‌گویند که دولت روسیه و حزب حاکم آن کشور، حزب روسیه متحد، با آب معدنی به کمک مردم آمده‌اند.

نابودی سد در ضمن باعث شده صدها هزار ماهی که در آب پشت سد زندگی می‌کردند بمیرند. گروه‌‌های محیط‌زیستی می‌گویند پایین آمدن سطح آب سد باعث می‌شود تخم‌گذاری ماهی‌ها در آینده دشوار باشد و پیامدهای زیست‌محیطی ماجرا تا سال‌ها به طول خواهد انجامید. در گذشته، سالی ۲.۶ هزار تن ماهی در سد به عمل می‌آمد.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، روز چهارشنبه گفت که کشورش به‌سرعت کمک بشردوستانه به اوکراین می‌فرستد. ماکرون پس از گفت‌وگوی تلفنی با زلنسکی در توییتر نوشت: «فرانسه این حرکت جنایتکارانه را که جان مردم را به خطر انداخته است محکوم می‌کند.» دفتر ماکرون گفت که فرانسه «با سرعت، اولین کاروان را با حدود ده تن محصولاتی که مورد تقاضای اوکراینی‌ها بود» اعزام می‌کند. وسایل تصفیه آب و آب‌انبارهای متحرک از جمله این کمک‌ها هستند.

در زمان نوشته شدن این گزارش (یازده شب به وقت خرسون) سطح آب در خرسون حدود سه متر از سطح معمولی فراتر رفته است. اما «اوکری‌هیدروانروژو»، بزرگ‌ترین شرکت تولید برق از آب در اوکراین، می‌گوید این اوج بالا آمدن است و از این پس کاهش سطح اتفاق خواهد افتاد.

لئونید تیموشنکو، معاون وزیر کشور اوکراین، در تلگرام گفت حداقل سه نفر در منطقه سیل در خرسون ناپدید شده‌اند. او از افرادی که در جست‌وجوی بستگان خود هستند خواست با پلیس ملی اوکراین تماس بگیرند و تاکید کرد که نیروهای انتظامی از «همه راه‌ها» برای جست‌وجو استفاده خواهند کرد.

تصاویری که شرکت‌های مکسار و پلانت‌لبز سه‌شنبه منتشر کردند نشان می‌دهد که مناطق وسیعی در بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ در جنوب اوکراین زیر آب رفته است. ویکتوریا لیتوینووا، معاون دادستان اوکراین، گفت بیش از ۴۰ هزار نفر ممکن است در مسیر سیل در مناطق زیر سیطره روسیه و اوکراین باشند. حجم آب پشت سد کاخوفکا پیش از انفجار نزدیک به ۱۹ میلیون کیلومترمکعب بود، یعنی نزدیک به چهار برابر آب دریاچه ارومیه.

کارشناسان مهندسی می‌گویند به احتمال بسیار یک انفجار عامدانه از درون باعث شکسته شدن سد شده است. اما آن‌ها افزودند که این احتمال هم وجود دارد که حمله از بیرون بوده باشد یا مشکلات فنی باعث این آسیب شده باشد.

بیشتر از جهان