‏صد ساعت حرکت بدون توقف خودرو برقی در جاده پیشرفته

در این رانندگی پنج روزه، ۵۶ راننده پشت فرمان نشستند و خودرو فقط لحظه‌ای برای تعویض راننده توقف می‌کرد

برد بهترین خودروهای برقی تولیدی کنونی فقط کمی بیشتر از ۵۰۰ کیلومتر است- Electreon

در بخشی از رونمایی از جاده‌ای برقی که می‌تواند وسایل نقلیه را در حین حرکت به‌صورت بی‌سیم شارژ کند، خودرویی برقی توانست مسیری به طول نزدیک به دو هزار کیلومتر (هزار و ۲۵۰ مایل) را بدون توقف بپیماید.

شرکت نوآفرین (startup) الکتروئون اسرائیل ادعا می‌کند این دستاوردش رکورد جهانی جدیدی است و طولانی‌ترین زمان و مسافتی است که وسیله نقلیه برقی (ای‌وی) مسافری بدون توقف و با ثبت زمان اندکی بیش از ۱۰۰ ساعت و مسافت هزار و ۹۴۲ کیلومتر پیموده است.

این هنرنمایی با خودرو اصلاح‌شده ویژه تویوتا آر.ای.وی۴ (RAV4) در مسیری دایره‌ای و مجهز به فناوری جاده برقی بی‌سیم شرکت الکتروئون انجام گرفت.

این شرکت نوآفرین ادعا می‌کند این فناوری می‌تواند برخی از چالش‌های اساسی در راه فراگیر شدن گسترده خودروهای برقی، از جمله نگرانی از محدودیت برد، زمان زیاد شارژ، و ظرفیت باتری را برطرف کند.

رئوون ریولین، رئیس افتخاری شرکت الکتروئون، گفت: «هدف از این رانندگی بدون توقف ۱۰۰ ساعتی رونمایی کردن از قابلیت نامحدود فناوری جاده برقی بی‌سیم در تامین برق خودروهای برقی برای رانندگی نامحدود با حداقل باتری بود.»

«این رونمایی همچنین نشانه روشن دیگری از آمادگی فناوری جاده برقی بی‌سیم ما برای پروژه‌های تجاری بزرگ جهانی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این رانندگی پنج روزه، ۵۶ راننده پشت فرمان نشستند و خودرو فقط لحظه‌ای برای تعویض راننده توقف می‌کرد.

الکتروئون قصد دارد فناوری شارژ بی‌سیم خود برای وسایل نقلیه را با همکاری تویوتا توسعه دهد. این شرکت در ماه مارس نیز با این غول خودروسازی ژاپن قراردادی امضا کرده بود.

اورن ازر، مدیرعامل الکترئون، در همان زمان گفته بود: «این همکاری سبب می‌شود شارژ بی‌سیم در اختیار گستره متنوع و وسیعی از رانندگان قرار گیرد. این همکاری مزایای بسیار زیاد شارژ بی‌سیم، از قبیل مقرون به صرفه بودن، شارژ بدون آلودگی خودروهای برقی، و همچنین تسریع در کاهش رد پای کربنی خودروهای برقی را آشکار خواهد کرد.»

نگاهی بیندازید به نخستین ۲۴ ساعت از ۱۰۰ ساعت رانندگی‌مان

۱۰۰ ساعتمان را خوب شروع کردیم و خیلی شور و شوق داریم ببینیم این هفته برای ما چه در آستین دارد. هر روز میزان پیشرفتمان را منتشر می‌کنیم تا از رویدادهای هر روز باخبر باشید.

الکترئون (@Electreon) ۲۲ مه ۲۰۲۳

برد بهترین خودروهای برقی تولیدی کنونی فقط کمی بیشتر از ۵۰۰ کیلومتر است، اما برخی از این پیش‌نمونه‌ها مرز هزار کیلومتر را پشت سر گذاشته‌اند.

پارسال مرسدس برقی توانست با یک بار شارژ کردن باتری و طی کردن بیش از هزار و ۲۰۰ کیلومتر فاصله آلمان تا بریتانیا را بپیماید.

این خودرو، که ویژن ای‌کیو‌اکس‌اکس نام دارد، در مدت فقط ۱۵ ساعت و با استفاده از یک باتری هم‌ظرفیت با باتری خودرو برقی مدل اس شرکت تسلا توانست با طی این مسیر رکوردشکنی کند.

این خودرو پیشرفته به‌علت پرهزینه بودن ساخت آن بعید است به تولید انبوه برسد، اما پیشرفت‌های اخیر در فناوری باتری می‌تواند به افزایش چشمگیر برد وسایل نقلیه برقی تجاری در آینده نزدیک بینجامد.

یک شرکت نوآفرین باتری‌سازی مستقر در چین پیش‌تر در همین ماه اعلام کرد که به لطف یک طرح ابتکاری باتری لیتیوم-منگنز-آهن-فسفات قصد دارد که نخستین شرکتی در جهان باشد که باتری برای خودرو برقی با برد هزار کیلومتر را به تولید انبوه برساند.

شرکت‌های دیگری نیز هم‌اکنون روی جاده‌های برقی برای شارژ بی‌سیم یا رسانشی کار می‌کنند. سوئد از طرح‌هایی برای ساختن حدود ۳ هزار کیلومتر جاده برقی تا سال ۲۰۴۵ خبر داد.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی