وزیر خارجه روسیه آمریکا را به حمایت از داعش و القاعده در افغانستان متهم کرد

لاوروف: آمریکا از فکر ایجاد پایگاه‌های نظامی در کشورهای همسایه افغانستان دست برنمی‌دارد

لاوروف به اظهارات سفیر آمریکا در تاجیکستان مبنی بر حمایت نکردن آمریکا از  گروه‌های تروریستی واکنش نشان دادــ TIMOTHY A. CLARY / AFP

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، که به تاجیکستان سفر کرده است، روز دوشنبه ۱۵ خرداد (۵ ژوئن) در جریان بازدید از پایگاه نظامی روسیه در آن کشور، گفت که ایالات متحده از داعش و القاعده در افغانستان به‌شدت حمایت می‌کند.

خبرگزاری تاس روسیه روز سه‌شنبه با انتشار این خبر، به نقل از بیانیه منتشرشده در وب‌سایت وزارت خارجه روسیه نوشت که لاوروف همچنین مدعی شد که آمریکا درصدد ایجاد زیرساخت‌های نظامی در کشورهای همسایه افغانستان است. او در مورد این ادعا جزئیات زیادی ارائه نکرد، اما تاکید کرد که «آمریکا از فکر بازگرداندن زیرساخت‌های نظامی خود به کشورهای همسایه (افغانستان) دست نمی‌کشد».

وزیر خارجه روسیه در سخنرانی‌اش در پایگاه نظامی روسیه در تاجیکستان، به اظهارات اخیر امانوئل میکالر، سفیر آمریکا در تاجیکستان، که گفته بود آمریکا از هیچ گروه تروریستی و خشن مخالف طالبان حمایت نمی‌کند، اشاره کرد و گفت: «این اظهارات به زبان دیپلماسی اظهارات دروغین‌اند. ما به‌خوبی می‌دانیم که آمریکا از شبه‌نظامیان داعش در افغانستان و نیز گروه القاعده و برخی دیگر گروه‌های تروریستی وابسته به آن‌ها فعالانه حمایت می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لاوروف گفت که هدف آمریکا از این کار واضح است. او به منافع آمریکا در آسیای میانه و جنوب آسیا اشاره کرد و ادامه داد: «هدف آمریکا این است که افغانستان آرام نشود.»

این نخستین بار نیست که وزیر خارجه روسیه چنین اظهاراتی را مطرح می‌کند. او پیش از این نیز آمریکا را به تقویت گروه‌های تروریستی در افغانستان و تهدید منطقه از طریق آن‌ها، متهم کرده بود.

پس از خروج آمریکا از افغانستان، وزیر خارجه روسیه بارها از گسترش شدید داعش در افغانستان، به‌ویژه در شمال این کشور و تهدید آن برای امنیت آسیای مرکزی، ابراز نگرانی کرده است. لاوروف پیش از این در یکی از سخنرانی‌هایش مدعی شد که داعش اکنون بیش از شش هزار جنگجو در شمال افغانستان دارد که می‌توانند تهدیدی جدی برای آسیای مرکزی و روسیه باشند.

با این حال، طالبان مدعی‌اند که داعش را در افغانستان سرکوب کرده‌اند و نهادهای امنیتی آمریکا نیز با پخش خبرهای همچون کشته شدن فرماندهان کلیدی داعش به دست طالبان، این موضوع را بزرگ‌نمایی می‌کنند. این در حالی است که برخی مقام‌های نظامی آمریکا معتقدند که داعش در افغانستان حضوری گسترده دارد و عملیات کنترل از راه دور آمریکا نیز نمی‌تواند رفتارهای این گروه را کنترل کند.

بیشتر از جهان