معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: برای رساندن پیام‌ها به ایران راه‌هایی داریم

وزیر خارجه آمریکا دیپلماسی را بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌داند

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، درباره کانال‌های ارتباطی میان تهران و واشنگتن گفت‌و‌گو کردــ Twitter / StateDeputySpox

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، می‌گوید برای برقراری ارتباط با ایران و رساندن پیام‌هایی به آن‌ها راه‌هایی دارند.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه پنجم ژوئن (۱۵ خرداد) در یک نشست خبری، درباره کانال‌های ارتباطی میان تهران و واشنگتن گفت: «برای برقراری ارتباط با ایران و رساندن پیام‌هایی به آن‌ها راه‌هایی داریم که این موضوع به نفع آمریکا است». ودانت پاتل از ارائه جزئیات بیشتر درباره محتوای این پیام‌ها یا چگونگی ارسال آن‌ها خودداری کرد.

روزنامه فایننشال تایمز پیش‌تر در گزارشی، با بررسی تحولات دیپلماتیک اخیر برای کاستن از نگرانی‌های جامعه بین‌الملل از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی جهان، از دیدارهای انجام‌شده در نیویورک میان دیپلمات ایرانی و مسئول میز ایران در دولت آمریکا خبر داده بود. بنا به ادعای این روزنامه، رابرت مالی، نماینده دولت آمریکا در امور ایران، در ماه‌های گذشته با سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل، چندین بار دیدار کرده است.

هم‌زمان آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، گفت که واشنگتن دیپلماسی را بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌داند. او روز دوشنبه، پیش از آنکه عازم عربستان سعودی شود، به تهران هشدار داد چنانچه جمهوری اسلامی از مسیر دیپلماسی سر باز زند، واشنگتن همه گزینه‌ها را روی میز دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بلینکن دیپلماسی، فشار اقتصادی و بازدارندگی را سه رویکرد اصلی آمریکا در برابر ایران برشمرد. رویکردهایی که به گفته او از حمایت هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات برخوردار است.

فایننشال‌تایمز همچنین به نقل از برخی منابع مطلع نوشته بود که محور اصلی گفت‌وگوهای میان رابرت مالی و ایروانی به موضوع مبادله زندانیان ارتباط داشته است. معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعای این روزنامه گفت که در این زمینه، چیزی برای گفتن ندارد.

جمهوری اسلامی سال‌ها است که از زندانیان دوتابعیتی به عنوان گروگانی برای کسب منافع اقتصادی یا دریافت امتیاز امنیتی استفاده می‌کند. موضوع مبادله سیامک نمازی و مراد طاهباز، از زندانیان ایرانی‌ــ‌آمریکایی، هم نمونه‌ای از این ترفند است که گفته می‌شود با پرونده پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی گره خورده است.

در آخرین اظهارنظرها در مورد مذاکرات میان ایران و آمریکا، هفته گذشته حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی فیگارو گفته بود که تبادل پیام‌ها میان تهران و واشنگتن از طریق میانجیگری منطقه‌ای و اروپایی ادامه دارد.

پیش از آن و هم‌زمان با سفر دوروزه سلطان هیثم بن طارق آل سعید، پادشاه عمان، به تهران گمانه‌های زیادی مطرح شد مبنی بر اینکه پادشاه عمان از طرف آمریکا حامل پیام مهمی برای مقام‌های جمهوری اسلامی ایران است.