انتقاد اسماعیل یون از طالبان: عاملان تخریب پل و دکل‌‌های برق وزیر شدند

یون به طالبان هشدار داد که اجازه نمی‌دهد در محل ساختمان تلویزیون ژوندون مدرسه دینی و مرکز نظامی بسازند

اسماعیل یون مالک تلویزیون خصوصی ژوندون در افغانستان است-Twitter/@HNajafizada

اسماعیل یون، مالک تلویزیون خصوصی ژوندون، دوشنبه، ۱۵ خرداد (۵ ژوئن) در کابل گفت، طالبانی که با پاکستان ارتباط دارند، به سود افغانستان کار نمی‌کنند.

او در این نشست خبری در کابل ادعا کرد که افراد و مقام‌های طالبان که سال‌ها در پاکستان زندگی کرده‌اند، اینک به آزار و اذیت مردم افغانستان مشغول‌اند.

او گفت، کسانی که دارایی‌های عامه را تخریب می‌کردند، حالا وزیر شده‌اند، و افزود: «آن کسانی که در پاکستان زندگی کردند و ۱۰ یا ۲۰ سال از عمرشان را آنجا سپری کردند و اینک حاکمان افغانستان‌اند، به آزار ملت مشغول‌‌اند. آن‌ها با افرادی [در پاکستان] تماس دارند و شماره‌های واتساپ آن‌ها هم از هما‌نجا است، و در افغانستان مردم را آزار و اذیت می‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «کسی که پل‌ها را ویران کرد، وزیر فواید عامه شد، کسی که پایه‌های برق را تخریب کرد، وزیر آب‌وبرق شد. اما کسانی که خدمت کردند، به خیانت متهم شدند. این سرنوشت غم‌انگیز ۵۰ ساله کشور است که با آن مواجه‌ایم.»

اسماعیل یون گفت که طالبان از او خواسته‌اند که یا اجاره ۱۸ هزار دلاری زمین تلویزیون ژوندون را بدهد، یا این مکان را تخلیه کند.

او گفت که بنای تلویزیون ژوندون روی یک زمین دولتی ساخته شده است که حکومت پیشین افغانستان برای تقویت فرهنگ کشور، به او اجاره داده بود.

او به طالبان هشدار داد که اجازه نمی‌دهد در محل ساختمان تلویزیون ژوندون مدرسه دینی و مرکز نظامی بسازند: «نمی‌توانید از آن [ساختمان تلویزیون ژوندون] مرکز نظامی بسازید، چرا که به ما گفته بودند که از این زمین برای کارهای فرهنگی استفاده شود.»

او گفت که اجازه نمی‌دهد ساختمان تلویزیون ژوندون به مدرسه اکوره ختک و حقانیه بدل شود. 

بخشی از فرماندهان و نیروهای طالبان در این دو مدرسه مشهور پاکستان آموزش دیده‌اند.

این در حالی است که اسماعیل یون حدود دو هفته پیش در سخنرانی در مراسمی فرهنگی که طالبان برگزار کردند، گفته بود که به این گروه از ۱۰۰ نمره، ۹۵ می‌دهد. این موضع‌گیری یون با موجی از انتقادها در میان شهروندان کشور مواجه شد و پس از آن، او گفت که نمره‌دهی‌اش به طالبان، برای تامین امنیت بوده است. 

اسماعیل یون در ۲۰۱۰ تلویزیون ژوندون را در چهار جریب زمین تاسیس کرد که حکومت حامد کرزی به او اجاره داده بود. 

اسماعیل یون استاد دانشگاه کابل است. منتقدان می‌گویند که او طرفدار بقای حکومت پشتون‌تباران در افغانستان است و دیدگاه برتری‌طلبی قومی دارد.