مامور موساد که در آب‌های ایتالیا غرق‌ شد، در حال انجام ماموریتی علیه جمهوری اسلامی بود

کارکنان موساد و دستگاه امنیتی ایتالیا که قایقشان در شمال ایتالیا واژگون شد، در ماموریتی برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی ایران به سلاح‌های پیشرفته همکاری می‌کردند

این مامور سابق موساد با ۲۲ نفر دیگر سوار قایق بودند-Handout / Vigili del Fuoco / AFP

روزنامه ایتالیایی لارپوبلیکا نوشت که کارکنان موساد و دستگاه اطلاعاتی و امنیتی ایتالیا که هفته پیش قایقشان در شمال ایتالیا واژگون شد، در ماموریتی برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی ایران به سلاح‌های پیشرفته همکاری می‌کردند. 

چهارشنبه گذشته ۳۱ مه، سازمان اطلاعاتی اسرائیل اعلام کرده بود که یکی از چهار قربانی حادثه غرق شدن قایق در ایتالیا، یک مامور بازنشسته موساد بوده است. وزارت خارجه اسرائیل نیز مرگ این شهروند ۵۰ ساله اسرائیلی را تایید کرده و خبرگزاری رویترز او را مامور سابق موساد معرفی کرده بود. 

این مامور سابق موساد با ۲۲ نفر دیگر سوار قایق بودند و غیر از او، دو مامور اطلاعاتی ایتالیا و یک زن روس که به نوشته روزنامه ایتالیایی همسر ناخدای کشتی بود، نیز غرق شدند. لارپوبلیکا نوشت که عملیات مشترک ماموران اطلاعاتی سوار بر قایق زمانی فاش شد که قایق غرق شده بود.

روزنامه اسرائیلی اورشلیم‌پست نوشت که بنا بر گزارش‌ها، همکاری دو سازمان جاسوسی اسرائیل و ایتالیا پس از گزارش رسانه‌های ایتالیایی آغاز شد که گفته بودند الیگارش‌های روس در آن منطقه فعالیت می‌کنند و در انتقال پهپادهای ساخت ایران به مسکو مشارکت دارند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه بریتانیایی گاردین به نقل از رسانه‌های دیگر ایتالیایی نوشت که ماموران برای «تبادل اطلاعات و اسناد» دیدار می‌کردند و از آنجا که تیم اسرائیلی پروازشان به اسرائیل را از دست دادند، دو روز بیشتر در ایتالیا ماندند تا استراحت کنند. 

بیست‌ویک مامور مخفی سازمان اطلاعات و امنیت ایتالیا و یک مامور موساد تحت پوشش گردشگر صبح روز یکشنبه در اسلوونی سوار قایقی شدند که آنان را به «ایزوله دی پسکاتوری»، کوچک‌ترین جزیره در مجمع‌الجزایر بورومین در دریاچه ماجیوره، منتقل کرد. گفته شده است که طوفان ناگهانی و غیرمنتظره دلیل واژگونی قایق بوده است. 

مامور بازنشسته موساد که در این حادثه کشته شد، روز چهارشنبه در اشکلون به خاک سپرده شد و بسیاری از کارمندان موساد که ماسک پزشکی به صورت زده بودند، در مراسم شرکت کردند. 

نیویورک تایمز به نقل از یکی از مقام‌های سابق اسرائیل نوشت که اگرچه او بازنشسته شده بود، اما به خدمت در سازمان اطلاعات اسرائیل ادامه می‌داد. نیویورک‌ تایمز همچنین نوشت که او و همکارانش در چارچوب مناسبات همکاری اطلاعاتی میان اسرائیل و ایتالیا به آن کشور رفته بودند. 

اورشلیم‌ پست نوشت که ۱۳ نفر از ۲۱ مامور اطلاعاتی سوار بر قایق واژگون‌شده اعضای موساد بودند. کاپیتان قایق به نام كارلو کارمیناتی به اتهام قتل ناشی از سهل‌انگاری سوژه تحقیق کارشناسان است، چرا که ۲۳ مسافر را در قایقی که تنها ظرفیت حمل ۱۵ سرنشین را داشت، سوار کرده بود. 

بیشتر از جهان