زلنسکی: اوکراین آماده حمله متقابل است

رئیس‌جمهوری اوکراین تاکید کرد که مصمم است سرزمین‌های تحت اشغال روسیه را باز پس بگیرد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در مصاحبه‌ای که روز شنبه منتشر شد، گفت: «اوکراین آماده است عملیات متقابل مورد انتظار خود را برای بازپس‌گیری سرزمین‌های تحت اشغال روسیه آغاز کند.»

زلنسکی در گفت‌وگو با وال استریت ژورنال تاکید کرد: «ما اطمینان داریم که موفق خواهیم شد. نمی‌دانم چقدر طول می‌کشد. صادقانه بگویم، ممکن است مسیرهای مختلفی در پیش داشته باشیم. اما آنچه می‌دانم این است که ما این کار را انجام می‌دهیم و کاملا آماده‌ایم.»

کی‌یف امیدوار است که با انجام حمله متقابل برای بازپس‌گیری قلمروهای اشغال‌شده خود،جهت جنگی را که ۱۵ ماه پیش از سوی روسیه آغاز شده، تغییر دهد.

به گزارش رویترز، زلنسکی در ماه گذشته گفت که اوکراین باید منتظر باشد تا خودروهای زرهی بیشتر از غرب تحویل داده شود.

رئیس‌جمهوری اوکراین از زمان آغاز تهاجم روسیه، در تلاش دیپلماتیک برای حفظ حمایت غرب بوده و به‌دنبال کمک نظامی و تسلیحاتی بیشتر است؛ تسلیحاتی که برای موفقیت در برنامه‌های اوکراین کلیدی است.

روسیه در حال حاضر بخش‌هایی از خاک اوکراین را در شرق، جنوب و جنوب شرقی در اختیار دارد. با این حال، گفته‌های زلنسکی و رسیدن تجهیزات بیشتر به اوکراین، به معنی پیش‌بینی حمله متقابل و قریب‌الوقوع این کشور است. در چند هفته گذشته نیز اوکراین حمله‌های خود را به انبارهای مهمات روسیه افزایش داده است.

ارتش اوکراین روز شنبه در یک گزارش روزانه اعلام کرد که مارینکا در منطقه شرقی دونتسک، کانون نبرد میان نیروهای دو کشور بوده است. در این گزارش آمده است که نیروهای اوکراینی هر ۱۴ حمله نظامی روسیه را در آنجا دفع کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساکنان کی‌یف در هفته‌های اخیر موجی از حمله‌های هوایی روسیه را تجربه کرده‌اند و قدرت دفاع هوایی اوکراین در این دوره به آزمایش گذاشته شد. بنا بر گزارش‌های منتشرشده،‌ کی‌یف فقط در ماه گذشته میلادی - ماه مه- ۱۷ روز هدف حمله‌های پهپادی و موشکی قرار گرفت؛ پهپادهایی که زلنسکی می‌گوید بسیاری از آن‌ها ایرانی‌اند.

هم‌‌زمان با ادامه درگیری میان کی‌یف و مسکو، روز جمعه ۱۲ خرداد (دوم ژوئن)، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت که هیچ آتش‌بسی در این جنگ قابل‌قبول نیست، مگر آنکه خروج نظامی روسیه از اوکراین در یک توافق صلح «عادلانه و پایدار» گنجانده شود.

بلینکن افزود: «آتش‌بسی که مرزهای کنونی را تثبیت کند و به ولادیمیر پوتین اجازه دهد کنترل خود را بر سرزمین‌های تصرف‌شده تحکیم کند، یک آتش‌بس عادلانه و پایدار نیست.»

ولودیمیر زلنسکی که برای شرکت در اجلاس جامعه سیاسی اروپا به مولداوی سفر کرده‌ است، روز جمعه با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، دیدار کرد.

در جریان این دیدار، مکرون اظهار داشت که فرانسه قصد دارد با تجهیزات دفاع هوایی خود از مردم اوکراین در برابر حملات روسیه محافظت کند. او همچنین تصریح کرد که در مورد مقدمات ایجاد چارچوب لازم برای شروع آموزش خلبانان جنگنده اوکراینی مطابق با نیازهای نیروی هوایی اوکراین گفت‌وگو کرده‌اند.

در همین حال، کشورهای اروپایی نیز فشارهای بیشتری بر روسیه وارد می‌کنند. روز چهارشنبه ۳۱ مه (۱۰ خرداد)، وزارت خارجه آلمان به روسیه دستور داد که تا پایان سال جاری میلادی به فعالیت چهار کنسولگری خود در آلمان پایان دهد. در حال حاضر، روسیه در شهرهای بن، فرانکفورت، هامبورگ، لایپزیگ، و مونیخ پنج کنسولگری و نمایندگی دارد که از میان آن‌ها می‌‌تواند فقط یکی را فعال نگه دارد.

دولت روسیه نیز به‌تازگی اعلام کرده است که دولت آلمان حداکثر می‌تواند ۳۵۰ تن از کارمندان دولتی‌اش، از جمله افرادی را که در نهادهای فرهنگی و مدرسه‌ها کار می‌کنند، در روسیه نگه دارد.

این تنش‌ها در شرایطی است که  تا پیش از شروع جنگ اوکراین، آلمان از مهم‌ترین شرکای تجاری روسیه بود و مسکو تامین‌کننده اصلی انرژی آلمان به شمار می‌رفت.

بیشتر از جهان