دبیرکل ناتو با هدف تسریع عضویت سوئد به ترکیه می‌رود

فشار بر ترکیه برای تایید پیوستن سوئد به ناتو افزایش یافته است

Kenzo TRIBOUILLARD / AFP

فشار بر ترکیه برای تایید پیوستن سوئد به ناتو افزایش یافته است. به همین دلیل است که انتظار می‌رود آخر این هفته، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، و مقام‌های ارشد دیگر این کشور گفت‌وگو کند.

مقر ناتو روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که استولتنبرگ پس از پیروزی اردوغان در انتخابات ترکیه، در مراسم تحلیف او شرکت خواهد کرد. نخست‌وزیر سابق نروژ نیز روز یکشنبه در نشست‌ دبیرکل ناتو با مقام‌های ترکیه شرکت خواهد کرد. اما جزئیاتی از این دیدارها ارائه نشده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ناتو می‌خواهد سوئد تا زمانی که رهبران این سازمان  در ۱۱ تا ۱۲ ژوئیه در لیتوانی دیدار می‌کنند، به این اتحادیه بپیوندد، اما ترکیه و مجارستان هنوز تقاضای سوئد را تایید نکرده‌اند. ترکیه از اعضای قدیمی پیمان نظامی آتلانتیک شمالی به‌شمار می‌رود و طبق اساس‌نامه ناتو، رضایت تمامی کشورهای عضو سازمان برای پذیرش عضو جدید در این پیمان لازم است.

هرچند مقام‌های دولتی ترکیه بارها اشاره کرده‌اند که با گسترش این پیمان مشکلی ندارند، اما با دولت سوئد بر سر مجموعه‌ای از مسائل، از جمله فعالیت نیروهای کرد مخالف دولت اردوغان در این کشور و نیز آزادی عمل برخی از فعالان راستگرا در سوئد، در آتش زدن قرآن یا اقدام‌های مشابه، اختلاف‌ جدی دارند. دولت ترکیه، سوئد را به ملایمت بیش از حد در مورد «سازمان‌های تروریستی» و تهدیدات امنیتی، از جمله گروه‌های شبه‌نظامی کرد و افراد مرتبط با کودتای ۲۰۱۶ متهم کرده است. مجارستان نیز تصویب عضویت سوئد را به تاخیر انداخته است، اما دلایل آن به طور عمومی روشن نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استولتنبرگ روز پنجشنبه در پایان مذاکرات دو روزه غیررسمی بین وزرای امور خارجه ناتو به منظور آماده شدن برای نشست ویلنیوس به خبرنگاران گفت: «پیام من این است که سوئد اقدام‌های لازم را انجام داده و زمان آن رسیده است که تقاضای عضویت این کشور تصویب شود.»

سوئد و فنلاند سال گذشته، در پی حمله روسیه به اوکراین، سیاست بی‌طرفی خود را کنار گذاشته و درخواست کردند به ناتو ملحق شوند.

توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد، روز پنجشنبه گفت: «زمان آن رسیده است که ترکیه و مجارستان تصویب عضویت سوئد در ناتو را آغاز کنند.»

پیش از این، مقام‌های سوئد تاکید کرده‌اند که هرچند تحریک به خشونت یا سخنرانی تنفرانگیز مجاز نیست، اما قانون اساسی سوئد آزادی بیان را تضمین کرده است و به مردم حقوق گسترده‌ای می‌دهد تا دیدگاه‌های خود را علنا بیان کنند. تجمع‌کنندگان در سوئد بايد برای گردهمایی عمومی از پليس مجوز داشته باشند. پلیس فقط به دلایل استثنایی، مانند خطراتی علیه امنیت عمومی، می‌تواند چنین مجوزهایی را صادر نکند.

راسموس پالودان، یک فعال سوئدی-دانمارکی، نسخه‌ای از قرآن را در نزدیکی سفارت ترکیه در پاتخت سوئد آتش زده بود. مقام‌های ارشد سوئد گفتند که هرچند اقدام راسموس در آتش زدن قرآن بی‌احترامی بود و با این گونه حرکت‌ها مخالف‌اند، اما آزادی بيان برای دمکراسی بسيار مهم است.

پالودن به‌عنوان سیاستمدار سوئدی-دانمارکی در هر دو کشور احزاب راستگرا تاسیس کرده است، اما این احزاب نتوانسته‌اند هیچ کرسی‌ در انتخابات ملی، منطقه‌‌ای یا شهرداری‌ کسب کنند. در انتخابات پارلمانی سال گذشته در سوئد، حزب او تنها ۱۵۶ رای در سراسر کشور دریافت کرد. قرآن‌سوزی او در طول تعطیلات، اعتراض‌های متقابلی را در ترکیه برانگیخت که در طول آن، تجمع‌کنندگان عکس او و پرچم سوئد را سوزاندند.

بیشتر از جهان