گزارش بانک جهانی: کمک‌های دلاری به افغانستان نرخ تورم را کاهش داده است

ماهیانه به طور متوسط ۱۵۰ میلیون دلار وارد افغانستان شده است

بانک جهانی کاهش نرخ تورم را به تثبیت نرخ ارز نسبت داده است که با کمک‌های نقدی سازمان ملل امکان‌پذیر شده است - Mohd RASFAN / AFP

بانک جهانی در گزارش تازه‌ای از کاهش نرخ تورم در افغانستان خبر داده و طالبان نیز از این گزارش استقبال کرده است. بر اساس گزارش بانک جهانی، کمک‌های نقدی سازمان ملل متحد یکی از علت‌های کاهش نرخ تورم بوده است.

در گزارش بانک جهانی آمده است که از ماه ژانویه تا ماه مه امسال، ماهیانه به طور متوسط ۱۵۰ میلیون دلار، که در مجموع ۷۶۰ میلیون دلار می‌شود، وارد افغانستان شده است. بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۲ نیز حدود ۱.۹ میلیارد دلار وارد آن کشور شده است.

بانک جهانی کاهش نرخ تورم را به تثبیت نرخ ارز نسبت داده است و اینکه ثبات ارز افغانستان با کمک‌های نقدی سازمان ملل امکان‌پذیر شده است. علت دیگر کاهش نرخ تورم در این گزارش، کاهش «چشمگیر قیمت مواد غذایی و سوخت بین‌المللی در ماه‌های اخیر» گفته شده است.

سبد غذایی خانوار، بنا بر برنامه جهانی غذا، نشان‌دهنده کاهش ۹.۸ درصدی تورم از سال گذشته است. در این گزارش تاکید شده است: «مواد غذایی ضروری و کالاهای غیرغذایی به طور گسترده در بازارهای عمده در سراسر این کشور در دسترس است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بانک جهانی می‌گوید کنترل شدید بر صادرات ارز، محدودیت عرضه پول داخلی، و وارد شدن دلار آمریکا به بازار داخلی از طریق کمک نقدی سازمان ملل متحد به حفظ ارزش پول ملی افغانستان کمک کرده است.

طالبان از این گزارش بانک جهانی در مورد شاخص‌های اقتصادی افغانستان استقبال کرده‌اند و گفته‌اند اگر جهان با این گروه تعامل درست می‌کرد، افغانستان اکنون به پیشرفت‌های بیشتری در عرصه اقتصادی دست پیدا کرده بود.

به گفته طالبان، در پی بهبود اقتصادی افغانستان «بار مسئولیت» آن کشور بر دوش جامعه جهانی کاهش خواهد یافت.

در گزارش بانک جهانی که در ۳۰ ماه مه منتشر شده است از کاهش نرخ تورم به زیر ۲ درصد (۱.۹۴ درصد) در ماه مارس و ۳.۵ درصد در ماه فوریه امسال خبر داده شده است. نرخ تورم در ماه ژوییه سال ۲۰۲۲ به ۱۸.۳ درصد می‌رسید.

در گزارش تازه بانک جهانی در مورد رشد کلی اقتصاد افغانستان، نرخ بیکاری در آن کشور، و سطح عمومی فقر آماری ارائه نشده است.

بر اساس این گزارش، از آوریل ۲۰۲۳، واحد پولی افغانستان (افغانی) در مقابل دلار، ین چین، و یورو کاهش اندکی داشته و برعکس، در برابر روپیه پاکستان و تومان ایران افزایش یافته است.

با این حال، دفتر مطبوعاتی عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان، در بیانیه‌ای گفته است که «از واقعیت‌های منعکس‌شده در این گزارش استقبال نموده و بر این باوریم که واقعیت‌های منعکس شده در گزارش پیرامون رشد اقتصادی کشور تصویر واضحی [ارائه کرده] است».

در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه یازدهم خرداد منتشر شد آمده است که گروه طالبان بر این باورند که «اگر جامعه جهانی به‌جای تحمیل محدودیت‌ها بر تعامل مثبت توجه نماید، بی‌تردید که افغانستان در عرصه اقتصادی بیشتر از پیش پیشرفت خواهد کرد و بار مسئولیت آن بر دوش جامعه جهانی کاهش خواهد یافت.»

این گزارش بانک جهانی مبنی بر کاهش نرخ تورم در افغانستان در حالی منتشر می‌شود که نهادهای سازمان ملل متحد از فقر گسترده در افغانستان خبر داده و گفته‌اند که حدود ۲۰ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های اولیه غذایی نیاز دارند و حقوق بخش‌های آموزش و بهداشت آن کشور را نیز نهادهای بین‌المللی پرداخت می‌کنند.

هفته گذشته، برنامه جهانی غذا و اداره غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد در گزارشی مشترک افغانستان را یکی از کشورهایی خواندند که امنیت غذایی در آن روزبه‌روز بدتر می‌شود.

این گزارش نشان می‌دهد که افغانستان، نیجریه، سومالی، سودان جنوبی، و یمن از نظر امنیت غذایی با تهدید جدی روبه‌رو هستند.

ایران بزرگ‌ترین شریک تجاری

در گزارش بانک جهانی آمده است که افغانستان از ماه ژانویه تا آوریل امسال رقمی برابر با ۰.۶ میلیارد دلار صادرات، با رشد ۴ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲، داشته است. بیشتر این صادرات زغال‌سنگ و مواد سوختی به پاکستان بوده است.

در این گزارش آمده است  که در سال جاری افغانستان ۲.۴ میلیارد دلار واردات، با افزایش ۲۷ درصدی نسبت ۲۰۲۲، داشته است. بیشتر این واردات از ایران بوده است.

با این حال، بیشترین واردات افغانستان از ایران با ۲۱ درصد، پاکستان ۱۸ درصد، چین ۱۶ درصد، و امارات متحده عربی ۱۳ درصد در ماه‌های ژانویه تا آوریل بوده است.

پاکستان همچنان بزرگ‌ترین بازار صادرات افغانستان، با ۶۳ درصد، است. پس از آن، هند ۲۶ درصد صادرات افغانستان را به خود اختصاص داده است.

در گزارش بانک جهانی آمده است که درآمد صادرات زغال‌سنگ افغانستان به پاکستان به حدود ۱۴۱ میلیون دلار از ژانویه تا آوریل سال جاری رسیده است که ۱۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. بر اساس گزارش بانک جهانی، در ماه‌های ژانویه تا آوریل، واردات مواد غذایی حدود ۲۷ درصد و سوخت ۲۰ درصد بوده است که افزایش اندکی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

این گزارش نشان می‌دهد که کسری تجاری افغانستان در ماه‌های ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳ به ۱.۸ میلیارد دلار آمریکا رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل، که ۱.۳ میلیارد دلار بود، ۳۸ درصد بیشتر بود.