نامه امدادگر بلژیکی آزادشده از ایران: از بازگشت به «بلژیک زیبا و دموکراتیک» خوشحالم

اولیویه وندکاستیل از تمامی افرادی که برای آزادی او تلاش کردند، قدردانی کرد

اولیویه وندکاستیل هنگام بازگشت به بلژیک-Didier LEBRUN / various sources / AFP

اولیویه وندکاستیل، گردشگر بلژیکی که ۴۴۵ روز در ایران محبوس بود و در نهایت روز جمعه هفته گذشته به بلژیک بازگشت، با انتشار نامه‌ای سرگشاده از تمامی افرادی که زمینه آزادی او از زندان جمهوری اسلامی ایران را فراهم آوردند، قدردانی کرد.

به‌گزارش روزنامه بروکسل‌‌تایمز، این شهروند بلژیکی در فرازی از نامه خود نوشت از اینکه پس از سپری کردنِ ۱۵ ماه حبس غیرقانونی در ایران، به وطنش، که او از آن با عنوان «بلژیکِ زیبا و دموکراتیک» یاد کرد، بازگشته است احساس خوشحالی می‌کند و وضعیت جسمی و روحی خود را مساعد توصیف کرد.

وندکاستیل در ادامه نامه سرگشاده خود تاکید کرد در روزهایی که در زندانِ جمهوری اسلامی ایران به‌سر می‌برد هیچ‌ ارتباطی با جهان خارج نداشت و به‌همین دلیل نیز از میزان تلاش‌های مقام‌های بلژیکی برای آزادی‌اش بی‌اطلاع بود؛ موضوعی که، به‌گفته این امدادگر بلژیکی، پس از آگاهی از آن او را«عمیقا متاثر» کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شهروند بلژیکی در عین‌حال از تمامی نامه‌ها و آثار هنری که در حمایت از او نوشته یا ساخته شده بود قدردانی کرد و از تمام افرادی که برای آزادی او بسیج شده بودند تشکر کرد و نوشت از شمار بالای آنها شگفت‌زده شده است.

قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در ۲۰ دی ۱۴۰۱، اولیویه وندکاستیل را در مجموع به ۴۰ سال زندان محکوم کرد. خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، در همان زمان نوشت این شهروند بلژیکی به‌غیر از تحمل زندان به پرداخت یک میلیون دلار جریمه نقدی و تحمل ۷۴ ضربه شلاق نیز محکوم شده است.

بر اساس ادعای قوه قضاییه حکومت ایران، اولیویه وندکاستیل به «جاسوسی برای دستگاه‌های اطلاعاتی کشورهای خارجی، همکاری با دولت ایالات متحده آمریکا، قاچاق ارز به مبلغ ۵۰۰ هزار دلار و همچنین پولشویی» متهم شده بود.

با این‌وجود، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، روز ششم اردیبهشت ۱۴۰۲ اعلام کرد پس از طی تشریفات لازم وندکاستیل با اسدالله اسدی، «دیپلمات» وابسته به حکومت ایران که به اتهام تلاش برای بمبگذاری در خاک اروپا به تحمل ۲۰ سال زندان محکوم شده بود، مبادله می‌شود؛ خبری که در پنجم خرداد ماه سال جاری به‌وقوع پیوست و این شهروند بلژیکی، با میانجیگری دولت عمان و پس از تحمل ۱۵ ماه زندان، به کشور خود بازگشت.

بیشتر از جهان