طلسم اروپایی مورینیو در بوداپست شکست

مربی پرتغالی رم برای اولین بار در یک فینال اروپایی شکست خورد و قهرمانی لیگ اروپا را به سویا واگذار کرد

اعتراض ژوزه مورینیو،‌ سرمربی پرتغال تیم رم، در جریان بازی در مقابل تیم سویا- VLADIMIR SIMICEK / AFP

هواداران رم امید داشتند که با حضور ژوزه مورینیو، قهرمانی لیگ اروپا را جشن بگیرند. مربی پرتغالی پیش از این موفق شده بود تمام پنج فینال اروپایی‌اش، ازجمله فینال سال گذشته لیگ کنفرانس اروپا با رم مقابل فاینورد را با پیروزی پشت سر بگذارد، ولی سویا موفق شد این طلسم را بشکند و در ضربات پنالتی به برتری برسد.

رم شروع بهتری داشت و با گل دقیقه ۳۵ ستاره‌اش دیبالا که به‌تازگی آماده بازی شده است، پیش افتاد. مورینیو مصمم بود که مثل مراحل قبل با دفاع بسته از برتری‌اش محافظت کند، ولی فشار حملات سویا زیاد بود و در دقیقه ۵۵ به گل تساوی رسید. تیم اسپانیایی بعد از این گل هم به حملاتش ادامه داد و تیم برتر زمین بود، ولی گل دیگری زده نشد تا سرنوشت قهرمانی به ضربات پنالتی کشیده شود. در این لحظات یاسین بونو، دروازه‌بان مراکشی سویا، چهره درخشان بازی بود و با مهار ضربات مانچینی و ایبانیز، تیمش را به قهرمانی رساند. 

این هفتمین قهرمانی سویا در لیگ اروپا محسوب می‌شود و این تیم با قهرمانی‌هایی که از سال ۲۰۰۶ شروع شد، توانسته است پرافتخارترین تیم این مسابقات باشد. هدایت سویا به عهده مندیلیبار است که سومین سرمربی این فصل تیم آندلسی محسوب می‌شود. آن‌ها در لالیگا تا منطقه سقوط پیش رفته بودند و مندیلیبار تنها سه ماه است که مسئولیت تیم را به عهده گرفته است. او بعد از این قهرمانی گفت: «برای یک نفر که در یک شبه‌بخت‌آزمایی سرمربی سویا شد، قهرمانی لیگ اروپا عملکرد بدی نیست.» او معتقد است که اگر فرصت ادامه کار در فصل آینده به او داده نشود، «باورنکردنی» خواهد بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مورینیو در نشست خبری بعد از بازی، اعتراض شدیدی به عملکرد آنتونی تیلور، داور بازی، داشت و گفت: «این یک فینال اروپایی است و به سختی می‌توان چنین قضاوتی را پذیرفت. صحنه‌های مشکل‌دار داوری دو، سه تا نبود. به‌جز تصمیمات مهم، سوت‌های اشتباه پرشماری وجود داشت. آن‌ها که زمان طولانی در فوتبال باشند به‌سرعت متوجه می‌شوند.»

سرمربی رم اضافه کرد: «پلگرینی در محوطه جریمه افتاد و کارت زرد گرفت. اوکامپوس دقیقا همان کار را تکرار کرد، ولی کارتی نگرفت. این یک رسوایی است. لاملا که یکی از پنالتی‌های آخر بازی سویا را زد،  باید کارت زرد دوم را می‌گرفت. دیگر درباره تصمیمات بزرگ صحبت نکنم.» این پایان ماجرا نبود و مورینیو در پارکینگ ورزشگاه منتظر داور انگلیسی ماند و با فریاد عملکردش را «شرم‌آور» خواند.

برد در این فینال اهمیت مضاعفی برای رم داشت و به معنی کسب سهمیه برای لیگ قهرمانان فصل آینده بود، ولی این تیم که در رده ششم لیگ ایتالیا ایستاده است در هفته پایانی فقط می‌تواند برای کسب سهمیه لیگ اروپا تلاش کند. البته مورینیو معتقد است که تیمش هنوز برای لیگ قهرمانان آماده نیست: «ما در لیگ قهرمانان نخواهیم بود و این اتفاق خوبی است. این یک تناقض است، ولی اتفاق خوبی است. ما تیم جوانی هستیم و هنوز آمادگی بازی در لیگ قهرمانان را نداریم.»

مورینیو همچنین قولی برای ادامه همکاری با رم نداد. او ظاهرا موردتوجه پاری‌سن‌ژرمن قرار دارد، ولی در مصاحبه‌های اخیرش تماس با این تیم را تکذیب کرده است. مربی مشهور پرتغالی یک سال دیگر با رم قرارداد دارد و به گفته خودش،  از مدت‌ها قبل منتظر برگزاری جلسه با مدیران باشگاه است. مورینیو گفت: «من در ماه دسامبر با مدیران باشگاه صحبت کردم، وقتی بحث پیشنهاد تیم ملی پرتغال مطرح بود. بعد از آن هیچ‌کس تماسی با من نگرفته است.» او اضافه کرد که تا دوشنبه، یک روز بعد از آخرین بازی رم، منتظر باشگاه می‌ماند و بعد از آن به تعطیلات می‌رود.

بیشتر از فوتبال