سلطه طالبان بر افغانستان خشونت‌ها در پاکستان را ۷۳ درصد افزایش داده است

بیشتر خشونت‌ها در ایالت‌های خیبرپختونخوا و بلوچستان رخ می‌دهند

مسئولیت بیشتر خشونت‌ها در پاکستان را تحریک طالبان پاکستان، ارتش آزادی‌بخش بلوچستان یا داعش خراسان برعهده می‌گیرندــ ASIF HASSAN/AFP

گزارش جدید موسسه مطالعات صلح پاکستان نشان می‌دهد در ۲۱ ماهی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، میزان خشونت‌ها از جمله حملات تروریستی در این کشور ۷۳ درصد افزایش یافته است و گروه‌های شبه‌‎نظامی فعالیت خود را در بخش‌های مختلف پاکستان به میزان بی‌سابقه‌ای گسترش داده‌اند.

بر اساس این گزارش که روز چهارشنبه در اسلام‌آباد و در نشستی با حضور رسانه‌ها ارائه شد، از ۱۵ اوت ۲۰۲۱ که طالبان قدرت را در افغانستان تصاحب کردند تا آوریل ۲۰۲۳، شمار قربانیان حملات تروریستی در پاکستان در مقایسه با بازه زمانی پیش از سلطه طالبان بر افغانستان، ۱۳۸ درصد افزایش یافته است.

این گزارش می‌افزاید که ایالت‌های بلوچستان و خیبرپختونخوا از افزایش حملات تروریستی بیشترین آسیب را دیده‌اند و در ۲۱ ماه گذشته، میزان حوادث خشونت‌بار در خیبرپختونخوا ۹۲ درصد و در بلوچستان ۸۱ درصد افزایش یافته است.

مسئولیت بیشتر حملات تروریستی را که در این دو ایالت رخ می‌دهند، تحریک طالبان پاکستان، داعش خراسان یا ارتش آزادی‌بخش بلوچستان برعهده می‌گیرند. این سه گروه پس از سلطه طالبان بر افغانستان، فعالیت خود را در دو ایالت خیبرپختونخوا و بلوچستان افزایش داده‌ و با دسترسی به سلاح‌های آمریکایی رهاشده در افغانستان ضربات سنگینی به نیروهای امنیتی پاکستان وارد کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موسسه مطالعات صلح پاکستان با هشدار درباره قدرت گرفتن افراطی‌گری در پاکستان افزود که فعالیت روزافزون جریان‌های مذهبی افراطی و ملی‌گرایان بلوچ می‌تواند یک تهدید پایدار برای آینده پاکستان باشد. در این گزارش آمده است: «این محیط ناامن و مملو از ستیزه‌جویی و خشونت در مدت طولانی‌تری می‌تواند تهدیدی جدی برای ثبات سیاسی و اقتصادی باشد.»

هم‌زمان با انتشار این گزارش، تحریک طالبان پاکستان نیز از عملیات‌های مسلحانه انجام‌شده علیه دولت پاکستان از ابتدای سال ۲۰۲۳ تا آخر ماه مه گزارشی منتشر کرد. بر اساس این گزارش، تحریک طالبان پاکستان در پنج ماه گذشته، ۵۷ حمله علیه دولت پاکستان سازماندهی کرده است.

تحریک طالبان پاکستان مدعی است ۲۳ حمله در وزیرستان شمالی، ۲۱ حمله در وزیرستان جنوبی، هشت حمله در خیبرپختونخوا و پنج حمله در پیشاور انجام داده است. شماری از حملات تهاجمی و با هدف کشتن نیروهای امنیتی پاکستان و تصرف قرارگاه‌های آنان انجام شده‌اند و برخی نیز تدافعی و در پاسخ به حمله نظامیان پاکستان صورت گرفته‌اند.

تحریک طالبان پاکستان که در سال ۲۰۰۷ از تجمیع چندین گروه شبه‌نظامی فعال در پاکستان ایجاد شد، از متحدان نزدیک طالبان افغانستان است و گزارش ناظران شورای امنیت سازمان ملل در ماه ژوییه سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که حدود چهار هزار و ۵۰۰ تن از اعضای این گروه در افغانستان حضور دارند. در نزدیک به دو سال اخیر، شماری از فرماندهان تحریک طالبان پاکستان هم در حملات انفجاری و کمین‌های انفرادی در شهرهای مختلف افغانستان کشته شده‌اند.

بیشتر از جهان