مقام بهداشتی چین فرضیه «نشت آزمایشگاهی ویروس کووید» را رد نکرد

جورج فو گائو، مسئول پیشین مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها در چین، احتمال نشت آزمایشگاهی ویروس کووید را منتفی نمی‌داند

نزدیک به چهار سال پیش بود که ویروس کووید‌ــ۱۹ از شهر ووهان چین سر برآورد - AFP

یکی از محققان ارشد چینی به شبکه بی‌بی‌سی گفت که «احتمال نشت ویروس کووید از آزمایشگاه» وجود دارد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

جورج فو گائو، نامی شناخته‌شده در عرصه ویروس‌شناسی در جهان و مسئول سابق مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها در چین است. او که در حال حاضر نايب رئيس بنیاد ملی علوم طبیعی چین است، در مصاحبه با شبکه چهارم رادیو بی‌بی‌سی گفت: «شما می‌توانید به همه‌چیز شک کنید. علم است و در علم نمی‌توان چیزی را رد کرد.»

جورج فو گائو در جریان مبارزه با همه‌گیری کووید‌ــ۱۹ در چین نقشی کلیدی داشت. سخنان این محقق چینی درباره احتمال اینکه ویروس کووید منشا آزمایشگاهی داشته باشد، در حالی است که پکن بارها به‌صراحت این فرضیه را رد کرده است.

سفارت چین در بریتانیا بار دیگر به خبرگزاری بی‌بی‌سی گفت که «نشت آزمایشگاهی اصطلاحی دروغین است که دشمنان چین ایجاد کردند و طرح این بحث انگیزه سیاسی داشت و مبنای علمی ندارد». با این حال، دانشمند ارشد چینی به خبرنگار بی‌بی‌سی گفت در زمانی که او رئیس مرکز کنترل بیماری‌ها در چین بود، درباره نشت آزمایشگاهی ویروس کرونا هیچ تحقیق جدی صورت نگرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نزدیک به چهار سال پیش بود که ویروس کووید‌ــ۱۹ از شهر ووهان چین سر برآورد و قرن بیست‌ویکم را با یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایش روبرو کرد. این ویروس تا آوریل ۲۰۲۳ در مجموع، جان بیش از شش میلیون و ۸۰۰ هزار نفر را در جهان گرفت.

هنوز مشخص نشده است که سرچشمه و منبع اولیه تولید این ویروس طبیعت بود یا به گفته برخی محققان، نتیجه یک نشت آزمایشگاهی است. وزارت انرژی ایالات متحده فوریه گذشته با انتشار گزارشی، احتمال نشت ویروس کرونا از آزمایشگاه‌های چین را زیاد دانسته بود. روزنامه وال استریت ژورنال هم با تکیه بر گزارش‌های محرمانه پلیس فدرال ایالات متحده (ف‌بی‌آی) که در اختیار اعضای کنگره قرار گرفته بود، نوشت که منشا بروز این ویروس آزمایشگاه بوده است.

با این حال دیگر سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده همچنان بر طبیعی بودن منشا این ویروس تاکید دارند. سازمان بهداشت جهانی هم بارها در گزارش‌های متعدد، موضوع نشت آزمایشگاهی ویروس کرونا را بعید دانسته است.

برخی از دانشمندان معتقدند که این ویروس از حیوان به انسان منتقل شده است؛ فرضیه‌ای که سازمان بهداشت جهانی و پکن از آن حمایت می‌کنند.

بیشتر از جهان