عربستان سعودی «ابتکار مسیر مکه» را به ترکیه گسترش داد

این اقدام سبب می‌شود روند صدور ویزا، مقدمات بهداشتی و سایر مراحل سفر برای زائران حج قبل از عزیمت از کشورشان ساده‌تر شود

هدف «ابتکار مسیر مکه» تسهیل مراحل مقدماتی سفر زائران حج است‌ــ  AFP

عربستان سعودی ابتکار عمل خود به نام «ابتکار مسیر مکه» را به ترکیه هم گسترش داد تا مراحل مقدماتی سفر زائران به مکه و مدینه از مبدا این کشور نیز تسهیل شود.

به گزارش تی‌آر‌تی ورلد، کانال انگلیسی‌زبان رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه، ابتکار مسیر مکه که از سال ۲۰۱۹ به عنوان بخشی از «برنامه خدمت به مهمانان خدا» آغاز شد، اکنون به ترکیه رسیده است. این ابتکار عمل یکی از طرح‌های متعدد عربستان سعودی در برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ این کشور است.

بنا بر اعلام وزارت کشور عربستان سعودی، این ابتکار اکنون در کشورهای مراکش، اندونزی، مالزی، پاکستان، بنگلادش، ساحل عاج و همچنین ترکیه انجام می‌شود. هدف از این اقدام، کمک به زائران از طریق ساده‌سازی روش‌ها و مراحل پیش از سفر به عربستان سعودی است تا بتوانند با آرامش بیشتر راهی این سفر زیارتی شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ابتکار مسیر مکه عبارت است از تسهیل مراحلی مانند صدور ویزا، گذرنامه و مراحل بهداشتی برای زائران قبل از ترک کشورهایشان. علاوه بر این، مراحل انتقال بار، حمل‌ونقل و اقامت در عربستان سعودی را نیز پوشش می‌دهد.

علی ارباس، رئیس هیئت مذهبی ترکیه، ضمن ابراز خشنودی از راه‌اندازی این ابتکار عمل در فرودگاه استانبول، تاکید کرد که این پروژه با انجام دادن برخی مراحل مانند انگشت‌نگاری و کنترل پاسپورت در فرودگاه استانبول به جای مکه یا مدینه، راحتی قابل‌توجهی برای زائران فراهم می‌کند.

این مقام مذهبی ترکیه با قدردانی از تلاش‌های عربستان سعودی در این زمینه توضیح داد: «با چنین اقدامی، زائران ما به محض رسیدن به عربستان بلافاصله سوار خودرو می‌شوند و به هتل‌هایشان می‌روند؛ بدون اینکه در فرودگاه‌های مکه و مدینه منتظر بمانند.»

ارباس افزود: «با در نظر گرفتن مشکلات گذشته مانند انتظار در صف‌های طولانی گرفتن اثر انگشت و سایر مراحل اداری، می‌توان گفت که ابتکار مسیر مکه یک پروژه بزرگ و نوآوری قابل‌توجه است.»

سلیمان بن عبدالعزیز آل یحیی، مدیر کل اداره گذرنامه عربستان سعودی، نیز که در این مراسم حضور داشت، خاطرنشان کرد نمونه دیگری از این پروژه در جهان وجود ندارد. آل یحیی افزود: «این ابتکار سبب می‌شود زمانی که زائران از کشورهایشان سوار هواپیما می‌شوند، سفرشان به گونه‌ای انجام شود که انگار در پرواز داخلی به سر می‌برند؛ در واقع آن‌ها حتی راحت‌تر از پرواز داخلی و بدون هیچ مرحله پیچیده‌ای به محل اقامتشان خواهند رسید.»

بیشتر از جهان