اختتامیه فصل فوتبال ایران؛ کدام دربی؟

استقلال و پرسپولیس در فینال جام حذفی نبرد حساس و نزدیکی در پیش دارند، اما فوتبال ایران رنگ و مفهوم سابق را ندارد

سومین جدال دو تیم احتمالا بازی خیلی نزدیکی است، ولی فینال جام حذفی نمی‌تواند بدون برنده به پایان برسد- تسنیم

فصل فوتبال ایران چهارشنبه با بازی استقلال–پرسپولیس در فینال جام حذفی تمام می‌شود. دوئل دو رقیب سنتی روی کاغذ بهترین اختتامیه ممکن محسوب می‌شود، ولی هیچ تضمینی نیست که این بازی جذابیت و هیجان دلخواه هواداران را داشته باشد.

استقلال و پرسپولیس در این فصل کیفیت فنی بالایی داشتند، ولی معمولا به‌دلیل حساسیت بالای دربی احتیاط را به بازی تهاجمی ترجیح می‌دهند. این سناریویی است که در بازی برگشت دو تیم در لیگ اتفاق افتاد و پرسپولیس در یک بازی کم‌حادثه روی یکی از معدود موقعیت‌های بازی به برتری یک بر صفر رسید.

فینال جام حذفی هم حساسیت بالایی دارد و احتمالا هر دو تیم بخش زیادی از تمرکز و توانشان را صرف تخریب برنامه‌های تهاجمی حریف خواهند کرد. یک اشتباه می‌تواند به قیمت شکست و از دست رفتن جام تمام شود و بعید است که تیمی بخواهد در این بازی سرنوشت‌ساز ریسک کند.

اما مهم‌تر اینکه فوتبال به هنگام اعتراض‌های سراسری مردم از تب و تاب مرسوم در ایران افتاد و چه بسا دربی تهران هم رنگ و معنای سابق را حتی برای جدی‌ترین طرفدارانش ندارد. پرشمارند طرفداران ایرانی فوتبال که پیگیری علاقمندی همیشگی خود را در فصل اخیر در اعتراض به فوتبالی که حاکمیت و دولت بر آن تسلط دارند و از آن بهره‌کشی سیاسی می‌کنند، از زندگی روزمره خود حذف کرده‌اند.

یحیی گل‌محمدی در فینال جام حذفی ترکیب آشنایش را به زمین می‌فرستد. سرمربی پرسپولیس بعد از شکست مقابل سپاهان توانست ۹ برد متوالی در لیگ برتر و جام حذفی به دست آورد و دلیلی ندارد ترکیب برنده‌اش را تغییر بدهد. اما سا پینتو با چند تغییر اجباری به فینال خواهد رفت. یامگا، مدافع راست فرانسوی، در بازگشت از مصدومیت شرایط بازی در ترکیب اصلی را ندارد و احتمالا حردانی به جای او بازی کند. عارف غلامی هم به‌دلیل مصدومیت به این بازی نمی‌رسد و انتظار می‌رود مرادمند در قلب دفاع جای او را بگیرد. مهدی‌پور هم به‌دلیل محرومیت غایب است.

استقلال که قهرمانی لیگ را از دست داد، فشار روحی بالاتری برای این بازی دارد، ولی پرسپولیس هم دوست ندارد جام را به رقیبش واگذار کند و برای قهرمانی دوگانه تلاش خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گل‌محمدی در نشست خبری پیش از فینال گفت: «تا اینجای فصل خوب پیش آمدیم و قهرمان لیگ هم شدیم، اما هنوز کارمان کامل نشده. به دنبال این هستیم که سال را با قهرمانی تمام کنیم و این هدف اصلی ما است. بعضی جاها نوشتند که انگیزه استقلال بیشتر است چون پرسپولیس لیگ برتر را گرفته، ولی این درست نیست و ما انگیزه داریم. این بازی برای تیم و هواداران مهم است و انگیزه‌مان کم نخواهد شد. باید بیشتر از قبل بجنگیم و تمرکز کنیم.»

سا پینتو هم اطمینان دارد که تیمش می‌تواند برنده فینال شود: «فقط یک بازی آخر و یک فینال مانده و باید آن را ببریم. آن شهامت و شجاعتی که باید داشته باشیم را داریم. با قلبمان و با تمام وجود برای این فینال می‌جنگیم. صد‌درصد مطمئنم که می‌توانیم این فینال را ببریم. ما لیاقت این را داریم که با قهرمانی فصل را تمام کنیم.»

دو دربی قبلی برای مربی پرتغالی خوب پیش نرفت. استقلال در بازی رفت برد را در آخرین دقیقه با تساوی عوض کرد و در بازی برگشت هم باخت تا قهرمانی لیگ را از دست بدهد. با این حال، سا پینتو مدعی است که تیمش مستحق باخت نبوده است: «آیا فکر می‌کنید آن‌ها مستحق بودند ما را شکست دهند؟ من موافقم که هیچ‌کدام از دو تیم استحقاق پیروزی را نداشتند. در بازی نخست ما باید می‌بردیم و ۲ گل روی ضربه ایستگاهی خوردیم. اما در بازی برگشت هیچ تیمی استحقاق برد را نداشت.»

سومین جدال دو تیم هم احتمالا بازی خیلی نزدیکی باشد، ولی فینال جام حذفی نمی‌تواند بدون برنده به پایان برسد. گل‌محمدی در نشست خبری تاکید کرد که دوست ندارد سرنوشت فینال به ضربات پنالتی بکشد، ولی همه می‌دانند که پرسپولیس با حضور بیرانوند، بهترین دروازه‌بان لیگ، شانس موفقیت بیشتری در این ضربات دارد.

جای افسوس دارد که یکی از رقابتی‌ترین فصول در فوتبال ایران، امسال بود اما دوستداران فوتبال رغبت همیشگی را نداشتند. جمهوری اسلامی زندگی را و حتی یک سرگرمی مثل فوتبال را می‌تواند از مردم سلب کند، تا آنجا که بپرسیم کدام دربی؟

بیشتر از فوتبال