مسکو غرب را به حمایت از «نسل‌کشی» متهم کرد

روسیه مدت‌ها است که غرب را به نادیده گرفتن آزار و اذیت روس‌زبانان در منطقه شرقی دونباس و مناطق دیگر از طرف حکومت اوکراین متهم کرده است

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه _ SERGEI ILNITSKY / POOL / AFP

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز سه‌شنبه ۳۰ مه (نهم خرداد) گفت که غرب از طریق حمایت از طرح صلح ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، از «نسل‌کشی» در اوکراین حمایت می‌کند. طرحی که به گفته مسکو، اوکراین در آن وعده داده تا «همه نشانه‌های روسی در شرق اوکراین و کریمه را نابود ‌کند».

سرگئی لاوروف که در جریان سفرش به آفریقا صحبت می‌کرد، شواهدی برای حمایت از ادعای خود ارائه نکرد. روسیه مدت‌ها است که غرب را به نادیده گرفتن آزار و اذیت روس‌زبانان در منطقه شرقی دونباس و مناطق دیگر از طرف حکومت اوکراین متهم کرده است. 

به گزارش رویترز، وزیر امور خارجه روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی با همتای بوروندیایی خود گفت: «واقعیت بسیار آشکار است، غرب به‌طور مستقیم از نسل‌کشی حمایت می‌کند.» طرح صلح زلنسکی خروج نیروهای روسی از خاک اوکراین از جمله شبه‌جزیره کریمه را که مسکو در سال ۲۰۱۴ به زور آن را ضمیمه روسیه کرد، پیش‌بینی کرده است.

سرگئی لاوروف این سخنان را در روزی مطرح کرد که روسیه اوکراین را به بزرگ‌ترین حمله پهپادی به مسکو متهم کرد. او در این کنفرانس خبری غرب را متهم کرد که به طور مستقیم به کی‌یف کمک می‌کند تا «چنین حمله‌های تروریستی» را با تامین سلاح و تجهیزات نظامی انجام دهد. او افزود: «اظهارات غرب مبنی بر اینکه سلاح‌هایی که به اوکراین عرضه می‌شود نباید علیه قلمرو فدراسیون روسیه مورد استفاده قرار گیرد، دروغ دیگری است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرگئی لاوروف همچنین اظهارات لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی، را مورد حمله قرار داد و او را به تشویق به کشتن روس‌ها متهم کرد. در ویدیویی که جمعه گذشته دفتر زلنسکی آن را منتشر کرد، لیندسی گراهام در دیدار با رئیس‌جمهوری اوکراین در کی‌یف با ستودن روحیه مقاومت اوکراینی‌ها در برابر تهاجم روسیه، گفته بود حمایت آمریکا از اوکراین بهترین پولی است که واشینگتن خرج کرده است. او در این ویدیو همچنین افزود که «روس‌ها در حال جان دادن‌اند».

پس از آنکه روسیه از این اظهارات انتقاد کرد، اوکراین روز یکشنبه یک ویدیوی کامل از این دیدار منتشر کرد که نشان می‌داد اظهارات لیندسی گراهام تقطیع شده‌ است.  لیندسی گراهام گفت که او تلاش داشت روحیه اوکراینی‌ها را در مقاومت در برابر تهاجم روسیه با کمک واشنگتن ستایش کند. 

وزارت کشور روسیه، روز دوشنبه در واکنش به سخنان لیندسی گراهام، حکم بازداشت این سناتور را صادر کرد. 

از سوی دیگر، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، هم در این‌باره گفت: «تصور این حد شرمندگی از داشتن چنین سناتورهایی برای یک کشور دشوار است.» دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه، هم لیندسی گراهام را «سناتور پیر احمق» خواند و گفت که او نمی‌بایست این کار را می‌کرد.

در مقابل، رویترز به نقل از گراهام نوشت که او به زلنسکی گفته است که اوکراین شعار آمریکایی «آزاد زندگی کن یا بمیر» را پذیرفته است. او در ادامه افزود که «این سرمایه‌گذاری خوبی از طرف ایالات متحده برای کمک به آزادسازی اوکراین از دست جنایتکاران جنگی روسیه بوده است».

به گزارش رویترز، لیندسی گراهام خطاب به مدودف هم گفت: «اگر می‌خواهید روس‌ها در اوکراین کشته نشوند، عقب‌نشینی کنید و تهاجم  و جنایات جنگی را متوقف کنید.» او با انتقاد از حمله روسیه به اوکراین افزود: «حقیقت این است که شما و پوتین کمتر به جان سربازان روسی اهمیت می‌دهید.»

بیشتر از جهان