رنجش امارات متحده عربی از آمریکا در مورد تامین امنیت خلیج فارس

مقام‌های کشورهای حوزه خلیج فارس می‌گویند ایالات متحده در سال‌های اخیر نتوانسته است به اندازه کافی برای جلوگیری از حمله‌های نیابتی ایران موفق باشد

قایق‌های ارتش ایران در خلیج فارس، آوریل ۲۰۱۹ ـ  ATTA KENARE / AFP

«دیون نیسن‌باوم» و «بنیوت فاوکن»، خبرنگاران وال استریت ژورنال در مقاله‌ای که روز سه‌شنبه ۳۰ مه (نهم خرداد) در این روزنامه منتشر شد به نقل از مقام‌های آمریکایی و برخی منابع آگاه در خلیج فارس، نوشتند که امارات متحده عربی پس از اینکه ارتش جمهوری اسلامی ایران طی هفته‌های اخیر دو تانکر نفتی را در خلیج عمان توقیف کرد، ایالات متحده را تحت فشار قرار داده است تا اقدام‌های بیشتری برای جلوگیری از اقدام‌های ایران انجام دهد.

روزنامه وال استریت ژورنال در این گزارش می‌نویسد شکایات اماراتی‌ها که در هفته‌های اخیر به مقام‌های آمریکایی در ابوظبی و واشنگتن ابراز شده است، نشانه دیگری از بروز ناامیدی در میان شرکای خاورمیانه‌ای آمریکا در مورد نقش واشنگتن در تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز است، گذرگاهی که بیش از یک‌سوم نفت خام جهان از آن عبور می‌کند. مقام‌های کشورهای حوزه خلیج فارس می‌گویند ایالات متحده در سال‌های اخیر نتوانسته است به اندازه کافی برای جلوگیری از حمله‌های نیابتی ایران موفق باشد. این امر اعتماد متحدان آمریکا به تعهدات واشنگتن در منطقه را تضعیف کرده است.

این بار، برخی مقام‌های آمریکایی می‌گویند که اماراتی‌ها از پاسخ ندادن آمریکا به توقیف تانکرها از طرف جمهوری اسلامی ایران در ۲۷ آوریل و سوم مه ناامید شده‌اند. اولین تانکر حامل محموله نفت خام کویت به سمت هوستون می‌رفت و متعلق به شرکت شورون بود. تانکر دوم از دبی به فجیره در حال حرکت بود.

به گفته مقام‌ها، امارات متحده عربی به‌طور خاص از توقیف کشتی دوم که دبی را ترک می‌کرد، خشمگین بود، زیرا این امر نشان‌دهنده این است که آب‌های منطقه برای کشتیرانی ناامن‌اند.

یک مقام آمریکایی واکنش امارات متحده عربی را با واکنش خشمگینانه این کشور در ژانویه ۲۰۲۲ مقایسه کرد، زمانی که شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت ایران در یمن، یک حمله مرگبار پهپادی علیه پایتخت امارات متحده عربی انجام دادند و سه نفر را کشتند. واکنش آمریکا به این حمله بسیار کند بود. دو هفته طول کشید تا واشنگتن یک کشتی جنگی آمریکایی و جنگنده‌های بیشتری را برای حمایت از این کشور به منطقه بفرستد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های اماراتی حمله سال ۲۰۲۲ را با حمله ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ القاعده به آمریکا مقایسه کردند و از واکنش کند واشنگتن خشمگین‌اند. مقام‌های آمریکایی اذعان کرده‌اند که تهدیدی را که اماراتی‌ها درک کرده‌اند، دست‌کم گرفته‌اند. آن‌ها معتقدند که استفاده از سیستم‌های دفاع هوایی آمریکا برای سرنگون کردن موشک‌های حوثی‌ که به ابوظبی شلیک شدند، نشان‌دهنده تعهدات امنیتی آمریکا است.

محمد بن زاید، رئیس امارات متحده عربی و حاکم ابوظبی، تا حدی ناراحت بود که درخواست ایالات متحده برای صحبت با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، را پس از این حمله رد کرد. واشنگتن با این دعوت تلاش کرد نگرانی‌های امارات را کاهش دهد.

مقام‌های آمریکایی گفتند که نگرانی‌های امارات را درک می‌کنند و با شرکای خود در خلیج فارس برای جلوگیری از هدف قرار دادن کشتی‌های تجاری از طرف ایران در منطقه همکاری می‌کنند. نیروی دریایی ایالات متحده یک نیروی ویژه ایجاد کرده است که از پهپادها برای گسترش توانایی خود در پاسخ به تهدیدها استفاده می‌کند.

تیم هاوکینز، یکی از سخنگویان ائتلاف بین‌المللی نیروهای دریایی مستقر در بحرین، گفت: «ایالات متحده روابط دریایی قوی در سراسر خاورمیانه دارد که ما را قادر می‌کند تا به اقدام‌های اخیر ایران به‌طور مشترک پاسخ دهیم.»

علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، روز شنبه ۳۰ مه (نهم خرداد) گفت که آمریکا نباید حضور نظامی در منطقه خلیج فارس داشته باشد و وظیفه تامین امنیت آن به ایران تعلق دارد.

بیشتر از جهان