«روسیه نمی‌خواهد درگیری مرزی میان ایران و افغانستان تشدید شود»

نماینده روسیه در امور افغانستان: روسیه خطر تشدید درگیری‌ها در مرز ایران و افغانستان را جدی نمی‌بیند

ضمیر کابلوف گفت که آنها نمی‌خواهند که درگیری مرزی میان ایران و افغانستان تشدید پیدا کندـAFP

وزارت امور خارجه روسیه به درگیری مرزی میان طالبان و جمهوری اسلامی واکنش نشان داد.  

به گزارش اسپوتنیک، ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس‌ جمهوری روسیه در امور افغانستان، گفت که مسکو نمی‌خواهد درگیری مرزی میان ایران و افغانستان تشدید شود.  

او گفت: «روسیه خطر تشدید درگیری‌ها در مرز ایران و افغانستان را جدی نمی‌بیند.» 

او افزود که پیش از این نیز درگیری مرزی میان افغانستان و ایران بدون پیامدهای بلندمدت، رخ داده است. 

شنبه، ششم خرداد (۲۷ مه)، میان طالبان و مرزبانان جمهوری اسلامی ایران درگیری رخ داد. رسانه‌های وابسته به حکومت ایران اعلام کردند که طالبان به پاسگاه ساسولی واقع در حوزه هنگ مرزی زابل تیراندازی کردند و در اثر این درگیری، دو تن کشته و دو تن دیگر زخمی شده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این چندمین بار متوالی است که طالبان به درگیری مرزی با ایران می‌پردازند و حریم زمینی این کشور را نقض می‌کنند.  

روسیه و جمهوری اسلامی ایران روابط نزدیک با یکدیگر دارند. این دو کشور با طالبان در تماس‌اند و پایان خروج نظامی ایالات متحده آمریکا و ناتو را از افغانستان، دستاورد می‌دانند. 

تهران و مسکو نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان را در این دو کشور، به گروه طالبان سپرده‌اند و در طول ۲۱ ماه حاکمیت طالبان، کوشیده‌اند که روابطشان با طالبان به سمت تنش سوق داده نشود.  

در دوران نظام پیشین افغانستان که از حمایت کشورهای غربی برخوردار بود، روسیه و جمهوری اسلامی ایران به حمایت مالی و تسلیحاتی طالبان متهم بودند، اما این اتهام را رد می‌کردند.  

در دوران حکومت طالبان، فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان تشدید شده و تحرکات آن‌ها در نواحی مرزی تاجیکستان، ازبکستان و ایران افزایش یافته است. این کشورها و نیز روسیه، امیدوار بودند که طالبان با حاکم شدن در افغانستان، با گروه‌های تروریستی مخالف این کشورها برخورد جدی کند.  

طالبان با بحران مشروعیت مواجه‌اند و هیچ کشوری هنوز حکومت آن‌ها را به رسمیت نشناخته است. با این حال، کشورهای منطقه کوشیده‌اند روابط خود را با این گروه بدون تنش نگه‌دارند و هیئت‌های طالبان به برخی از این کشورها سفر کرده‌اند.