دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی: عراق هرچه سریع‌تر به حضور «عناصر ضدانقلاب» پایان دهد

علی‌اکبر احمدیان در دیدار با مشاور امنیت ملی عراق خواستار تضمین امنیت مرزهای این کشور با ایران شد

دیدار علی‌اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق - برنا

قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق، که به تهران سفر کرده است، صبح دوشنبه، ۸ خرداد (۲۹ مه)، با علی‌اکبر احمدیان، دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی ایران، دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا، در این دیدار پیرامون مسائل دوجانبه، به‌ویژه نحوه اجرای توافقنامه اخیر امنیتی میان ایران و عراق تبادل نظر شد. علی‌اکبر احمدیان توافق امنیتی میان دو کشور را «اقدامی بسیار مناسب و راهبردی» توصیف کرد و خواستار اجرای دقیق مفاد آن شد. او با اشاره به این توافقنامه گفت: «انتظار داریم دولت عراق هرچه سریع‌تر ضمن پایان دادن به حضور عناصر ضدانقلاب در این کشور، امنیت مرزی با ایران را تضمین کند.»

دبیر شورای عالی امنیت ملی که به تازگی جایگزین علی شمخانی شده است، همچنین بر پیگیری و اجرای سایر توافق‌ها میان ایران و عراق، به‌ویژه توافق‌های اقتصادی، تاکید کرد.

قاسم الاعرجی، دبیر شورای امنیت ملی عراق، نیز در این دیدار گفت: «دولت و نهاد امنیت ملی عراق مصمم و آماده است که مانند گذشته با جمهوری اسلامی ایران همکاری و تعامل داشته باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دبیر شورای امنیت ملی عراق که همراه هیئتی از این کشور به ایران آمده است، همچنین افزود: «امنیت عراق را امنیت ایران، و امنیت ایران را امنیت عراق می‌دانیم. بر پایبندی عراق به توافقی که اخیرا بین دو کشور امضا شد، تاکید می‌کنم. این توافق برخاسته از ایمان و اعتقاد ما است، زیرا ثبات و توسعه ایران و عراق را تضمین‌کننده ارتقای ضریب امنیت ملی دو کشور و منطقه می‌دانیم.»

پیش از این، یکشنبه، ۲۸ اسفند (۱۹ مارس)، علی شمخانی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، در راس هیئتی به بغداد سفر، و با قاسم الاعرجی دیدار کرده بود. در آن دیدار، سند «همکاری‌های مشترک امنیتی» بین دو کشور به امضا رسید که در آن، تهران از جمله خواستار جلوگیری از فعالیت احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی ایران در اقلیم کردستان عراق شد.

شمخانی در آن سفر همچنین با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، دیدار کرد و خواستار مقابله با «تهدیدهای نظامی و جاسوسی نیروهای آمریکایی مستقر در عراق» علیه ایران شد. السودانی نیز تاکید کرد که «دولت عراق به هیچ طرفی اجازه نخواهد داد از خاک این کشور برای خدشه‌دار کردن امنیت ایران استفاده کند».

دولت محمد شیاع السودانی را احزاب و گروه‌های شبه‌‌نظامی نزدیک به تهران حمایت می‌کنند. سودانی پیش‌تر حمله‌های تهران را به اقلیم کردستان عراق، «نقض حاکمیت عراق» دانسته و خواسته بود که از عراق همچون میدانی برای «تسویه‌حساب» استفاده نشود. با این حال، تهران مقاصد خود را روشن کرده است: اگر گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران در عراق خلع‌سلاح نشوند، سپاه پاسداران حمله‌های هوایی بیشتری انجام خواهد داد.

امضای سند امنیتی میان تهران و بغداد و تاکید مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت مقابله با «عناصر ضدانقلاب» در عراق، در شرایطی است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بارها اردوگاه‌های احزاب کرد و حتی اردوگاه‌های غیرنظامیان را در اقلیم کردستان عراق، هدف حمله‌های موشکی و پهپادی قرار داده است.

گروه‌های کرد ایرانی که از زمان انقلاب ۵۷ با نظام جمهوری اسلامی در ایران مخالف بودند، در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ پایگاه‌های خود را به کردستان عراق منتقل کردند. جمهوری اسلامی ایران مدعی است که این گروه‌ها در قاچاق اسلحه از مرزها و برانگیختن اعتراضات داخل ایران نقش دارند و با این ادعا، حمله به آن‌ها را توجیه می‌کند. با این حال، کشورهای غربی کشتار غیرنظامیان را در جریان چنین حمله‌هایی، محکوم می‌کنند.

آبان گذشته، سازمان حقوق بشری هه‌نگاو با تایید حمله‌های سپاه پاسداران به احزاب کرد، هشدار داد که «جمهوری اسلامی ایران در حال ارتکاب نسل‌کشی علیه کردستان است». این سازمان حقوق بشری، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران را «جنایتکار جنگی» خواند و اعلام کرد که در حمله‌های هوایی سپاه پاسداران، اردوگاه غیرنظامیان حزب دموکرات و بیمارستان داخل آن هدف قرار گرفته‌ است.