ادعای مهدی طائب درباره اعتراضات مردمی

رئیس قرارگاه عمار می‌گوید مردم با اعتراض خیابانی وقت خود را تلف می‌کنند

مهدی طائب رئیس قرارگاه عمار سپاه پاسداران- عکس از خبرگزاری تسنیم

مهدی طا‌ئب، رئیس قرارگاه عمار و از روحانیون افراطی جمهوری اسلامی می‌گوید «مردم با آمدن در خیابان و اعلام اعتراض خود تنها وقت خود را تلف می‌کنند». 

این روحانی افراطی در گفت‌وگو با «وب‌سایت فردا» به حوادث خونین آبان‌ماه واکنش نشان داد. این روحانی نزدیک به سپاه در پاسخ به این سوال که «تحلیل‌تان در رابطه با اتفاقاتی که بعد از موضوع گران شدن بنزین رخ داد چیست؟» با اشاره به اینکه باید قیمت بنزین به قیمت واقعی می‌رسید، گفت: «دولت با بی تدبیری و عدم مشورت این کار را انجام داد و برای همین شاهد بروز مشکلاتی بودیم.» 

طائب ضمن انتقاد به شیوه مدیریت دولت در توضیح وضعیت فعلی کشور گفت: «اگر بخواهیم وضعیت کشور را با یک مثالی تعریف کنیم به یک بیمار تشبیه می‌کنیم که باید با دارودرمانی مداوا می‌شد تا بیماری بیشتر نشود. اما از این کار غفلت کردند و کار به جراحی کشیده شد و حالا که می‌خواهند جراحی کنند، اقدام دولت بگونه‌ای بود که بدون به کارگیری مسکن بی حس کننده برای کاهش احساس درد دست به جراحی زد و همین مسئله باعث بروز مشکلات فراوانی شد.»

مهدی طائب هم‌چنین با بیان این ادعا که «دشمن می‌دانست دولت قطعا قیمت بنزین را افزایش خواهد داد» گفت: «این مسئله برای دشمن قابل پیش بینی بود و برای چنین روزی خود را مهیا کرده بود. دشمن با آماده سازی نیرو‌های پنهان خود در داخل کشور منتظر چنین اتفاقی بود تا به این بهانه یک شوک بزرگ را در کشور رقم بزند و دیدیم که هست و نیست را به آتش کشیدند».

به زعم این روحانی تندرو «در داخل خیلی‌ها برنامه‌ای برای مقابل با این اتفاقات نداشتند، تا اینکه نعمت رهبری در اینجا خودش را نمایان ساخت و ایشان با تدبیری بسیار عالی قضیه را سامان دادند و آمریکایی‌ها کیش و مات شدند».

رهبر جمهوری اسلامی ایران بلافاصله پس از شروع اعتراضات مردمی در ایران، معترضان را «اشرار» نامید و مدعی شد که نیروهای ضدانقلاب و هواداران خاندان پهلوی در راس اعتراضات مردمی بودند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهدی طائب با اشاره به اینکه تفاوت‌ها بین اعتراضات مردمی سال ۱۳۸۸ و آبان‌ماه ۱۳۹۸ گفت: «وقتی رهبری کسانی که در خیابان آتش زدند را اشرار نامید، یک خط فکری ایجاد کردند که این قضیه مثل قضیه ۸۸ نیست. در قضیه ۸۸ برخی از مردم غافل بودند و نیاز به زمان بود تا آگاهی حاصل شود، ولی در اینجا مواجه شدیم با اشراری که دست به آتش سوزی میزدند.»

طائب هم‌چنین در پاسخ به این سوال که «مردم باید چگونه اعتراض خود را بیان کنند که از صف اشرار جدا باشند؟» مدعی شد: «در چنین قضایایی چه نیازی هست مردم به خیابان بیایند؟ این چه روشی است که ما بگوییم بریزند در خیابان وقت خودشان را تلف کنند؟ ما این همه مطبوعات که میتوانیم از آن‌ها برای اعتراضات خودمان استفاده کنیم.»

این روحانی تندرو در حالی حرف از اعلام اعتراض در رسانه‌ها و مطبوعات می‌زند که پس از شروع اعتراض‌های مردمی در ایران بیشتر رسانه‌های داخلی از پوشش اخبار مربوط به اعتراضات منع شدند و برخی از روزنامه‌نگاران نیز در روزهای پر التهاب مملکت توسط نیروهای امنیتی دستگیر و روانه زندان شدند. 

فرمانده قرارگاه عمار در پاسخ به این سوال که «چرا وقتی چند روز راهپیمایی در اعلام برائت از اشرار تشکیل میشود موافق برگزاری تجمعات و راهپیمایی هستیم، اما وقتی برای کسانی که معترض هستند و میخواهند به صورت مسالمت آمیز تجمع داشته باشند نباید مجوز دهیم؟» مدعی شد: «آن تظاهرات علیه آمریکا بود. در آن تظاهرات علیه دولت و خودی‌ها شعار داده نمی شود، علیه آمریکا شعار داده می شود. آمریکا که گوش شنوا ندارد پس می توان از تظاهرات علیه او استفاده کرد. اما برای اعتراض به دولت، ما در داخل این همه مطبوعات داریم». 

مهدی طائب در پاسخ به اینکه چرا نباید از حق اجتماعات مسالمت‌آمیز که در قانون اساسی نیز هست ادعا کرد: «این در صورتی است که مطبوعات و ... نباشند و اجتماعات ابزاری باشد که آن خلاء را پر کند. این اجتماعات را چرا می خواستند انجام دهند؟ می خواستند سوخت دوباره ارزان شود؟ به چه چیزی می‌خواستند اعتراض بکنند؟ انسان به مسئله‌ای اعتراض می‌کند که قابل برگشت باشد. بحث گران شدن سوخت مسئل‌های بود که باید اتفاق می‌افتاد، خب وقتی قابل برگشت نیست، مردم برای چه باید در خیابان جمع بشوند؟» 

صحبت‌های مهدی طائب در حالی بیان می‌شود که نیروهای بسیج و سپاه بیشترین نقش را در سرکوب شدید مردم به عهده داشته‌اند. فرماندهان بسیج و سپاه بعد از شدت گرفتن اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف ایران، این اعتراضات را در حد «جنگ جهانی» اعلام کردند و با گذشت نزدیک به یک ماه از اعتراضات مردمی مقامات جمهوری اسلامی هنوز آمار دقیقی از تعداد کشته‌شدگان و مجروحان اعلام نکرده‌اند. 

در آخرین واکنش جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه مدعی شده بود که «۸۵ درصد کشته‌ها مربوط به نیرو‌های امنیتی یا افرادی بوده است که در حال دفاع از منازل خود در برابر تهاجم آشوب‌گران بوده‌اند و ۱۵ درصد کشته‌ها مربوط به نیرو‌های تروریستی است.»

بیشتر از