شکایت از غول‌های فن‌آوری به اتهام بهره‌کشی از کودکان در کنگو

برخی کودکان در معدن‌های کبالت جان باخته یا به قطع عضو دچار می‌شوند

یک مادر و فرزند در حال شکستن سنگ‌های خارج شده از معدن کبالت/JUNIOR KANNAH / AFP

برخی از بزرگ‌ترین نام‌ها در حوزه‌ فناوری‌های مصرفی، متهم هستند که در مرگ کودکان معدن‌کار جمهوری‌ دمکراتیک کنگو نقش دارند. این کودکان، فلزی را از معادن استخراج می‌کنند که در محصولات ساخت این شرکت‌ها به کار می‌روند.

تسلا، اپل، دل و آلفابت - که شرکت مادر گوگل است، درشکایت طرح شده از سوی 14 خانواده متهم  شده‌اند که در نظام کار اجباری منجر به مرگ یا آسیب جدی فرزندان این خانواده‌ها دخیل هستند.

کودکان مورد نظر در این دادخواهی، در استخراج فلز کبالت به کار گرفته می‌شوند، که جزء بسیار مهمی در تولید فناوری‌هایی مثل تلفن همراه هوشمند و رایانه است.

این شکایت، که توسط گروه هواداران بین‌المللی حقوق بشر به دادگاه برده‌ شده، نخستین پرونده‌ای است که در آن گروهی از صنعت فناوری به طور مشترک، بابت تأمین کبالت با اقدام قانونی مواجه شده‌اند.

این پرونده در دادگاه بخش واشینگتن دی‌سی ایالات متحده باز شده است و در آن عکس‌هایی از کودکانی به چشم می‌خورد که دچار قطع عضو شده‌اند.

شش کودک از 14 کودک نام‌برده در این پرونده، در حوادث ریزش تونل جان باخته‌اند و بقیه دچار آسیب‌هایی شده‌اند که روند زندگی‌شان را برای تمام عمر تغییر داده است، برای مثال فلج شده‌اند.

ترنس کالینگزورث، وکیل خانواده‌های دادخواه، می‌گوید: «این شرکت‌ها، این ثروتمندترین شرکت‌های جهان، این شرکت‌ها برای رسیدن به کبالت ارزان کودکان را به کشتن می‌دهند و آسیب دیدن کودکان برای‌شان اهمیتی ندارد.»

 کبالت جزء اساسی باتری‌های لیتیومی قابل شارژ است و این باتری‌ها در میلیون‌ها محصولی که صنعت فناوری به فروش می‌رساند، به کار می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیش از نیمی از کبالت جهان از کنگو به دست می‌اید.

طبق تحقیقی که کمیسیون اروپا در سال 2018 انجام داده است، تقاضای جهانی برای این فلز در ده سال آینده 7 تا 13 درصد افزایش خواهد یافت.

نظر شرکت دل را در این باره پرسیدیم. این شرکت با ارسال ایمیلی اعلام کرد: «هرگز نمی‌دانسته در عملیات استخراج» از کودکان کارگر استفاده می‌کنند و تحقیقی درباره این ادعاها را آغاز کرده است.

تسلا، اپل، گوگل، مایکروسافت و گلنکور، هنوز به پرسش ایندپندنت درباره این ادعاها پاسخ نداده‌اند.

در این شکواییه آمده است که خانواده‌ها به خاطر آن که خیلی فقیر هستند کودکان‌شان را - که برخی حتی شش سال بیشتر ندارند، به زور از مدرسه بیرون می‌آورند و برای کار به معدن‌های کبالت شرکت معدن گلنکور بریتانیا می‌فرستند. گلنکور پیش از این هم به استفاده از کودکان کارگر متهم شده است.

در این شکواییه ذکر شده که حقوق روزانه برخی از کودکان مبلغ ناچیز 1.5 دلار(1.13 پوند) است و شش روز در هفته کار می‌کنند.

آقای کالینگزورث می‌گوید: «این مردم دو انتخاب بیش‌تر ندارند؛ یا باید از گرسنگی بمیرند یا باید زندگی‌شان را به خطر بیندازند تا بتوانند شکم‌شان را سیر کنند.»

در این شکایت حقوقی آمده است که تمام این شرکت‌ها توانایی آن را دارند که با اصلاح اساسی زنجیره تأمین کبالت شرایط ایمن‌تری را تضمین کنند.

سیدهارث کارا، محقق برده‌داری نوین و کارشناس شاهد این پرونده، می‌گوید: «هرگز ندیده یا نخوانده بودم در تخصیص درآمدها چنین عدم تقارن شدیدی بین بالا و پایین زنجیره تأمین وجود داشته باشد.»

آقای کارا می‌گوید: «شاید به خاطر همین گسست باشد که این مورد، بدترین مورد بردگی ناعادلانه و بهره‌کشی از کودکان باشد که طی دو دهه تحقیق دیده‌ام.»

 به گزارش بنیاد "آزادانه گام بردارید" و سازمان بین‌المللی کار، طبق برآوردها بیش از 40 میلیون نفر اسیر برده‌داری نوین هستند که شامل کار اجباری و ازدواج اجباری می‌شود.

© The Independent

بیشتر از جهان