داستان مرگ خودخواسته مادربزرگ مدل ویکتوریا سیکرت 

کاتلر و مادربزرگش درباره بیماری او و اینکه چند ماه از زندگی‌اش باقی مانده است، صحبت می‌کنند

خودکشی با کمک پزشک با دادن داروهای پایان‌بخش زندگی به بیمار واجد شرایط، در ۱۰ ایالت آمریکا نیز قانونی است- instagram/ali_tate_cutler

یک مدل آمریکایی ویدیوهایی از مادربزرگ بیمارش منتشر کرد که بسیار پربیننده شد. این زن ۸۵ ساله ساکن کانادا مقابل دوربین به پرسش‌های نوه‌اش درباره «پایان دادن خودخواسته به زندگی» پاسخ داد.

الی تیت کاتلر، مدل «ویکتوریا سیکرت» اهل تگزاس، این هفته برنامه مادربزرگش را برای مرگ خودخواسته با کمک پزشک، در تیک‌تاک فاش کرد. 

در نخستین مجموعه از یک سری ویدیوهای احساسی، کاتلر توضیح داد که مادربزرگش که ساکن کانادا است، پس از تشخیص ابتلایش به سرطان کشنده، تصمیم به «مرگ خودخواسته با کمک پزشک» گرفته است. «اتانازی» و کمک به خودکشی برای افراد بالای ۱۸ سال و واجد شرایط، در کانادا از ۲۰۱۶ قانونی بوده است.

کاتلر با انتشار ویدیویی از خود و مادربزرگش در حال بازی، نوشت: «بابی وارد آخرین فصل زندگی خود شده است. پس از تشخیص سرطان کشنده، او در کانادا تصمیم گرفته است که به مرگ با کمک پزشک دست یابد.»

در ویدیو دیگری که در روزهای پایانی زندگی مادربزرگ کاتلر منتشر شد و از آن زمان تاکنون بیش از ۱۲ میلیون بار دیده شده است، کاتلر و بابی برای آخرین بار با هم به رستوران می‌روند. 

کاتلر و مادربزرگش در ویدیو دیگری، درباره بیماری او و اینکه دکترها پیش‌بینی کرده‌اند که چند ماه از زندگی‌اش باقی مانده است، صحبت می‌کنند.

مادربزرگ کاتلر احساس خود را از نزدیک شدن به زمان مرگ خودخواسته‌اش، مانند دیدن نوری در انتهای تونل توصیف می‌کند.

او سپس درباره مراحلی که طی کرده است تا اجازه پزشکی برای این تصمیم گرفته شود توضیح می‌دهد؛ از جمله اینکه اول باید پیشرفت بیماری، مرگبار بودن و حداکثر زمانی که از عمر طبیعی باقی مانده است، مشخص شود، و بیمار باید مطلع باشد که در هر مرحله‌ای، می‌تواند از این تصمیم منصرف شود.

نحوه انجام اتانازی شامل تزریق داروی خواب‌آور و سپس دو تزریق دیگر است و بیمار هیچ دردی احساس نخواهد کرد. مادربزرگ کاتلر گفت که ترجیح می‌دهد این کار در بیمارستان انجام شود، نه در منزل.

فرد بیماری که می خواهد زندگی‌اش را با «مرگ خودخواسته با کمک پزشک» به پایان برساند، باید دست‌کم ۱۸ ساله و دارای «صلاحیت ذهنی» باشد، که به معنای «توانایی تصمیم‌گیری در مورد مراقبت‌های سلامتی برای خود» است.

فرد همچنین باید به «وضعیت پزشکی دردناک یا درمان‌ناپذیر» دچار باشد، «درخواست برای این کار باید داوطلبانه باشد و نتیجه فشار یا تاثیر دیگران نباشد»، و در نهایت، فرد متقاضی آگاهانه به مرگ با کمک پزشک رضایت دهد.

خودکشی با کمک پزشک با دادن داروهای پایان‌بخش زندگی به بیمار واجد شرایط، در ۱۰ ایالت آمریکا نیز قانونی است، اما فقط برای بیماران لاعلاجی که شش ماه یا کمتر از عمرشان باقی‌ مانده باشد.

بیشتر از زندگی