رضایت آمریکا و عربستان سعودی از اجرای توافق آتش‌بس در سودان

آمریکا مدعی است گروه شبه‌نظامی روسی «واگنر» موشک‌های زمین به هوا در اختیار نیروهای «پشتیبانی سریع» سودان قرار داده است

آتش‌بس هفت‌روزه در سودان از شامگاه روز دوشنبه ۲۲ مه (اول خرداد ۱۴۰۲) به وقت محلی آغاز شد-AFP

عربستان سعودی و آمریکا روز جمعه به‌طور مشترک اعلام کردند که با وجود گزارش‌های درگیری‌های پراکنده در شهر خارطوم، پایتخت سودان، و برخی دیگر از مناطق آن کشور، ارتش و نیروهای نظامی موسوم به «واکنش سریع» در مجموع به تعهدهای پذیرفته‌شده خود در قرارداد آتش‌بس کنونی پایبند بوده‌اند.

خبرگزاری رویترز روز جمعه ۲۶ مه (۵ خرداد ۱۴۰۲) در گزارشی به نقل از بیانیه مشترک وزارت خارجه آمریکا و عربستان سعودی نوشت که هرچند مواردی از پرواز هواپیماهای نظامی و تیراندازی‌های پراکنده در شهر خارطوم دیده شده است، شرایط از هنگامی که سازوکار نظارت بر آتش‌بس از روز چهارشنبه برقرار شد بهتر شده است.

در بیانیه مشترک روز جمعه آمریکا و عربستان سعودی به این نکته اشاره شده است که روز گذشته، به طرفین درگیری‌ها درباره پایبندی به مفاد آتش‌بس هشدار داده شد و آن‌ها هم رعایت کردند.

آتش‌بس هفت‌روزه در سودان از شامگاه روز دوشنبه ۲۲ مه (اول خرداد ۱۴۰۲) به وقت محلی آغاز شد. طرف‌های درگیر در سودان پیشتر نیز در هفت نوبت اعلام آتش‌بس کرده بودند، اما این آتش‌بس‌ها شکننده بود و نتوانست جلوی تداوم خشونت‌ها را بگیرد. اکنون نخستین بار است که با مشارکت و میانجیگری عربستان سعودی و آمریکا آتش‌بس رسمی‌ امضا شده است.

هدف اصلی آتش‌بس هفت‌روزه کنونی در سودان، کمک به غیرنظامیان اعلام شده است. دو طرف توافق کرده‌اند که امکان دسترسی مردم و شهروندان عادی به کمک‌های بشردوستانه را فراهم کنند و نیروهای نظامی خود را از بیمارستان‌ها و دیگر مراکز خدمات عمومی ضروری بیرون ببرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درگیری‌های نظامی در سودان از ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ۱۴۰۲) میان ارتش سودان و نیروهای موسوم به «واکنش سریع»، نظامی‌های وفادار به محمد حمدان دقلو، شروع شد.

هم‌زمان با تداوم آتش‌بس نسبی در سودان، مقام‌های دولت آمریکا اعلام کردند گزارش‌های معتبری در دست است که نشان می‌دهد گروه شبه‌نظامی «واگنر»، وابسته به دولت و ارتش روسیه، به‌تازگی موشک‌های «زمین به هوا» در اختیار نیروهای «پشتیبانی سریع» سودان به فرماندهی محمد حمدان دقلو قرار داده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد گروه روسی «واگنر»، با تامین موشک‌های زمین به هوا برای نیروهای نظامی «پشتیبانی سریع» در سودان، موجب طولانی‌تر شدن درگیری‌ها و بی‌ثباتی و هرج‌ومرج بیشتر در منطقه شده است.

این اتهام‌ها در حالی مطرح می‌شود که آمریکا این هفته مجموعه‌ای از اطلاعات طبقه‌بندی شده را منتشر کرد که نشان می‌داد مقام‌های روسی از طریق گروه شبه‌نظامی واگنر سعی کرده‌اند از آفریقا، به طور مشخص از مالی، سلاح و تجهیزات نظامی در اختیار دیگران بگذارند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز گذشته رئیس گروه شبه‌نظامی روسی «واگنر» در کشور مالی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

بیشتر از جهان