بوریس جانسون تحریم علیه اسرائیل را غیرقانونی می‌کند

قانون جدید به نهادهای عمومی‌ اجازه نمی‌دهد با تحریم‌کنندگان اسرائیل همکاری کنند

بنیامین نتانیاهو (راست) در دیدار با بوریس جانسون در لندن، ۵ سپتامبر ۲۰۱۹/DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP

نماینده ویژه بریتانیا در مسائل مربوط به دوران پس از‌هولوکاست، می‌گوید بوریس جانسون تلاش خواهد کرد لایحه‌ای که دولت‌های محلی را از پیوستن به کارزار بایکوت، محرومیت و تحریم (بی دی اس) علیه اسرائیل منع می‌کند، به تصویب برساند.

اریک پیکِلز روز یکشنبه در کنفرانس انستیتوی بین‌المللی برای تعامل استراتژیک در بیت المقدس، گفت این جنبش «یهودستیز بوده و باید در این چارچوب با آن رفتار شود.»

نشریه «اورشلیم پست» به نقل از آقای پیکلز نوشت این قانون جدید به نهادهای عمومی‌ اجازه نخواهد داد با کسانی که اسرائیل را مورد تحریم، محرومیت و بایکوت قرار می‌دهند، همکاری کنند.

این اظهارات به دنبال امضای دستور ویژه ریاست جمهوری آمریکا اظهار شده، که در آن یهودیت را نه یک مذهب، بلکه یک هویت ملی خوانده است. این اقدام می‌تواند فعالیت‌های «بی دی اس» را تحت‌الشعاع قرار دهد.

آقای بن جمال، مدیر کارزار موسوم به «همبستگی فلسطین»، به ایندیپندنت گفت: «کارزار بایکوت، محرومیت و تحریم اسرائیل (بی دی اس) این کشور را در مقابل تجاوزاتش به حقوق فلسطینیان و قانون بین‌الملل پاسخگو می‌کند. خودداری از پاسخگو کردن اسرائیل، همدستی (با این کشور) است. اسرائیل برای ممانعت از بی دی اس کارزاری بین‌المللی راه انداخته تا بتواند با مصونیت در مقابل قانون، هرچه می‌خواهد انجام دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای جمال افزود: «جای تعجب نیست که یک دولت محافظه‌کار (در بریتانیا)، که می‌خواهد خود را با دونالد ترامپ و سیاست‌های راست افراطی‌اش متحد کند، از او دنباله روی کند. همه کسانی که به قانون بین‌الملل، حقوق بشر و آزادی بیان معتقدند، باید با شدت تمام با این لایحه مبارزه کنند.»

مانیفست حزب محافظه‌کار - که ماه گذشته منتشر شد، وعده داده که اجازه ندهد دولت‌های محلی محصولات کشورهای خارجی را تحریم کنند.

در متن مانیفست حزب محافظه‌کار آمده: «ما نهادهای عمومی‌ را از تحریم بایکوت یا محروم کردن مستقیم یا غیرمستقیم کشورهای خارجی منع خواهیم کرد. این کار یکپارچگی جامعه را تضعیف می‌کند.»

یک سخنگوی نخست وزیری بریتانیا گفت احتمال دارد پیشنهاد این لایحه در نطق پارلمانی ملکه بریتانیا در روز پنجشنبه مطرح شود.

جنبش بی دی اس از واحدهای بازرگانی، هنرمندان و دانشگاه‌ها خواسته برای خاتمه اشغال سرزمین‌های فلسطینیان، روابط‌‌شان را با اسرائیل قطع کنند.

این کارزار همچنین از دولت‌های محلی در بریتانیا خواسته است صندوق بازنشستگی شرکت‌هایی را که متهم به همدستی در اشغال این سرزمین‌ها هستند، بایکوت کنند.

© The Independent