نخست‌وزیر روسیه در پکن: اتحاد جابه‌جایی کوه‌ها را ممکن می‌کند

وزیران دو کشور پس از مذاکرات در مورد همکاری‌های تجاری، خدماتی، ورزشی و نیز اختراعات و صادرات غلات روسیه به چین، چند توافقنامه امضا کردند

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین (راست) در کنار میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه (چپ) ـ Alexander ASTAFYEV / SPUTNIK / AFP

نخست‌وزیر روسیه چهارشنبه، ۲۴ مه (سوم خرداد)، در جریان سفر به پکن، مجموعه‌ای از توافقات را با چین امضا، و روابط دوجانبه چین و روسیه را «بی‌‌سابقه و در بالاترین سطح» خود توصیف کرد. این سفر و توافق‌های دو کشور، به‌رغم اصرار پکن بر بی‌طرف بودن در جنگ اوکراین در حالیکه جنگ ادامه دارد، و انتقاد غرب از روابط چین و روسیه انجام گرفت.

به گزارش رویترز، میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه، بالاترین مقام روسی است که از زمان آغاز جنگ اوکراین به پکن سفر کرده است و با شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، و لی چیانگ، نخست‌وزیر این کشور، گفت‌وگو می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شی جین پینگ در دیدار با میخائیل میشوستین، بر حمایت پکن از «منافع حیاتی» مسکو تاکید کرد و گفت: «چین و روسیه به حمایت قاطع از یکدیگر در مورد «مسائل مربوط به منافع حیاتی و تقویت همکاری چند‌جانبه» ادامه خواهند داد.

جنگ روسیه در اوکراین در دومین سال خود است و کرملین به طرز فزاینده‌ای فشار تحریم‌های غرب را احساس کرده است. مسکو به حمایت پکن تکیه دارد و از زمان شروع جنگ در فوریه ۲۰۲۲، برای فروش نفت و گاز خود به شدت به چین وابسته شده است. به همین دلیل است که چین و روسیه در سال‌های اخیر همکاری‌های اقتصادی و دیپلماتیک را افزایش داده‌اند.

میخائیل میشوستین در این سفر به همتای چینی خود گفت: «امروز روابط بین روسیه و چین در سطح بی‌سابقه‌ای بالا است.» او در ادامه گفت که این نزدیکی به معنی «احترام متقابل به منافع یکدیگر و تمایل به پاسخ مشترک به چالش‌هایی است که با افزایش آشفتگی در عرصه بین‌المللی و فشار تحریم‌های غیرقانونی غرب» ایجاد شده‌اند. نخست‌وزیر روسیه افزود: «همانطور که دوستان چینی ما می‌گویند، اتحاد، جابه‌جایی کوه‌ها را امکان‌پذیر می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیران دو کشور پس از مذاکره‌هایی در مورد همکاری‌های تجاری، خدماتی و ورزشی، اختراعات و صادرات غلات روسیه به چین، چند توافقنامه امضا کردند. این توافق‌ها شامل تعمیق سرمایه‌گذاری در خدمات تجاری، پیمان صادرات محصولات کشاورزی به چین و همکاری‌های ورزشی است. پیش‌بینی می‌شود که محموله‌های صادراتی انرژی روسیه به چین در سال جاری میلادی ۴۰ درصد افزایش یابد. این دو کشور همچنین در حال گفت‌و‌گو در مورد تامین تجهیزات تکنولوژیک و فنی‌‌اند که روسیه نیاز دارد.

استیو تسانگ، رئیس موسسه چین در دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی لندن (سوآز)، می‌گوید: «تحریم‌ها علیه روسیه، فرصت‌های جدیدی برای چین فراهم می‌کند و جای تعجب نیست که چین خوشحال خواهد شد به روسیه از لحاظ اقتصادی نزدیک شود.» او می‌افزاید: «تا زمانی که روابط روسیه و چین به اعمال تحریم علیه چین منجر نشود، پکن به گسترش روابط دو کشور ادامه خواهد کرد.»

رئیس موسسه چین در دانشکده سوآز می‌گوید: «سیاست چین در قبال جنگ اوکراین، اعلام بی‌طرفی، حمایت از ولادیمیر پوتین و خودداری از پرداخت کمترین هزینه بوده است و سفر این هفته نخست‌وزیر روسیه به پکن، نشاندهنده حمایت چین از روسیه است.»

چین بزرگترین شریک تجاری روسیه است و تجارت بین آن‌ها سال گذشته به رکورد ۱۹۰ میلیارد دلار رسید. لی چیانگ، نخست‌وزیر چین، «مشارکت جامع راهبردی بین چین و روسیه در عصر جدید» را ستود و گفت: «تجارت دوجانبه تاکنون در سال جاری به ۷۰ میلیارد دلار رسیده است.» به گفته او، مقیاس سرمایه‌گذاری بین دو کشور نیز مداوم در حال افزایش است و پروژه‌های راهبردی مشترک دو کشور در مقیاس بزرگ، پیوسته پیشرفت می‌کنند.

تحلیلگران می‌گویند که چین در روابط با روسیه دست بالا را دارد و با تعمیق انزوای بین‌المللی مسکو، نفوذ پکن در حال افزایش است.

رایان هاس، دیپلمات سابق آمریکایی در چین و محقق موسسه بروکینگز، در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت که رهبران هر دو کشور «بیشتر به دلیل احساس ناامنی‌ مشترک گرد هم می‌آیند تا برای اهداف مشترک». او افزود: «هر دو از رهبری غرب در نظام بین‌المللی خشمگین‌اند و احساس تهدید می‌کنند.»

بیشتر از جهان