هشدار آمریکا در مورد صادرات دو محصول ممنوعه به ایران

الکترود گرافیتی از جمله مواد ضروری برای تولید فولاد به‌شمار می‌رود

الکترود گرافیتی/عکس از فلزات آنلاین

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای به همه طرف‌های دخیل در تجارت با ایران در مورد صادرات محصولات فلزی خاص به ایران هشدار داده و تهدید کرده که افراد یا شرکت‌های متخلف با ریسک تحریم‌های ایالا‌ت‌متحده مواجه خواهند شد.

در این بیانیه آمده است که الکترودهای گرافیتی و کک سوزنی که مواد ضروری در صنعت فولاد ایران به شمار می‌روند، دو محصول ممنوعه برای صادرات به ایران هستند.

این بیانیه می‌افزاید که هر شخص حقیقی یا حقوقی که این محصولات را به ایران صادر کند فارغ از ملیت و کشور محل اقامت‌اش، هدف تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرد.

در ادامه این بیانیه آمده است، حتی اگر مقصد نهایی صادرات این فلزات به ایران، صنعت فولاد این کشور نباشد هم، صادرکنندگان مجازات می‌شوند.

آمریکا از اردیبهشت‌ماه امسال تحریم‌هایی را علیه صنایع فلزی ایران از جمله آهن، ‌فولاد، آلومینیوم و مس اعمال کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صنایع فلزی حدود ۱۰ درصد درآمد صادراتی ایران را تشکیل می‌دهند. امریکا ادعا می‌کند که ایران می‌تواند از این فلزات در تولید سلاح‌های هسته‌ای و دیگر سلاح‌های متداول برای ماجراجویی‌های منطقه‌ای خود و حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی و همچنین ابزار سرکوب استفاده کند.

الکترود گرافیتی که در بیانیه امروز وزارت امور خارجه آمریکا به نام‌ آن اشاره شده،‌ یکی از مهمترین مواد مصرفی برای تولید فولاد است که تولید آن پیامدهای زیست‌محیطی زیادی به همراه دارد. به همین دلیل چین بخش عمده‌ای از منابع الکترود گرافیتی جهان را تولید و به بازار عرضه می‌کند. ایران قبل از تحریم‌ها ۷۰ درصد منابع مورد نیاز را از چین و ۱۰ درصد را از هند وارد می‌کرد.

بیشتر از