توقف کمک‌ آمریکا به قربانیان جنگ در افغانستان؛ طالبان مداخله می‌کنند

در استان پروان یک مقام طالبان درخواست کرده بود که ۱۰ درصد از کمک‌ها را به نیروهای این گروه اختصاص دهند

طالبان در کار نهادهای امدادرسان مداخله می‌کنند- WAKIL KOHSAR / AFP

ایالات متحده آمریکا برنامه ۴۹ میلیون دلاری کمک بشردوستانه برای قربانیان جنگ در افغانستان را به‌دلیل مشکلات مداوم با طالبان لغو کرد.  

رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که از طریق این برنامه، به قربانیان جنگ کمک‌ می‌شد.  

مسئولان اداره توسعه بین‌المللی ایالت متحده آمریکا گفتند که برنامه کمک به قربانیان جنگ در ۳۰ ژوئن سال جاری پایان خواهد یافت. 

نیتین مدهاو، مدیر این دفتر، گفت طالبان تلاش کردند که در گزینش محل ارسال کمک‌ها دخالت کنند، اما پایان برنامه کمک به قربانیان جنگ به این دخالت طالبان وابسته نیست، زیرا از ابتدا این برنامه برای سال ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده بود.  

او گفت که ۳۵ کارمند باقی‌مانده این دفتر، تحویل کمک‌های نهایی را انجام دادند و درخواست تمدید ۱۴ هفته‌‌ای برای بستن دفاتر و دور انداختن تجهیزات را داشتند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این برنامه در سال ۲۰۱۸ برای کمک به غیرنظامیان افغان که از حمله‌های طالبان و عملیات‌های نظامی آسیب دیده بودند، ایجاد شد.  

تسلط طالبان در اوت ۲۰۲۱ در افغانستان باعث شد که این برنامه برای چند ماه متوقف شود، اما در دسامبر همان سال از سر گرفته شد.  

این برنامه را اداره توسعه جهانی ایالات متحده آمریکا اداره می‌کند. 

گزارش ماه آوریل بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سی‌گار) در مورد احتمال دستیابی طالبان به بخشی از کمک‌های این کشور هشدار داده بود.  

سی‌گار گفت که به‌طور قطعی نمی‌تواند بگوید که کمک‌های واشنگتن در اختیار طالبان قرار نمی‌گیرد.  

در استان پروان یک مقام طالبان درخواست کرده بود که ۱۰ درصد از کمک‌ها را به نیروهای این گروه اختصاص دهند و در سه استان دیگر، کارمندان به توزیع کمک بدون مجوز حکومت طالبان متهم شدند.  

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان، روز دوشنبه اول خرداد، گفت که هیچ شکایتی از بابت توزیع کمک‌ها دریافت نکرده است.  

گرام اسمیت، مشاور ارشد گروه بین‌المللی بحران مستقر در بروکسل در ارتباط با امور افغانستان، گفت که ایالات متحده و طالبان برای اعتماد به یکدیگر با مشکلات اساسی مواجه‌اند. 

او گفت که بی‌اعتمادی طالبان و آمریکا در ارتباط با چگونگی تعریف قربانی است و طالبان دریافت‌کنندگان کمک را «دشمنان قدیمی» خود می‌پندارند.   

او گفت گفت که ایالات متحده در رابطه با کمک به افغانستان با یک دوراهی مواجه است.  

اداره توسعه بین‌المللی ایالات متحده آمریکا گفت که به بررسی گزینه‌ها برای گسترش حمایت از قربانیان افغان پس از ماه ژوئن ادامه می‌دهد.  

این اداره گفت که طی پنج سال حضور در افغانستان به بیش از ۴۰ هزار شهروند افغان کمک کردند، اما به طالبان کمک نمی‌کنند.  

افغانستان تحت کنترل طالبان با بحران شدید بشردوستانه مواجه است و به همین دلیل، کشورهای مختلف از جمله آمریکا به ارسال کمک به این کشور اقدام می‌کنند. با سرنگونی حکومت افغانستان، واشنگتن همچنان بزرگ‌ترین کمک‌کننده به این کشور محسوب می‌شود.  

طالبان به کارکنان زن نهادهای امدادرسان خارجی اجازه کار کردن را نداده‌اند و این تصمیم طالبان با انتقاد شدید این نهادها مواجه شده است.