ممنوع‌الکاری پنج خواننده معروف در ایران

با وجود آنکه رضا صادقی و امیر مقاره خبر ممنوع‌الکاری خود را تایید کردند، محمد معتمدی این خبر را تکذیب کرد

خوانندگان ممنوع‌الکار شده ایرانی - 

Public Media

رسانه‌های داخل ایران دوشنبه، یکم خرداد (۲۲ مه)، خبر دادند که پنج خواننده شناخته‌شده در عرصه موسیقی ایران، به دستور«کمیته پیگیری وضعیت چهره‌ها» ممنوع‌الکار شده‌اند.

رضا صادقی، محسن یگانه، امیر مقاره، بابک جهانبخش و امید حاجیلی، پنج هنرمندی‌اند که به دلایل سیاسی و اجتماعی و به دستور مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از ادامه فعالیت هنری در ایران منع شده‌اند.

بهمن بابازاده، روزنامه‌نگار حوزه موسیقی، امروز، اول خرداد، این خبر را منتشر کرد و سپس رضا صادقی با بازنشر خبر توییتری بابازاده در کانال تلگرامی خود، افزود: «خدا نکنه دنیا بدونه پشتت خالیه، بدونه همه اونایی که پشتشون بودى، پشتت رو خالى کردن، ولی من خدا بغلم کرده، همین از سرم هم زیاده.»

در پی آن، امیر مقاره نیز در بخش «روایتگر» صفحه اینستاگرام خود، «داب‌اسمش گذاشتن از چهره»، «اکت روی استیج»، «لباس‌های مربوط به کنسرت»، «حرف زدن راجع به مشکلات مردم»، «حرف زدن راجع به هر اتفاقی که می‌افتد» و «حرف زدن راجع به هرچیزی که مردم انتظار دارند» را دلایل ممنوع‌الکاری خود اعلام کرد.

او در ادامه نوشت: «تا دو کلام استوری می‌ذارم از مشکلات یا هزارتا چیز دیگه، صدبار زنگ می‌زنید و هزار جا می‌برید برای تهدید و تعهد، مگه ما رباتیم؟ یا برده‌تونیم؟ نه بابا ما هم مثل بچه‌هاتونیم به‌خدا، آدمیم، مشکلات داریم، بدبختی داریم. تا حالا یه باری از دوشمون برداشتید؟ این‌ها حرف حق هستش. اگه گفتن حرف حق هم مشکل هستش، یه تعهد می‌دم برای اینکه دیگه حرف حق نزنم و فقط بگم همه‌ چیز عالیه...»

این خواننده‌ها در حالی ممنوع‌الکار می‌شوند که تعدادی از آن‌ها از نخستین خوانندگانی بودند که پس از دعوت وزیر فرهنگ و ارشاد دولت رئیسی برای شروع کنسرت‌ها با هدف «عادی‌سازی شرایط پس از خیزش مردمی»، با حمایت‌های دولتی روی صحنه رفتند.

در همین حال برخی، رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که رضا صادقی و امیر مقاره علاوه بر ممنوع‌کاری، ممنوع‌الخروج نیز شده‌اند.

اما محمد معتمدی، خواننده‌ای که در سال‌های اخیر همکاری‌های زیادی با صداوسیما و نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی ایران داشته است، در بخش راویتگر صفحه اینستاگرام خود خبر مربوطه را تکذیب کرد و با حمله به بهمن بابازاده نوشت: «این اخبار زرد در فضای موسیقی از سوی شخصی منتشر می‌شود که خود را خبرنگار معرفی کرده، ولی در هیچ‌کدام از خبرگزاری‌های رسمی کشور هیچ سمتی ندارد و فقط یک اینفلوئنسر و کارچاق‌کن فضای مجازی است... درست مثل قدیم که کسانی بودند که چک نقد می‌کردند. ضمنا بخش عمده‌ای از اخبار موسیقی شبکه من‌وتو با استناد به همین آدم زرد منتشر می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته‌های محمد معتمدی درباره بهمن بابازاده که به نوعی، به پرونده‌سازی امنیتی شباهت دارد، درحالی بیان می‌شود که در ماه‌های اخیر، شهروندان زیادی با انتقاد از معتمدی، رضا صادقی، محمد اصفهانی و رضا یزدانی، بابت داوری یک مسابقه خوانندگی که زنان حق شرکت در آن ندارند، آنان را به همدستی با دستگاه سانسور و سرکوب زنان ایرانی متهم کردند.

بهمن بابازاده نیز در پاسخ به محمد معتمدی، تصویر نوشته‌های رضا صادقی و امیرمقاره را درباره ممنوع‌الکار شدن خودشان در توییتر بازنشر کرد و نوشت: «رونوشت به خواننده ساکن در هلند که به ‌صورت کاملا تصادفی رکورددار خواندن قطعات برای ایران با بودجه‌های میلیاردی است و به‌صورت تصادفی‌تر، درحال پرونده‌سازی و خوش‌رقصی علیه من.»

پس از آغاز خیزش سراسری شهروندان ایران در پی قتل حکومتی مهسا امینی به دست ماموران گشت ارشاد جمهوری اسلامی، چهره‌هایی در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، هنری و ورزشی که از این اعتراضات و خواسته‌های معترضان حمایت کردند، با بازداشت، فشارهای امنیتی، صدور حکم زندان و ممنوع‌الکاری مواجه شدند.

بیشتر از موسیقی