اورشلیم‌پست: رزمایش حزب‌الله نشان داد که برخلاف ادعایشان توان تسلیحاتی چندانی ندارند

این روزنامه اسرائیلی رزمایش حزب‌‌الله را به دلیل استفاده از موتورسواران مسلح «غیرجدی» ارزیابی کرد

رزمایش نظامی نیروهای حزب‌الله در جنوب لبنان، ۲۱ مه ۲۰۲۳‌ــ AFP

اورشلیم‌پست می‌گوید موشک‌های به نمایش‌درآمده در رزمایش حزب‌‌الله آن‌طور که ادعا می‌شود، خطرناک نیستند.

این روزنامه اسرائیلی روز یکشنبه ۲۱ مه (۳۱ اردیبهشت) در گزارشی نوشت که حزب‌الله، گروه تحت‌حمایت جمهوری اسلامی ایران، بیش از ۱۵۰ هزار فروند موشک در اختیار دارد. بر اساس این گزارش، حزب‌الله به پهپادها و بمب‌های هدایت‌شونده دقیق نیز مجهز است.

اورشلیم پست در عین حال رزمایش روز یکشنبه حزب‌‌الله را «غیرجدی» ارزیابی کرد؛ با این استدلال که در این رزمایش از موتورسواران مسلح استفاده شده است. به ادعای این گزارش، امروز دیگر هیچ نیروی نظامی برای اهداف نظامی از موتورسواران مسلح استفاده نمی‌کند. نویسنده این گزارش حزب‌الله را «ارتشی تروریستی» خواند که از موتورسواران مسلح جز برای «آزار و اذیت غیرنظامیان» استفاده دیگری نمی‌کند.

ساعاتی پیش از آن، حزب‌الله لبنان در آستانه بیست‌وسومین سالگرد عقب‌نشینی اسرائیل از جنوب لبنان در ۲۵ مه سال ۲۰۰۰، رزمایشی را با حضور یگان‌های مختلف زمینی، موشکی و پهپادی خود برگزار کرده بود.

این رزمایش پس از اوج‌گیری تنش‌های چند هفته پیش میان اسرائیل و گروه حماس در چند نقطه از جمله جنوب لبنان انجام می‌شود و به نظر می‌رسد رزمایش اخیر در واکنش به تشدید این تنش‌ها و همین‌طور تظاهرات پنجشنبه گذشته در بیت‌المقدس بوده است؛ در تظاهراتی که هزاران اسرائیلی به مناسبت «روز اورشلیم» در آن شرکت کردند و علیه عرب‌ها شعار دادند.

با این حال، اورشلیم‌پست این رزمایش را «نمایش تبلیغاتی» زرادخانه‌های حزب‌الله در خاک لبنان تلقی می‌کند و آن را با قطعنامه‌های سازمان ملل و قوانین بین‌المللی مغایر می‌داند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی تحلیلگران بر این باورند که حزب‌الله به این طریق خواسته است توان نظامی خود را به رخ اسرائیل بکشد. هاشم صفی‌الدین، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان، هدف از این رزمایش را رساندن این پیام به اسرائیل عنوان کرد که «حزب‌الله با وجود همه فشارهای سیاسی و اقتصادی خسته نشده و عقب‌نشینی نکرده است».

با این حال به گزارش العربیه، این رزمایش انتقادهایی را در رسانه‌های اجتماعی به همراه داشته است و برخی کاربران از احتمال افزایش تنش‌ها میان اسرائیل و لبنان ابراز نگرانی کرده‌اند؛ به‌ویژه در شرایط کنونی که لبنان با وخیم‌ترین بحران اقتصادی در دهه‌های گذشته دست‌وپنجه نرم می‌کند

حزب‌الله لبنان اوایل دهه ۱۹۸۰ و پس از حمله اسرائیل به لبنان پایه‌گذاری شد. این گروه نظامی زیر چتر حمایتی جمهوری اسلامی با وجود داشتن نمایندگانی در پارلمان لبنان، در بسیاری کشورهای غربی از جمله آمریکا یک «گروه تروریستی» شناخته می‌شود.

بیشتر از جهان