سقوط هلیکوپتر طالبان در استان سمنگان؛ دو خلبان کشته شدند

وزارت دفاع طالبان با نشر اطلاعیه‌ای سقوط هلیکوپتر و کشته شدن دو خلبان را در این سانحه تایید کرد

طالبان ادعا کردند که این هلیکوپتر در اثر برخورد با پایه برق سقوط کرده است - شبکه‌های اجتماعی

منابع آگاه محلی صبح یکشنبه، ۳۱ اردیبهشت (۲۱ مه)، تایید کردند که هلیکوپتر مدل «ام‌دی- ۵۳۰» طالبان در استان سمنگان در شمال افغانستان سقوط کرده است. وزارت دفاع طالبان نیز با انتشار اطلاعیه‌ای، سقوط این چرخبال و کشته شدن دو خلبان را در این سانحه تایید کرد. 

بنابر اطلاعیه وزارت دفاع طالبان، این سانحه ساعت ۹ صبح یکشنبه به وقت محلی در منطقه‌ سیغانچی شهرستان خلم در استان سمنگان رخ داده است. طالبان دلیل سقوط را برخورد آن با پایه‌ برق اعلام کرده‌اند. 

وزارت دفاع طالبان گفته است که این هیلکوپتر با هدف اجرای «گزمه» از میدان هوایی مزارشریف به سمت استان سمنگان در پرواز بود.

طالبان هرازگاهی خبرهایی درباره ترمیم شماری از هلیکوپترها و هواپیماهای نظامی به‌جامانده از ارتش افغانستان و نیروهای آمریکا منتشر، و ادعا می‌کنند که با همکاری برخی از مهندسان، تلاش دارند هلیکوپتر بیشتری را ترمیم کنند. برخی براین باورند، سقوط این هلیکوپتر در استان سمنگان در اثر برخورد با پایه‌ برق، منطقی به نظر نمی‌رسد و  گمان می‌رود به دلیل عوارض فنی سقوط کرده باشد.
 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان پیش از این ادعا کرده بودند که توانسته‌اند چند هلیکوپتر بلک‌هاک و سوپرتوکانو را ترمیم کنند. 

در تازه‌ترین مورد، وزارت دفاع طالبان سه‌شنبه، ۲۶ اردیبهشت (۱۶ مه)، با انتشار ویدیو کوتاهی، ادعا کرد که مهندسان این گروه توانسته‌اند یک هواپیمای جنگنده سوپرتوکانو را آماده پرواز کنند. این هواپیما که با نام رسمی «امبرائر ای‌ام‌بی۳۱۴ سوپرتوکانو» و «ای۲۹» شناخته می‌شود، ساخت شرکت هوافضا برزیل است و دولت پیشین افغانستان در ۲۰۱۱ میلادی با کمک ایالات متحده آمریکا چند فروند از آن‌ها را خریداری کرد.

هواپیمایی که طالبان ادعا می‌کنند آن را آماده پرواز کرده‌اند، در فرودگاه نظامی شهر مزارشریف، و از نوع هواپیمای جنگی سوپر توکانو ای۲۹ است. 

در اطلاعیه وزارت دفاع طالبان آمده است: «یک هواپیمای سوپرتوکانو ای۲۹ با تلاش‌های پیگیر تیم مهندسی نیروی هوایی مزارشریف تعمیر، و با موفقیت آماده پرواز شد.»

پیش از این نیز طالبان مدعی شده بودند که دو هلیکوپتر بلک‌هاک ساخت آمریکا را تعمیر و عملیاتی کرده است.

وزارت دفاع طالبان ماه گذشته اعلام کرد که مهندسان فرماندهی نیروی هوایی این گروه، دو هلیکوپتر مدل ام‌آی‌‌ــ۱۷ (MI-17) روسی و بلک‌هاک یواچ۶۰ (UH60) آمریکایی را تعمیر و آزمایش کرده‌اند.

اما شماری از آگاهان نظامی تاکید می‌کنند که طالبان توانایی ترمیم این هواپیماهای نظامی را ندارند. 

در زمان دولت اشرف غنی، نیروی هوایی افغانستان بیش از ۲۰۰ فروند هواپیما و هلیکوپتر نظامی داشت که همزمان با سقوط حکومت پیشین افغانستان به دست طالبان، خلبانان‌های افغان نزدیک به ۷۰ فروند از آن‌ها را به ازبکستان و تاجیکستان منتقل کردند. 

ژنرال محمد رادمنش، سخنگوی وزارت دفاع حکومت پیشین افغانستان، به «صدای آمریکا» گفته بود که از مجموع ۲۰۸ هلی‌کوپتر و هواپیمای نیروهای هوایی پیشین افغانستان، در زمان سقوط جمهوریت در اوت ۲۰۲۱، حدود ۶۲ فروند هلیکوپتر و هواپیمای نظامی به تاجیکستان و ازبکستان انتقال داده شد.

به گفته‌ رادمنش، تعدادی از این جنگنده‌ها هم در جریان نبردها از بین رفتند و حدود ۱۰۰ فروند هلیکوپتر و هواپیمای نظامی در افغانستان باقی ماند که از آن میان، فقط ۲۰ هواپیما و هلیکوپتر تقریبا عملیاتی بودند و بقیه به تعمیر نیاز داشتند.

بیشتر از جهان