کینگز کالج لندن: کمتر از نیمی از بریتانیایی‌ها خداباورند

جوانان کمتر به خدا یا بهشت و بیشتر به جهنم اعتقاد دارند

بریتانیا پس از سوئد از نظر اعتماد به افراد با مذاهب مختلف در رتبه دوم قرار می‌گیرد - AFP

در سال ۲۰۲۲ فقط ۴۹ درصد از بریتانیایی‌ها اذعان کردند که به خدا ایمان دارند، در حالی که در سال ۱۹۸۱ این رقم ۷۵ درصد بود.

بر اساس مطالعه جدید موسسه سیاست در کینگز کالج لندن، پس از کاهش بلندمدت اعتقاد [به خدا] از دهه ۱۹۸۰، احتمال این که عموم مردم بریتانیا در حال حاضر به خدا اعتقاد داشته باشند، در سطح بین‌المللی از همه دنیا کمتر است.

سطوح پایین اعتقاد در میان جوانان این روند را افزایش می‌دهد.

با این حال، در حالی که جوانان کمتر به خدا و بهشت اعتقاد دارند، به احتمال زیاد مانند نسل‌های قدیمی‌تر به زندگی پس از مرگ و بیشتر به جهنم معتقدند.

در سال ۱۹۸۱، پنجاه‌وهفت درصد بریتانیایی‌ها خود را مذهبی می‌دانستند. تا سال ۲۰۲۲، این رقم تقریبا به نصف کاهش یافت و به ۳۲ درصد رسید.

صرفا ساکنان سوئد (۲۷ درصد)، کره جنوبی (۱۶درصد)، چین (۱۶درصد) و ژاپن (۱۴درصد) نسبت به مردم انگلستان کمتر احتمال دارد که خود را مذهبی بدانند.

از ۲۴ کشور در این مطالعه،فقط پنج نفر کشور در حال حاضر کمتر از بریتانیا احتمال دارند که بگویند به خدا ایمان دارند، و چین (۱۷ درصد) کمترین احتمال را دارا است.

از سال ۱۹۸۱ نسبت افرادی که خود را آتئیست می‌دانند، از چهار درصد به ۲۱ درصد افزایش یافت که این بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ افزایش چشمگیری داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما در حالی که بریتانیا کمتر مذهبی می‌شود، این کشور پس از سوئد از نظر اعتماد به افراد با مذاهب مختلف در رتبه دوم قرار می‌گیرد و تحمل مذهبی بالایی دارد.

۸۲ درصد از مردم بریتانیا در واکنش به این نظرسنجی، می‌گویند به افراد دارای مذاهب مختلف اعتماد دارند یعنی در میان ۲۴ کشور، بریتانیا دومین کشور پس از سوئد (۸۷ درصد) و هم‌تراز با نروژ (۸۲ درصد) است.

اعتقاد به بهشت در همان دوره کاهش یافت، اما اعتقاد به زندگی پس از مرگ و جهنم ثابت ماند و نسل‌‌ جوان به‌رغم اینکه به طور کلی کمتر مذهبی‌اند، بیشتر تمایل دارند به هر دو اعتقاد داشته باشند.

کمتر از نیمی از مردم‌ــ از جمله ۴۶ درصد از آن‌ها در سال ۲۰۲۲ــ همواره می‌گویند که به زندگی پس از مرگ اعتقاد دارند.

در واقع، به رغم فقدان ایمان‌، بیشتر افراد نسل زد (Gen Z) و نسل هزاره می‌گویند که به زندگی پس از مرگ اعتقاد داشتند، در حالی که بیبی بومرهای مذهبی‌تر [نسل پرنوزاد/ متولدان ۱۹۶۴ تا ۱۹۴۶] و نسل قبل از جنگ احتمال کمتری داشت چنین اعتقادی داشته باشند.

با این حال، بین سال‌های ۱۹۸۱ تا ۲۰۲۲، سهم اعتقاد عموم مردم به بهشت از ۵۷ درصد به ۴۱ درصد کاهش یافت.

تعداد افرادی که به جهنم اعتقاد دارند، تقریبا ثابت مانده است؛ به طوری که ۲۶ درصد از مردم در سال ۲۰۲۲ گفتند که به جهنم اعتقاد دارند. عجیب این‌که نسل زد و هزاره بیشتر از نسل‌های قبلی احتمال دارد به جهنم اعتقاد داشته باشند.

اعتماد به نهادهای مذهبی نیز اندکی بهبود یافته است.

بین سال‌های ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۸، اعتماد بریتانیایی‌ها به کلیساها و سازمان‌های مذهبی از ۴۹ درصد به ۳۱ درصد کاهش یافت، اما در سال ۲۰۲۲ دوباره به ۴۲ درصد رسید. با این حال، از میان ۲۴ کشور، بریتانیا از نظر اعتماد به چنین موسساتی همچنان در میان نیمه‌پایینی قرار دارد.

دیوید وواس، استاد علوم اجتماعی دانشگاه یو‌سی‌ال (UCL) گفت: «یافته‌ها هم به کاهش دیرینه مشارکت مذهبی و هم به پیچیدگی جالبی در درک ما از خود و اینکه چه کسی به چه چیزی اعتقاد دارد، اشاره می‌کند.»

«داستان اصلی این است که بیشتر مردم بریتانیا علاقه زیادی به مذهب ندارند. همان‌طور که گفته شد، وقتی صحبت از ایمان به خدا یا زندگی پس از مرگ می‌شود، لیوان نیمه پر می‌ماند.»

«بزرگسالان زیر ۴۰ سال بسیار بیشتر از افراد مسن خود را آتئیست می‌دانند، اما می‌گویند که به جهنم هم اعتقاد دارند که یک معمای جالب است.»

«در حالی که بریتانیایی‌ها با فقدان دینداری مشترکشان راحت به نظر می‌رسند، دست‌کم تا زمانی که مذهب در امور عمومی دخالت نکند، با متفاوت بودن دیگران مخالفت چندانی ندارند.»

بابی دافی، استاد سیاست عمومی و مدیر موسسه سیاست در کینگز کالج لندن، گفت: «وابستگی فرهنگی ما به مذهب سازمان‌یافته در بریتانیا همچنان روبه‌کاهش است‌ــ اما اعتقاد ما به اینکه چیزی فراتر از این زندگی وجود دارد، از جمله در میان جوان‌ترین نسل‌ها قوی است.»

«این نشان‌دهنده یک الگوی بلندمدت است؛ به گونه‌ای که در آن کسانی که احساس می‌کنند به طور فعال با مذاهب سازمان‌یافته مرتبطند، از یک ارتش «اجباری» در دهه‌های گذشته، که بسیاری احساس می‌کردند بخش خودکاری از زندگی است، به یک ارتش «حرفه‌ای‌تر» روی آورده‌اند که تعدادشان کمتر است اما در عمل فداکارترند.»

«این دوره مهمی در توسعه دینداری و معنویت در کشورهای غربی مانند بریتانیا است. دوره‌ای که یافته‌ها نشان می‌دهد در حالی که نسل‌های جوان همچنان به مذهب رسمی دلبستگی کمتری دارند، بسیاری از آن‌ها نیاز مشابه یا حتی بیشتر دارند که باور کنند چیزی بیش از این وجود دارد.»

این تجزیه و تحلیل به عنوان بخشی از نظرسنجی ارزش‌های جهانی، دبلیووی‌اس (WVS)، یکی از بزرگ‌ترین و پرکاربردترین نظرسنجی‌های اجتماعی دانشگاهی در جهان است که از سال ۱۹۸۱ در حال اجرا است.آخرین داده‌های بریتانیا در سال ۲۰۲۲ جمع‌آوری شد و داده‌های مربوط به سایر کشورها  در نقاط مختلف از آخرین موج دبلیووی‌اس  از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ جمع‌آوری شد.

© The Independent

بیشتر از جهان