کلیسای انگلستان: خدا نه مرد است و نه زن

این کلیسا قصد دارد برای نیایش خدا اصطلاحات جنسیتی خنثی در نظر بگیرد

این طرح در میان مسیحیان محافظه‌کار مخالفان سرسختی دارد -AFP

کلیسای انگلستان در حال بررسی این موضوع است که آیا می‌توان هنگام نیایش خداوند برای او از اصطلاحات جنسیتی خنثی استفاده کرد یا خیر.

به گزارش اسکای نیوز، خطاب قرار دادن خدا با ضمیری که نه مرد باشد و نه زن، سال‌ها است موردبحث برخی مسیحیان است و حالا  قرار است دو کمیسیون مذهبی در یک پروژه مشترک آن را بررسی می‌کنند.

فراخوان‌هایی مبنی بر توقف نامیدن خدا با ضمیر مذکر و «پدر ما» چندین دهه قدمت دارد و حالا این پروژه جدید در پاسخ به سوالی از کشیش جوآنا استوبارت انجام خواهد گرفت. او احتمال به‌روزرسانی اصطلاحات و به‌کارگیری «زبانی فراگیرتر» در کلیسای انگلستان با القاب غیرجنسیتی درباره خدا را مطرح کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته سخنگوی کلیسای انگلستان، در ۲۰ سال گذشته علاقه به کاوش در زبان نیایش بیشتر شده و حالا وقت آن رسیده است که روشن شود آیا برای تجدید نظر اساسی در واژگان عبادت‌های فعلی برنامه‌ای وجود دارد یا نه.

او تاکید کرد: «مسیحیان از زمان‌های قدیم تشخیص داده‌اند که خدا نه مرد است و نه زن، با این حال انواع روش‌های خطاب و توصیف خدا که در کتاب مقدس یافت می‌شود، در پرستش ما منعکس نشده است و خدا تنها با نام مذکر صدا زده می‌شود.»

نماینده کلیسای انگلستان اعلام کرد کمیسیون مذهبی به عنوان بخشی از برنامه کاری خود برای پنج سال آینده، از کمیسیون دین و نظم (که در زمینه الهیات مشاوره می‌دهد) خواسته است برای بررسی این سوالات با آن‌ها همکاری کند. این کشیش بلندپایه در عین حال افزود که چنین تغییر مهمی بدون قانون‌گذاری گسترده و موافقت در سطح وسیع امکان‌پذیر نیست.

اگرچه جزئیات این طرح نامشخص است، عده‌ای پیش‌بینی می‌کنند چنین تغییراتی انجام بگیرد. احتمال تغییر در شیوه نامیدن خدا بین پیروان مسیحیت مخالفان سرسختی نیز دارد. کشیش یان پل در گفت‌وگو با تلگراف اشاره کرد که هر تغییری نشان‌دهنده کنار گذاشتن شیوه‌نامه اصلی کلیسا است. او چنین اقدامی را به معنای دور کردن آموزه‌های کلیسا از پایه‌‌های کتاب مقدس دانست.

به گفته این معتقد محافظه‌کار، هر گونه تغییر احتمالی نشان‌دهنده انحراف از آموزه‌های سنتی یهودی و مسیحی است که قدمت آن‌ها به هزاران سال پیش برمی‌گردد و باید از سوی سینود، نهاد تصمیم‌گیری کلیسا، تایید شود.

با وجود این مخالفت‌ها، کشیش مایکل ایپگریو، نایب رئیس کمیسیون مذهبی، گفت که این پروژه بهار امسال آغاز می‌شود.

کلیسای انگلستان کلیسای رسمی مسیحی در انگلستان و کلیسای مادر همبستگی جهانی انگلیکن است. پس از مرگ ملکه الیزابت دوم، هم‌اکنون شاه چارلز سوم رئیس عالی کلیسای انگلستان است.

بیشتر از جهان