کاوشگر ناسا منبع اصلی گرما در مریخ را کشف کرد

پژوهشگران توانستند با اندازه‌گیری سرعت انتشار امواج در بسامد‌های مختلف، درکی کلی درمورد ساختار داخلی مریخ در اعماق مختلف به دست آورند

بر اساس یک مطالعه جدید، منبع اصلی گرما در مریخ، واپاشی عناصر رادیواکتیو مانند اورانیوم در طول زمان، در اعماق درونی سیاره سرخ است.

دانشمندان، از جمله دانشمندان موسسه فناوری فدرال زوریخ [و محققانی از] آلمان، همچنین ضخامت پوسته مریخ را با تجزیه‌وتحلیل داده‌های لرزه‌نگاری به‌دست‌آمده از فرودگر «اینسایت» ناسا، برآورد کردند.

این پژوهش که به‌تازگی در ژورنال «ژئوفیزیکال ریسرچ لترز» منتشر شده است، داده‌های مریخ‌لرزه‌ها، از جمله زلزله قدرتمند ۴.۶ ریشتری را که در ماه مه ۲۰۲۲ روی این سیاره رخ داد، ارزیابی کرد که گفته شد بزرگ‌ترین زلزله‌ای است که در طول کل ماموریت اینسایت ثبت شده است.

دویون کیم، یکی از نویسندگان مقاله از موسسه فناوری فدرال زوریخ، در بیانیه‌ای گفت: «ما خوش‌شانس بودیم که این ‌زلزله را مشاهده کردیم... این مریخ‌لرزه، امواج لرزه‌ای قدرتمندی را منتشر کرد که در امتداد سطح مریخ حرکت کردند.» و افزود که این امواج، «سه بار به دور مریخ چرخیدند».

پژوهشگران توانستند با اندازه‌گیری سرعت انتشار امواج در بسامد‌های مختلف، درکی کلی در مورد ساختار داخلی مریخ در اعماق مختلف به دست آورند.

این تجزیه‌وتحلیل جدید به دانشمندان کمک کرد تا ضخامت پوسته مریخ را که از دید آن‌ها به‌طور متوسط ۴۲ تا ۵۶ کیلومتر (۲۶ تا ۳۵ مایل) بود، تعیین کنند.

در مقام مقایسه، میانگین ضخامت پوسته زمین از بین ۲۱ تا ۲۷ کیلومتر (۱۳ تا ۱۷ مایل) متغیر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر کیم گفت: «این بدان معنا است که پوسته مریخ بسیار ضخیم‌تر از پوسته زمین یا ماه است.»

دانشمندان همچنین بر اساس داده‌های لرزه‌ای دریافتند که چگالی پوسته مریخ در دشت‌های شمالی و ارتفاعات جنوبی مشابه بود.

در مقابل، آن‌ها گفتند که پوسته در نیمکره جنوبی، در مقایسه با نیمکره شمالی تا عمق بیشتری گسترش می‌یابد.

این یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد که سیاره سرخ چگونه گرما تولید می‌کند - که این اطلاعات بیشتری درباره تاریخچه حرارتی مریخ در اختیارمان می‌گذارد.

پژوهشگران گفتند که منبع اصلی گرمای تولیدشده در داخل مریخ، در حال حاضر محصول واپاشی عناصر رادیواکتیو مانند توریم، اورانیوم و پتاسیم است.

این مطالعه نشان داد که در حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد از این عناصر مولد گرما، در پوسته مریخ پیدا می‌شوند.

دانشمندان بر این باورند که تجمع زیاد چنین عناصر رادیواکتیوی، می‌تواند این را توضیح دهد که چرا نواحی موضعی در داخل سیاره وجود دارند که امروزه احتمالا همچنان فرایندهای ذوب در آن‌ها صورت می‌گیرد.

پژوهشگران در این مقاله نوشتند: «همراه با مدل‌های تکامل حرارتی، پوسته ضخیم مریخ نشان می‌دهد که پوسته باید ۵۰ تا ۷۰ درصد از کل تولید گرما را دربربگیرد تا نواحی ذوب موضعی امروزی در داخل مریخ را توضیح دهد.»

© The Independent

بیشتر از علوم