دانشمندان ۹ غار مناسب برای زندگی انسان‌ روی مریخ پیدا‌ کردند

این فضاهای خالی در سطح مریخ می‌تواند برای ساخت پناهگاه در ماموریت‌های سرنشین‌دار آینده برای فضانوردان مناسب باشد

این حفره‌ها در مریخ که بزرگ‌ترین آن‌ها از زمین فوتبال بزرگ‌تر است، می‌تواند ارزش بررسی بیشتر در آینده را داشته باشد- Canva

دانشمندان روی مریخ ۹ غار پیدا کرده‌اند که به باورشان احتمالا مناسب‌ترین مکان زندگی برای ماموریت‌های اکتشافی مریخ در آینده است.

این پژوهش که ماه گذشته در همایش «کانکتس ۲۰۲۲» انجمن زمین‌شناسی آمریکا ارائه شد، نشان داد که این غارها به‌منظور ساختن پناهگاه‌هایی برای فضانوردان آینده مناسب‌اند، زیرا می‌توانند از [آن‌ها در برابر] محیط سخت و ناخوشایند سیاره سرخ محافظت کنند.

پژوهشگران، ازجمله محققان دانشگاه آریزونا در ایالات متحده، می‌گویند که ماموریت‌های سرنشین‌دار آتی همچنین می‌توانند از منابع طبیعی موجود در این زیست‌گاه‌ها استفاده کنند.

مریخ  به داشتن محیطی نامساعد با نوسان‌های شدید دما بین روز و شب، تشعشعات شدید و همچنین بمباران مکرر شهاب‌سنگ‌ها و سنگ‌های فضایی مشهور است.

دانشمندان مدت‌ها بر این باور بودند که ساختارهای غار‌مانند در مریخ که به‌عنوان حفره‌های زیرسطحی شناخته می‌شوند، می‌توانند به [حفاظت از] فضانوردان آینده در برابر این شرایط سخت کمک کنند.

از زمان کشف نخستین غارهایی ازاین‌دست در مریخ، فضاپیمای روباتیک ناسا به نام «مدارگرد مارس ادیسی» (مدارگرد ادیسه مریخ) به شناسایی بیش از ۱۰۰۰ فضای خالی احتمالی در سیاره سرخ کمک کرده است که در فهرست گزینه‌های غار در سراسر مریخ، همچنین با عنوان [فهرست] «MGC3»، گردآوری شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محققان در این مطالعه جدید، ابتدا با انتخاب مکان‌هایی که حدود ۱۰۰ کیلومتر (۶۰ مایل) از یک محل مناسب برای فرود فضاپیما فاصله دارند، این فهرست را به غارهای مناسب‌تر برای ماموریت‌های آینده محدود کردند.

با حذف مواردی که به دلیل ارتفاعشان برای فرود روی سطح مریخ محدودیت‌هایی ایجاد می‌کنند و همچنین [با در نظر گرفتن] محدودیت‌های فناوری ورود، کاهش ارتفاع و فرود [فضاپیماها]، دانشمندان توانستند ابتدا [این تعداد را] به ۲۱۴ ناحیه احتمالا موردنظر [خود] محدود کنند.

پژوهشگران سایتی را با محل فرود مناسب به‌عنوان مکانی با ارتفاع کمتر از حدود ۱۰۰۰ متر (۳۳۰۰ پا) تعریف کردند.

دانشمندان می‌گویند که چنین مناطق کم‌ارتفاعی مناسب‌ترند، زیرا این مناطق در هنگام کار دشوار فرود یک فضاپیما بر روی مریخ، در آنچه که عموما «هفت دقیقه وحشت» نامیده می‌شود، برتری دارند.

آن‌ها سپس فهرست را محدودتر کردند و غارهایی را انتخاب کردند که تصاویری با وضوح بالا از آن‌ها در دسترس بود.

پژوهشگران از میان این گزینه‌ها، از بین حفره‌هایی که تا مسافت چشمگیری زیر زمین امتداد داشتند، ۹ غار را انتخاب کردند.

آن‌ها بر این باورند که این فضاهای خالی در سطح مریخ می‌تواند برای ساخت پناهگاه در ماموریت‌های سرنشین‌دار آینده برای فضانوردان مناسب باشد.

نیکول باردابلیاس، نویسنده اصلی این مقاله، به نیویورک‌تایمز گفت، این حفره‌ها در مریخ که بزرگ‌ترین آن‌ها از زمین فوتبال بزرگ‌تر است، می‌تواند ارزش بررسی بیشتر در آینده را داشته باشد.

© The Independent

بیشتر از علوم