پرسپولیس؛ برنده جام قهرمانی رقابتی‌ترین دوره لیگ برتر

فصلی که فوتبال در میانه اعتراضات سراسری از چشم تماشاگران افتاد

پرسپولیس با برد پرگل چهار بر صفر در زمین نساجی، قهرمانی لیگ بیست‌و‌دوم را جشن گرفت. پرسپولیس و سپاهان تا هفته ماقبل آخر لیگ، شانه‌به‌شانه هم پیش رفته بودند، ولی شاگردان گل‌محمدی که صدرنشین بودند در ایستگاه آخر اشتباه نکردند و با هفتمین برد متوالی به قهرمانی رسیدند.

بر خلاف انتظار هفته آخر تعلیق زیادی نداشت و خیلی زود مشخص شد که پرسپولیس ورزشگاه وطنی را با سه امتیاز ترک می‌کند. علی نعمتی در دقیقه سوم و سعید صادقی در دقیقه بیست‌و‌هشتم، دو گل زودهنگام پرسپولیس را زدند. در فاصله این دو گل، مهرداد عبدی هم کارت قرمز گرفت تا نساجی ۱۰ نفره هیچ بختی برای بازگشت به جریان بازی نداشته باشد. سروش رفیعی و میلاد سرلک در نیمه دوم دو گل دیگر زدند تا جشن قهرمانی پرسپولیس تکمیل و پرشورتر شود.

شاگردان یحیی گل‌محمدی فصل را با ۶۶ امتیاز به پایان بردند. آن‌ها همچنین با ۱۳ گل خورده، بهترین خط دفاع لیگ بودند و این نقش پررنگ ساختار دفاعی پرسپولیس در این قهرمانی را نشان می‌دهد. پرسپولیس در این فصل ۲۰ برد، ۶ مساوی و ۴ باخت داشت.

این هشتمین قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر بود تا سرخ‌ها پرافتخارترین تیم تاریخ مسابقات شوند. پرسپولیس موفق شده است در هفت دوره گذشته شش بار قهرمان شود و فقط استقلال فصل گذشته با مربیگری فرهاد مجیدی موفق شد بین قهرمانی‌های این تیم فاصله بیندازد. اما باشگاه استقلال نتوانست سرمربی و تیم موفقش را حفظ کند. گل‌محمدی برای سومین بار به قهرمانی لیگ برتر رسید تا در کنار برانکو ایوانکوویچ، سرمربی سابق پرسپولیس، قرار بگیرد تا رکوردها به مربیان پرسپولیس تعلق داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سپاهان در بازی هم‌زمان کار سختی مقابل مس کرمان داشت، ولی در‌نهایت به برتری دو بر یک رسید. شاگردان مورایس با این برد ۶۵ امتیازی شدند و احتمالا تا مدت‌ها حسرت تساوی خانگی هفته بیست‌و‌هفتم مقابل ملوان بندرانزلی را خواهند داشت؛ توقفی که به قیمت از دست رفتن صدرنشینی و در‌نهایت قهرمانی لیگ تمام شد. مغانلو در اواخر بازی گل دوم سپاهان را زد تا با ۱۳ گل زده، آقای گل لیگ برتر شود.

استقلال هرچند در هفته آخر بختی برای قهرمانی نداشت، ولی بسیار باانگیزه بود و در تهران برابر تراکتور به برتری هفت بر یک رسید. استقلال با این برد فصل را با ۶۲ امتیاز و در رده سوم به پایان برد. این بهترین برد لیگ بیست‌و‌دوم بود و کمک کرد شاگردان سا پینتو با ۵۲ گل زده، عنوان بهترین خط حمله مسابقات را به دست آورند. ستاره استقلال در این بازی مهدی قایدی بود که سه گل زد و ۱۲ گله شد، ولی این هت‌تریک برای آقای گل شدن او کافی نبود.

در پایین جدول، رقابت حساسی بین صنعت نفت و مس کرمان برای بقا وجود داشت و در نهایت آبادانی‌ها توانستند در لیگ برتر باقی بمانند. صنعت نفت که بعد از آمدن عبدالله ویسی متحول شده بود، با گل دقیقه ۹۱ مهدی ممی‌زاده در خانه گل‌گهر برنده شد و با ۲۵ امتیاز و سه امتیاز بیشتر از مس کرمان در رده چهاردهم ایستاد. تلاش مس برای امتیاز گرفتن از سپاهان در بازی خانگی کافی نبود و بازگشت تلخی به لیگ یک داشت. این تیم که در ۱۰ بازی پایانی فقط چهار امتیاز گرفت، هزینه افت در هفته‌های پایانی را پرداخت.

لیگ امسال بسیار پرشور و رقابتی بود و تیم‌ها جانانه جنگیدند و به هم نزدیک بودند و هر لحظه می‌توانستند جانشین هم در جدول شوند، اما تماشاگران فوتبال مثل اغلب شهروندان در میانه اعتراضات سراسری، از هر سرگرمی از‌جمله فوتبال، دل بریده بودند و امیدهای دیگری در دل داشتند و دارند و البته تلخی‌های فراموش ناشدنی از‌جمله کشته شدن بسیاری شهروندان جوان را تجربه کردند. از این رو، لیگ فوتبال هر چقدر رقابتی و پرجنب‌و‌جوش بود، اما انگار اهمیت خود را در چشم تماشاگران از دست داده بود.

بیشتر از فوتبال