بازار داغ فروش اعضای بدن ایرانی‌ها در کانال‌های تلگرامی

مردم ورشکسته و بدهکار اعضای بدن خود از قرنیه چشم گرفته تا کبد و بیضه را برای فروش حراج کرده‌اند

آگهی‌دهندگان ایرانیان فقیری‌اند که برای رهایی از فقر به اقدام‌های ناامیدکننده متوسل می‌شوندــ رکنا

ریشه‌کن کردن فقر مطلق وعده‌ای بود که ابراهیم رئیسی در کارزارهای انتخاباتی‌ خود و پس از آن در مقام رئیس دولت سیزدهم، بارها تکرارش کرد اما اکنون با گذشت نزدیک به دو سال از روی کار آمدن دولتی که ادعای دستگیری از مستمندان را داشت، گزارش‌ها آشکار می‌کند ایرانیان به مرحله‌ای از فقر و فلاکت رسیده‌اند که اعضای بدن خود از قرنیه چشم گرفته تا بیضه و کبد را می‌فروشند تا بدهی‌هایشان را پرداخت کنند.

بازار سیاه فروش اعضای بدن در کانال‌های تلگرامی و حساب‌های اینستاگرامی هر روز ابعاد وسیع‌تری پیدا می‌کند. کافی است عبارت «فروش اعضای بدن» را در تلگرام جست‌وجو کنید تا در کانال‌های متعدد با ده‌ها آگهی از سوی افرادی که قصد دارند اعضای بدن خود را بفروشند، روبرو شوید. نکته قابل‌توجه و تکان‌دهنده این آگهی‌ها این است که برخی افراد (عموما جوان) اعضای حیاتی بدن خود مانند کبد و قلب را به فروش گذاشته‌اند و می‌گویند که به دلیل «بدهی سرسام‌آور» مجبورند اعضای بدن خود را بفروشند.

نشریه اینسایدر، در گزارشی به فروش اعضای بدن ایرانی‌ها در تلگرام پرداخته و نوشته است هر روز شمار بیشتری از شهروندان درگیر فقر در ایران جذب کانال‌های تلگرامی فروش اعضای بدن می‌شوند. در این گزارش آمده است: «ایرانی‌ها کبد، قرنیه و بیضه‌های خود را در تلگرام می‌فروشند تا بدهی‌های ناشی از تورم سرسام‌آور را پرداخت کنند. برخی افراد هم به قصد جلوگیری از ورشکستگی این کار را می‌کنند.»

داده‌های آماری بانک مرکزی و مرکز آمار ایران که دو نهاد حکومتی و رسمی‌اند، تورم بالای ۴۵ درصد طی ماه‌های اخیر را نشان می‌دهد اما بررسی‌های کارشناسان آشکار می‌کند که به‌رغم پنهان‌کاری‌های نهادهای حکومتی، نرخ تورم در فروردین‌ماه به رقم بی‌سابقه ۶۰ درصد نزدیک شده است.

دولت ابراهیم رئیسی سال گذشته با ادعای «جراحی اقتصادی»، ارز ترجیحی کالاهای اساسی را حذف کرد و در نتیجه نرخ کالاها و خدمات چندین برابر افزایش یافت. تورم فزاینده در کنار قطع و فیلترینگ اینترنت بسیاری از کسب‌وکارها را به نابودی کشاند و مردم بیشتری را به زیرخط فقر سوق داد.

در گزارش اینسایدر، ده‌ها پیام تلگرامی بررسی شده‌اند. آگهی‌دهندگان ایرانیان فقیری‌اند که برای رهایی از فقر و تورم سرسام‌آور به اقدام‌های ناامیدکننده متوسل می‌شوند و قسمتی از بدن خود را می‌فروشند.

در ایران، برخلاف دیگر کشورها، فروش کلیه قانونی است اما معامله و فروش سایر اعضای بدن ممنوع است؛ با این حال پیام‌های تلگرامی که صدها مورد از آن وجود دارد نشان می‌دهد ایرانیان حتی مغز استخوان خود را نیز برای فروش گذاشته‌اند. یکی از تکان‌دهنده‌ترین آگهی‌ها مربوط به مردی ۲۵ ساله‌ است که بیضه‌هایش را برای فروش تبلیغ کرده‌ و نوشته است: «به دلیل بدهی می‌فروشم.»

مرد ۳۱ ساله‌ دیگری نیز کبد خود را با قیمت ۹۰۰ میلیون ریال برای فروش آگهی کرده و یک مرد ۳۳ ساله هم نوشته که «به دلیل مشکلات مالی و ورشکستگی» حاضر است سلول‌های بنیادی، قرنیه چشم و مغز استخوان خود را بفروشد.

فروش اعضای حیاتی بدن در پی فقر و مشکلات اقتصادی در ایران بازاری پررونق دارد اما موضوعی است که متخصصان آن را باورپذیر نمی‌دانند. دکتر گابریل دانوویچ، رئیس بخش پیوند کلیه در دانشکده پزشکی دیوید گفن، به اینسایدر گفت: باور نمی‌کنم از افراد زنده قرنیه گرفته می‌شود.

ایران تنها کشور جهان است که در آن فروش کلیه مجاز است اما حتی این کار نیز باید با هماهنگی یک بنیاد دولتی انجام شود و مبلغ آن نیز محدودیت دارد با این حال گزارش‌ها حاکی از آن است که اهداکنندگان به‌تناوب فرایند قانونی را دور می‌زنند و معاملات زیرمیزی سودآورتر را انتخاب می‌کنند.

پیش‌تر نیز برخی رسانه‌ها افشا کرده بودند ایرانیان برای فروش اعضای بدن از جمله کلیه به کشورهای همسایه مانند عراق، امارات متحده عربی و ترکیه سفر می‌کنند. ناظران منشا اصلی این اقدام‌ها را فقر فزاینده می‌دانند و می‌گویند فروشندگان برای نجات خود و خانواده‌شان از گرسنگی این کارها را می‌کنند.

اعتماد و جهان صنعت، دو روزنامه داخل ایران به‌تازگی در گزارش‌هایی به پیامدهای تورم سرسام‌آور و گسترش فقر پرداخته و فروش اعضای بدن را تایید کرده‌اند. در گزارش روزنامه جهان صنعت آمده که تمام اعضای قابل پیوند بدن انسان از کلیه گرفته تا یک‌چهارم کبد در بازار سیاه فروش اعضای بدن موجود است و از ۱۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان فروخته می‌شود.

بر مبنای این گزارش، در نزدیکی میدان ولی‌عصر تهران، روبروی کاخ دادگستری، کوچه‌ای است که به «بازار فروش کلیه» تبدیل شده است اما در آن آگهی‌های دیگری مانند فروش قرنیه چشم، مغز استخوان، کبد، اسپرم و تخمک هم دیده می‌شود.

بر اساس اعلام انجمن کلیه ایران، سقف بهای کلیه انسان ۸۰ میلیون تومان است اما گزارش جهان صنعت آشکار می‌کند که در بازار سیاه نرخ آن از ۵۰۰ تا یک میلیارد تومان در نوسان است و افزایش قیمت آن به مواردی مانند بدحال بودن بیمار و گروه خونی اهداکننده و گیرنده هم بستگی دارد.

در این گزارش آمده بود تقریبا تمام فروشندگان به دلیل مشکلات مالی تن به این کار می‌دهند و از آن طرف بیمارانی که توان پرداخت این پول‌ها را ندارند، برای تامین آن خانه و خودرو خود را می‌فروشند تا جان عزیزانشان را نجات دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فروش اعضای بدن ایرانیان حالا دیگر تنها به داخل مرزهای این کشور محدود نیست و طی سال‌های اخیر، ایرانی‌های زیادی با هدف دریافت پول بیشتر راهی کشورهای همسایه شدند تا اعضای بدن خود را به دلار بفروشند. به‌رغم انکارهای مقام‌های دولتی، روزنامه‌های جهان صنعت و اعتماد در گزارش‌های اخیر خود این موضوع را تایید کردند.

روزنامه اعتماد به فروش اعضای بدن ایرانیان در کشورهایی مانند عراق پرداخته و با اشاره به سقوط آزاد ارزش پول ملی ایران نوشته است که مردم با فقر و مشکلات معیشتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و ناچارند اعضای بدن خود را بفروشند.

پس از انتشار این گزارش‌ها مدیران دو روزنامه اعتماد و جهان صنعت با اتهام «انتشار مطالب غیرمستند» به دادسرا احضار شدند و سپس این گزارش‌ها از سایت و حساب‌های کاربری هر دو رسانه حذف شدند؛ با این حال آنچه ادامه دارد، فقر فزاینده در ایران است که هر روز ایرانیان بیشتری را گرفتار می‌کند.