آمریکا و شورای اروپا طرح «ثبت خسارت» جنگ روسیه در اوکراین را امضا کردند

رئیس شورای اروپا: این طرح «اولین گام فوری و ضروری» برای اطمینان حاصل کردن از تحقق عدالت به‌نفع قربانیان جنگ اوکراین است

سخنرانی رئیس جمهوری اوکراین، در چهارمین نشست سران کشورهای شورای اروپا در ایسلند، ۱۶ ماه می ۲۰۲۳ـ  _ALASTAIR GRANT / POOL / AFP

اروپا، آمریکا و اعضای گروه هفت، روز چهارشنبه، ۱۷ مه (۲۷ اردیبهشت)، از طرح «ثبت خسارت» جنگ اوکراین استقبال کردند. این طرح، نخستین گام برای وادار کردن روسیه به پرداخت هزینه جنگ خود در اوکراین تلقی می‌شود.

طرح ثبت خسارت که شورای اروپا آن را تهیه کرده است، با ثبت ادعاهای مربوط به خسارت یا زیان‌های ناشی از جنگ روسیه در اوکراین، راه را برای جبران خسارت‌های قربانیان جنگ در آینده باز می‌کند.

ماریا پیچینوویچ بوریچ، رئیس شورای اروپا، گفت این طرح «نخستین گام فوری و ضروری» برای اطمینان حاصل کردن از تحقق عدالت به‌نفع قربانیان جنگ اوکراین است.

چهل کشور، از جمله ایالات متحده آمریکا، ژاپن و سایر کشورهای گروه هفت، طرح ثبت خسارت را امضا کرده‌اند. سه کشور دیگر از شورای اروپا نیز در روند بررسی‌های داخلی خود، تصویب این سند را نهایی می‌کنند.

ماریا پیچینوویچ بوریچ و دیگر رهبران تاکید کردند کشورهای خارج از شورای اروپا نیز می‌توانند از این ابتکار حمایت کنند. شورای اروپا نهادی بین‌المللی است که مستقل از اتحادیه اروپا فعالیت می‌کند و ۴۶ کشور، از جمله ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، در آن حضور دارند. هدف شورای اروپا تقویت دموکراسی، حقوق بشر و حاکمیت قانون در کشورهای عضو است.

دفتر طرح ثبت خسارت نخست سه سال در لاهه گشوده می‌شود و دارای یک دفتر در اوکراین نیز خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دنیس شمیهال، نخست‌وزیر اوکراین، این طرح را «نقطه‌عطف مهمی در مسیر تحقق عدالت و کسب غرامت» برای اوکراین و شهروندان آن دانست که از این جنگ آسیب می‌بینند. او در ادامه افزود: «کار دشوار اینک آغاز می‌شود، اما باید اطمینان حاصل کنیم که این طرح به زودی عملی شود تا قربانیان جنگ روسیه بتوانند ادعاهای خود را ارائه دهند.»

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد، در نشستی خبری به رسانه‌های ایسلندی گفت آمریکا «افتخار می‌کند» به این طرح بپیوندد و در حال تلاش برای جمع‌آوری بودجه به منظور کمک مالی به این طرح است.

روسیه سال گذشته میلادی پس از حمله به اوکراین، از شورای اروپا اخراج شد.

شمار زیادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از درخواست اوکراین به‌منظور تشکیل یک دادگاه ویژه برای محاکمه رهبری روسیه به‌دلیل ارتکاب اتهامات مرتبط با جنایات جنگی حمایت کرده‌اند. دادگاه جنایی بین‌المللی لاهه، مارس گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، را به ربودن کودکان اوکراینی متهم، و حکم بازداشت او را صادر کرد.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، ضمن حمایت از تصویب طرح ثبت خسارت، اشاره کرد  «این طرح مسئله پرداخت خسارت به اوکراین» را حل نمی‌کند. او گفت اروپا می‌تواند از پول جمع‌آوری شده از محل دارایی‌های مسدودشده روسیه برای کمک به پرداخت هزینه بازسازی اوکراین پس از جنگ استفاده کند. اولاف شولتز افزود: «این نشست به وضوح نشان می‌دهد که ولادیمیر پوتین شکست خورده است.»

تصویب این طرح نشان‌دهنده منزوی شدن روسیه در قاره اروپا است.