بیانیه ناتو در یک سالگی جنگ اوکراین: جنایت‌های روسیه بی‌پاسخ نخواهد ماند

ناتو روسیه را مسئول جنگ می‌داند و می‌گوید که این جنگ «نقض آشکار قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد است»

ناتو گفت که مسکو باید در قبال جنایت‌هایی چون انتقال کودکان اوکراینی به روسیه و خشونت‌های جنسی پاسخگو شود- REUTERS/Valentyn Ogirenko

پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در بیانیه‌ای که به مناسبت یک سالگی جنگ اوکراین صادر کرد، «جنگ وحشیانه روسیه در اوکراین را بزرگ‌ترین تهدید علیه امنیت کشورهای عضو پیمان ناتو در دهه‌های اخیر» توصیف کرد. 

در این بیانیه ضمن ابراز همبستگی با دولت و مردم اوکراین در «دفاع قهرمانانه از سرزمینشان» و همچنین ادای احترام به ارزش‌های مشترک و ابراز تاسف از ویرانی و رنج انسانی ناشی از جنگ، تاکید شده است که حمایت‌های سیاسی و عملی ناتو از اوکراین تا پیروزی، افزایش و ادامه خواهد یافت. 

بیانیه فوق که در روز پنجم اسفند (۲۴ فوریه) و در سالروز حمله نظامی مسکو به اوکراین صادر شده است، همچنین می‌گوید که ناتو در حمایت از تلاش‌های بلندمدت اوکراین برای تامین آینده آزاد و دمکراتیک خود مصمم است و در عین حال، بر پشتیبانی این سازمان و شرکایش به‌ویژه در اتحادیه اروپا از «استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین در مرزهای شناخته‌شده بین‌المللی»‌ تاکید کرده است. 

بیانیه ناتو در شش بند تدوین شده است و مسئولیت جنگ را به‌طور کامل بر عهده روسیه می‌داند و می‌گوید که این جنگ «نقض آشکار قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد است». در این بیانیه آمده است که اقدام‌های روسیه اصول و تعهدات سازمان همکاری و امنیت اروپا را نادیده می‌گیرد و امنیت و ثبات و نظم بین‌المللی را تضعیف می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه این بیانیه به تلاش‌های بین‌المللی برای شرکت در مذاکرات با اوکراین اشاره شده و آمده است که مسکو هیچ‌گونه همکاری برای صلح عادلانه و پایدار نشان نداده است. در عین حال، بر «حفظ فشار هماهنگ بین‌المللی» بر روسیه تاکید شده و همکاری طرف‌هایی که جنگ روسیه را تسهیل می‌کنند، از جمله بلاروس، محکوم شده است. 

ناتو نوشته است که جنایات جنگی روسیه هیچ‌گونه مصونیتی نخواهند داشت و تمامی کسانی که مرتکب این جنایات شده‌اند باید بابت نقض حقوق بشر و قوانین انسان‌دوستانه بین‌المللی پاسخگو باشند، به‌ویژه در مورد جنایت‌هایی که علیه غیرنظامیان اوکراین مرتکب شده‌اند از جمله انتقال کودکان اوکراینی به روسیه و خشونت‌های جنسی در مناطق جنگی. 

در این بیانیه آمده است که روسیه باید فورا جنگ را متوقف کند و در راستای قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۲۳ فوریه ۲۰۲۳ و قطعنامه‌های مرتبط دیگر، نیروهای نظامی خود را از اوکراین خارج کند. 

ناتو جنگ روسیه را تهدیدی علیه امنیت جهانی می‌داند و باج‌گیری روسیه در زمینه انرژی، تاثیر جنگ بر چرخه تولید و تامین مواد خوراکی در جهان، کارزار انتشار اخبار نادرست و همچنین لفاظی‌های غیرمسئولانه مسکو در زمینه سلاح‌های هسته‌ای را بی‌اعتنایی فاحش روسیه به هنجارهای بین‌المللی خوانده است. 

ناتو وعده داده است که تلاش‌هایش برای صلح، امنیت و ثبات در سراسر منطقه حوزه پیمان آتلانتیک شمالی به‌عنوان یک اتحاد دفاعی ادامه خواهد یافت. بیانیه ناتو می‌گوید که موقعیت دفاعی و بازدارندگی کشورهای عضو تقویت خواهد شد و این پیمان آماده دفاع از هر وجب از کشورهای متحدانش است. 

این بیانیه از عضویت فنلاند و سوئد در ناتو استقبال کرده و گفته است که شراکتش با اوکراین ادامه خواهد یافت و در عین حال، حمایت از کشورهایی که در معرض نفوذ روسیه‌اند، تقویت خواهد شد. 

بیشتر از جهان