هوش مصنوعی ترافیک بات‌ها در اینترنت را افزایش می‌دهد

اختلالات ناشی از خودکارشدن مخرب، به ایجاد خطرات ملموس تجاری منجر می‌شود

با ظهور هوش مصنوعی مولد، فناوری بات‌ در ۱۰ سال آینده با سرعتی حتی بیشتر و نگران‌کننده‌تر تکامل خواهد یافت - Canva

‎بر اساس تحقیقی جدید، تقریبا نیمی از کل ترافیک اینترنت در سال گذشته ناشی از بات‌‌ها بوده است.

‎آمار شرکت امنیت سایبری ایمپروا (Imperva) نشان داد که فعالیت‌های خودکار و مخرب در وب در ۲۰۲۲ افزایش چشمگیری داشته و [در قیاس با آن]، ترافیک انسانی به پایین‌ترین سطح خود در هشت سال گذشته رسیده است.

‎این شرکت خاطرنشان کرد که از ۲۰۱۳  که ردیابی این روند را آغاز کرده است، این به‌اصطلاح «بات‌‌های بد» اینک در بالاترین سطح [حضورشان در اینترنت] قرار دارند.

‎به گفته محققان، به دلیل ورود ابزارهای هوش مصنوعی مولد مانند «چت‌جی‌پی‌تی» شرکت اوپن‌ای‌آی و «بارد» شرکت گوگل، تخمین زده می‌شود که فعالیت بات‌‌ها در سال جاری حتی بیش از این افزایش یابد.

‎کارل تریبس، از معاونان ارشد ایمپروا، می‌گوید: «بات‌‌ها از ۲۰۱۳ به سرعت تکامل یافته‌اند، اما با ظهور هوش مصنوعی مولد، این فناوری در ۱۰ سال آینده با سرعتی حتی بیشتر و نگران‌کننده‌تر تکامل خواهد یافت.»

«مجرمان رایانه‌ای تمرکز خود را بر حمله به نقاط اتصال رابط‌های برنامه‌نویسی-ای‌پی‌آی (API) و مدل کسب‌و‌کار برنامه‌ها افزایش خواهند داد. در نتیجه، اختلال در کسب‌و‌کار و ضربه‌های مالی بر اثر فعالیت بات‌‌های بد در سال‌های آینده حتی چشمگیرتر هم خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فعالیت بات‌‌های بد می‌تواند شامل هر چیزی باشد؛ از هرزنامه‌هایی که صندوق‌ ورودی ایمیل را مسدود می‌کنند، تا سامانه‌های پیشرفته‌ای که برای هک کردن ایمیل‌ها یا حساب‌های آنلاین افراد، حملاتی خصمانه انجام می‌دهند.

‎برخی از بات‌‌ها برای اینکه نرم‌افزارهای امنیتی آن‌ها را شناسایی نکنند، حتی رفتار انسانی را تقلید می‌کنند.

‎روند نگران‌کننده دیگری که در این گزارش ذکر شده، افزایش استفاده از بات‌‌ها در جنگ‌افزارها است؛ همزمان با افزایش ۱۴۵ درصدی حمله‌های خودکار که برنامه‌های وب اوکراینی را در اوایل ۲۰۲۲ هدف قرار داده‌اند.
‎این بات‌‌ها احتمالا برای ایجاد اختلال در زیرساخت‌های حیاتی این کشور، از انرژی و مخابرات گرفته تا حمل‌و‌نقل و بخش‌های مالی طراحی شده‌اند.

‎تریبس گفت: «هر سازمانی، صرف‌نظر از اندازه یا نوع صنعت، باید نگران افزایش حجم بات‌‌های بد در سراسر اینترنت باشد.
سال به سال، ترافیک بات‌‌ها در حال افزایش است و اختلالات ناشی از خودکارشدن مخرب، به ایجاد خطرات ملموس تجاری منجر می‌شود- از مشکلات مربوط به شهرت نشان تجاری گرفته تا کاهش فروش اینترنتی و خطرات امنیتی برای برنامه‌های وب، برنامه‌های تلفن همراه و ای‌پی‌آی‌ها.»

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی