قیمت تن ماهی از ۷۰ هزار تومان عبور کرد

چهار سال پیش قیمت یک قوطی کنسرو ماهی حدود هشت هزار تومان بود

قیمت تن ماهی طی چهار سال ۱۰ برابر شد-فردای اقتصاد

قیمت تن ماهی که در نیمه نخست فروردین‌ماه حدود ۵۰ هزار تومان بود، در ادامه جهش فزاینده قیمت کالاهای خوراکی در نیمه دوم اردیبهشت، به ۶۰ هزار تومان رسید و اکنون نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد که تن ماهی کمتر از ۷۰ هزار تومان در بازار موجود نیست.

خبرگزاری مهر هفته‌ گذشته در گزارشی از توزیع تن ماهی در بازار با قیمت ۶۴ تا ۶۹ هزار تومان خبر داد. برخی گزارش‌های میدانی نیز حاکی از آن بود که تن ماهی در فروشگاه‌ها نایاب شده است. در نهایت نیز این کالا از روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت با قیمت‌های جدید وارد بازار شد.

برخی فروشگاه‌های اینترنتی تن ماهی را با قیمت ۷۰ تا ۷۲ هزار تومان عرضه کرده‌اند و شماری دیگر نیز با افزودن گزینه «موجود نیست» و «در حال تامین»، از فروش این محصول خودداری می‌کنند تا به احتمال زیاد آن را با قیمت جدید بفروشند.

عرضه بالای ۷۰ هزار تومانی یک عدد تن ماهی در حالی است که همین محصول پاییز گذشته حدود ۳۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده بود. اوایل پاییز ۱۴۰۰ نیز هر عدد تن ماهی با متوسط قیمت ۱۶ هزار تومان فروخته می‌شد. چهار سال پیش هم قیمت یک عدد تن ماهی به‌طور متوسط هشت هزار تومان بود. به عبارت دیگر، بهای این کالای خوراکی تنها در مدت چهار سال حدود ۱۰ برابر افزایش یافته است.

سید محمد میررضوی، دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران، بهمن‌ماه گذشته خبر داد که در پی کاهش مصرف این کالای خوراکی، تولید و فروش آن به شدت کاهش یافته است، به‌طوری‌ که سال ۱۴۰۰ تعداد تولید کنسرو ماهی در کشور ۶۰۰ میلیون قوطی بود، اما این رقم در سال ۱۴۰۱، به ۳۰۰ میلیون قوطی کاهش یافت.

پیش از آن‌ هم به‌تناوب اخباری مبنی بر کاهش سرانه مصرف ماهی به‌دلیل روند فزاینده قیمت‌ها منتشر شده بود. تولید‌کننده‌ها می‌گویند به‌دلیل افزایش هزینه‌های تولید، چاره‌ای جز افزایش قیمت‌ها ندارند و نمی‌توانند محصولات خود را با قیمت‌های پیشین عرضه کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه بر ماهی که بالا رفتن قیمت آن بر گران شدن کنسرو آن تاثیر مستقیم دارد، موارد دیگری نیز در رشد قیمت این کالا موثر بوده است. محمد میررضوی در کنار مواردی مثل بسته‌بندی، روغن و کارتن، به نوسان‌های بازار ارز هم به‌عنوان عامل اثرگذار در قیمت کنسرو ماهی اشاره کرده است.

پیش‌تر محمد آقاطاهر، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران، نیز گفته بود گرانی تن‌ ماهی به دو عامل نرخ دلار برای واردات ماهی‌ خارجی و افزایش قیمت آهن بستگی دارد. به گفته آقاطاهر، تا پیش از این کنسرو تن ماهی را اقشاری می‌خریدند که نمی‌توانستند ماهی تازه تهیه کنند، اما حالا با جهش قیمت تن ماهی، این اقشار دیگر از عهده خرید این کالا بر نمی‌آیند و فروش تن ماهی به‌دلیل کاهش قدرت خرید مردم کمتر شده است.

گرانی فزاینده محدود به تن ماهی نیست و دیگر کالاهای خوراکی را شامل می‌شود. نتایج یک کار مطالعاتی جدید در موسسه دولتی مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی نشان می‌دهد ایران در سالی که علی خامنه‌ای آن را «کنترل تورم و رشد تولید» نامید، ازنظر تورم مواد غذایی در رتبه چهارم جهان قرار دارد.