واکنش ترامپ به گزارش دورهام درباره تحقیقات بدون مبنای اف‌بی‌آی؛ سر مردم کلاه گذاشتند

این تحقیق به زبان ساده می‌گوید که اف‌بی‌آی برای باز کردن پرونده درباره ادعای «ارتباط کارزار انتخاباتی ترامپ با روسیه» اطلاعات کافی نداشته است

ترامپ:سر افکار عمومی کلاه گذاشتند،همانگونه که همین حالا آنهایی که نمی‌خواهند عظمت آمریکا را ببینند مردم را به بازی گرفته‌اند-Reuters

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در واکنش به گزارش بازپرس ویژه ایالات‌متحده که تحقیقات اف‌بی‌آی درباره آنچه که «ارتباط کارزار انتخاباتی ترامپ با روسیه» خوانده شده بود را بدون «مدرک واقعی و تحت تاثیر نفوذ مخالفان ترامپ» ارزیابی کرده بود، گفت: «سر افکار عمومی آمریکا کلاه گذاشتند.»

ترامپ در پیامی در شبکه اجتماعی خود Truth Social نوشت: «دورهام، پس از بررسی گسترده به این نتیجه رسید که اف‌بی‌آی هیچگاه نباید تحقیق درباره ماجرای ترامپ-روسیه را آغاز می‌کرد. سر افکار عمومی آمریکا کلاه گذاشتند، همانگونه که همین حالا آنهایی که نمی‌خواهند عظمت آمریکا را ببینند آن (افکار عمومی) را به بازی گرفته‌اند.»

ترامپ پیش‌تر بارها ارتباط کارزار انتخاباتی‌اش با روسیه را رد کرده بود و آن را توطئه مخالفانش خوانده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جان دورهام، بازپرس ویژه ایالات متحده آمریکا در گزارشی که روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه منتشر شد، تاکید کرد که اف‌بی‌آی برای بررسی کارزار انتخاباتی ۲۰۱۶ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا «شواهد واقعی» نداشت و بیش از حد به توصیه‌های رقبای سیاسی ترامپ برای دامن زدن به ماجرای ارتباط این کارزار با روسیه تکیه کرده بود.

این گزارش ۳۰۶ صفحه‌ای نتیجه چهار سال تحقیق درباره اشتباهات احتمالی اف‌بی‌آی است که دورهام از مه ۲۰۱۹ مسئول انجام آن بود.

دورهام در این گزارش نتیجه‌گیری کرده است که جامعه اطلاعاتی آمریکا و مجریان قانون هیچ مدرک واقعی در ارتباط با روابط کارزار انتخاباتی ترامپ و روسیه نداشته‌اند که بخواهند تحقیق در این زمینه را آغاز کنند.

این تحقیق به زبان ساده می‌گوید که اف‌بی‌آی برای باز کردن پرونده در این زمینه اطلاعات کافی نداشته است و ماموران اف‌بی‌آی نیز نتوانسته‌اند اطلاعاتی دریافتی از چهره‌ها و نهادهای سیاسی را به درستی تحلیل کنند.

به گزارش اس‌بی‌اس، این گزارش همچنین به عملکرد متفاوت اف‌بی‌آی در پرونده‌های سیاسی حساس دیگری درباره رقبای ترامپ از جمله هیلاری کلینتون اشاره کرده است.

اف‌بی‌آی در واکنش به این گزارش گفته است که هم‌اکنون ده‌ها اصلاحیه درباره عملکرد خود اعمال کرده است.

دورهام برای توضیح درباره این گزارش به کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا دعوت شده است.

یافته‌های گزارش دورهام می‌تواند امتیازی سیاسی برای ترامپ باشد که برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ نامزد شده و پرونده‌های جدیدی برای او باز شده است. ترامپ تاکید دارد که این پرونده‌ها نیز مانند ادعای ارتباط کارزار انتخاباتی‌اش با روسیه، سیاسی‌اند.

بیشتر از جهان