نسخه سانسورشده حکم توقیف خانه ترامپ منتشر شد

بخش قابل‌توجهی از ۲۳ صفحه از این سند ۳۸ صفحه‌ای سیاه و متن ۱۱ صفحه از آن کاملا ویرایش شده است

دونالد ترامپ، بارها خواهان انتشار متن کامل و سانسورنشده حکم خود شده است - Giorgio VIERA / AFP

وزارت دادگستری ایالات متحده روز جمعه، ۲۶ اوت، نسخه‌ای ویرایش‌شده از مجوز تفتیش اقامتگاه دونالد ترامپ را که به ماموران اداره تحقیقات فدرال آمریکا اجازه داد اسناد محرمانه دولتی در مارالاگو، منزل شخصی او در ایالت فلوریدا، را توقیف کنند، منتشر کرد.

در این سند ۳۸ صفحه‌ای، بخش قابل‌توجهی از ۲۳ صفحه آن سیاه و متن مندرج در ۱۱ صفحه کاملا ویرایش شده است.

تفتیش اقامتگاه مارالاگو، ملک شخصی دونالد ترامپ در پالم بیچ فلوریدا، یکی از تحقیقات ایالتی و فدرال بسیار قابل‌توجه درباره ترامپ است. دونالد ترامپ می‌گوید قصد دارد برای ورود به کاخ سفید بار دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، رقابت کند.

بروس راینهارت، یک قاضی دادگاه ایالات متحده که حکم تفتیش اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) از اقامتگاه ترامپ در تاریخ هشتم اوت را تایید کرد، دستور برداشتن مهروموم از این حکم قلم‌گیری‌شده را صادر کرد.

وزارت دادگستری آمریکا در مقابل درخواست‌ها برای انتشار این حکم مقاومت می‌کرد و می‌گفت که این سند حاوی جزئیاتی است که به احتمال زیاد بر گام‌های بعدی تحقیقات درباره اینکه آیا چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا به شکل غیرقانونی اسناد محرمانه را در خانه خود نگهداری کرده است یا خیر، موثر خواهد بود.

در آغاز این حکم ۳۸ صفحه‌ای آمده است: «دولت درباره انتقال و نگهداری نامناسب اطلاعات محرمانه در جاهای تاییدنشده و همچنین مخفی کردن یا حذف غیرقانونی سوابق دولتی یک تحقیق جنایی انجام می‌دهد.»

بخش‌های سیاه و حذف‌شده اسناد سوال‌های مهم و زیادی را درباره دلیل هجوم ماموران اداره تحقیقات فدرال آمریکا به اقامتگاه دونالد ترامپ بی‌پاسخ گذاشت. هویت شاهدان و جزئیاتی مهم درباره استراتژی، مسیر، ظرفیت، منابع و روش‌های تحقیقاتی که به این طوفان سیاسی بزرگ دامن زدند هم مخفی مانده‌اند.

دونالد ترامپ، سرمایه‌دار ۷۶ ساله و رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده آمریکا، بارها انتشار متن کامل و سانسورنشده حکم را خواستار شده بود. او می‌گوید که بی‌گناه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مریک گارلند، دادستان کل آمریکا، تایید کرد که شخصا حکم هجوم به منزل ترامپ را تایید کرده؛ با این حال، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، تاکید کرد که از قبل، درباره تجسس منزل ترامپ کوچک‌ترین اطلاعی نداشته است.

اقدام اف‌بی‌آی بخشی از تحقیقات فدرال درباره این است که آیا ترامپ هنگام ترک کاخ سفید در ژانویه ۲۰۲۱، اسنادی را به طور غیرقانونی با خود برده است یا خیر. تلاش‌های احتمالی او درباره اخلال در کار تحقیقات دولت هم بررسی می‌شود. 

بر اساس این سند که روز جمعه منتشر شد، یک مامور اف‌بی‌آی که نامش اعلام نشد، گفت که «آرشیو ملی ایالات متحده» در بررسی ۱۵ جعبه‌ای که از مارالاگو به دست آمد، «اسنادی با مهر محرمانه» حاوی «اطلاعات مربوط به دفاع ملی» کشف کرده است.

این مامور گفت که وزارت دادگستری دلایلی دارد که آن را به این باور می‌رساند اسناد بیشتری از این دست هنوز به دولت بازگردانده نشده و کماکان در منزل ترامپ است.

ماموران اف‌بی‌آی در جریان تفتیش مارالاگو، بیش از ۲۰ جعبه حاوی ۱۱ مجموعه اسناد محرمانه دولتی را با خود بردند که برخی از آن‌ها برچسب «فوق محرمانه» داشتند.

حکم تفتیش سندی است که معمولا علنی نمی‌شود و در مواردی خاص چون اتهام ارتکاب جرم، استثنائا منتشر می‌شود و یک بیانیه تحت‌سوگند است و شواهدی را در حمایت از دلایل تفتیش و صدور حکم بازرسی شرح می‌دهد.

دادستان‌ها خواسته بودند کل حکم بازرسی مهر‌وموم شود تا از یکپارچگی تحقیقات در حال اجرا محافظت شود اما رسانه‌ها خواستار انتشار آن شدند و به این منظور اقدام حقوقی کردند.

قاضی راینهارت روز پنجشنبه گفت که وزارت دادگستری برای مخفی نگه داشتن بخش‌هایی از حکم بازرسی دلایل معتبری دارد؛ از جمله اینکه باید از هویت شاهدان و ماموران فدرال و تحقیقات دولتی و همچنین اسناد هیئت منصفه محافظت شود.

ترامپ به طور جداگانه از یک قاضی دیگر درخواست کرد تا بررسی اسناد توقیف‌شده را متوقف کند و کار بررسی اسناد به یک کارشناس مستقل محول شود.