نماینده مجلس: طالبان قصد دادن حقابه به ایران را ندارند

فدا حسین مالکی از سدسازی در افغانستان به‌ مثابه چالشی یاد کرد که حقابه ایران را تحت الشعاع قرار داده است

فدا حسین مالکی از بحران آب در سیستان و بلوچستان هشدار داد -- فردا نیوز

فدا حسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، روز شنبه، ۲۳ اردیبهشت (۱۳ مه) هشدار داد ذخایر آبی استان سیستان و بلوچستان تا دو ماه دیگر تمام می‌شود و حدود دو میلیون جمعیت این منطقه با بحران آب مواجه خواهند شد.  

او در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در مورد تامین شدن حقابه جمهوری اسلامی از افغانستان در حکومت طالبان، ابراز تردید کرد.  

او گفت: «نظر ما به‌ عنوان نمایندگان استان سیستان و بلوچستان این است که در مسئله حقابه برای مجاب کردن طرف مقابل، باید در سطح حاکمیتی از طالبان مطالبه شود، چرا که به‌ نظر می‌رسد طالبان قصدی برای دادن حق و حقوق آبی ایران ندارند.» 

فدا حسین مالکی که بین سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۱ سفیر جمهوری اسلامی در کابل بود، گفت به ابراهیم رئیسی، رئیس‌ دولتِ سیزدهم جمهوری اسلامی ایران، نامه نوشته و نگرانی خود را در پیوند با بحران آب در استان‌های شرقی کشور مطرح کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «به ‌هر حال راه‌‌حل نهایی عبور از بحران فعلی آب در سیستان این است که مقامات کشورمان در سطح حاکمیتی به این مسئله ورود کنند و با رایزنی‌ مستقیم با طالبان مسئله را حل‌وفصل کنند. در صورتی که ظرف دو ماه آینده اتفاق مثبتی نیفتد، متاسفانه باید منتظر بروز فاجعه‌ای انسانی در استان سیستان باشیم.» 

این عضو مجلس شورای اسلامی همچنین هشدار داد که در صورت بی‌توجهی به وضعیت آب، استان سیستان و بلوچستان با بی‌سابقه‌ترین بحران آبی در دهه‌های گذشته روبرو خواهد شد. 

مالکی از سدسازی در افغانستان به مثابه چالشی یاد کرد که حقابه ایران را تحت‌الشعاع قرار داده است.  

حکومت پیشین افغانستان سد کمال‌خان را روی رودخانه هیرمند در استان نیمروز، و سد سلما را روی رودخانه هریرود در استان هرات ساخته بود. تا پیش از ساخت این دو سد آبی، بخش زیادی از آب این دو رودخانه به ایران سرازیر می‌شد. 

جمهوری اسلامی ایران تلاش زیادی برای برقراری روابط نزدیک با حکومت طالبان معطوف کرده که فاقد مشروعیت جهانی است، اما طالبان تمایل جدی به ساخت سدهای آبی در نزدیک مرزهای ایران دارند. در ماه‌های اخیر، چندین هیئت طالبان از سدهایی در غرب افغانستان دیدار کرده‌اند. 

طالبان تمایل چندانی به سخن گفتن درباره حقابه ایران از هیرمند ندارند. امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، هفته گذشته در اسلام‌آباد پاکستان گفته بود که با بارندگی‌های بیشتر در افغانستان، نیاز آب ایران هم رفع خواهد شد: «امیدواریم امسال شاهد بارندگی‌های بیشتری باشیم و این خیر و برکت باعث افزایش ذخایر آبی و تامین نیاز افغانستان و ایران شود.» 

براساس معاهده ایران و افغانستان برای تقسیم آب رودخانه هیرمند که ۱۳۵۱ بین حکومت‌های وقت دو کشور امضا شد، حقابه ایران سالانه ۸۱۷ میلیون مترمکعب است.