عفو عمومی دارندگان سلاح در صربستان؛ بیش از ۱۳ هزار سلاح جمع‌آوری شد

مقام‌های صربستان: «پس از مهلت یک ماهه، دارندگان سلاح غیرقانونی با مجازات زندان مواجه خواهند شد»

جمع‌آوری سلاح‌های غیرقانونی در بلگراد - OLIVER BUNIC / AFP

مقام‌های صربستان روز یکشنبه، ۱۴ مه (۲۴ اردیبهشت)، حدود ۱۳ هزار و پانصد سلاح، از جمله نارنجک‌های دستی، سلاح‌های خودکار و  موشک‌های ضد‌تانک را به نمایش گذاشتند که پس از فراخوان عفو عمومی برای تحویل سلاح، جمع‌آوری شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، پس از دو تیراندازی جمعی که به کشته‌‌شدن ۱۷ نفر، از جمله تعدادی کودک، منجر شد، مقام‌ها مهلت یک‌ماهه‌ای برای عفو دارندگان سلاح‌های ثبت‌نشده اعلام کردند تا شهروندان سلاح‌های خود را تحویل دهند. آنان اعلام کردند پس از این مهلت یک‌ماهه، مجازات زندان در انتظار کسانی خواهد بود که سلاح غیرقانونی نگهداری کنند.

الکساندر ووچیچ، رئیس‌ جمهوری صربستان، همراه با مقام‌های ارشد پلیس، از نمایش سلاح‌های جمع‌آوری شده در نزدیکی شهر اسمدروو در حدود ۵۰ کیلومتری جنوب بلگراد، پایتخت صربستان، دیدار کرد.

ووچیچ گفت تقریبا نیمی از سلاح‌های جمع‌آوری‌شده غیرقانونی است، اما نیم دیگر آن‌ها سلاح‌های ثبت‌شده‌ای است که شهروندان به‌‌رغم قانونی بودن نگهداری‌، تحویل داده‌اند. رئیس‌ جمهوری صربستان گفت: «این سلاح‌ها برای استفاده احتمالی، به نیروهای مسلح و کارخانه‌های اسلحه و مهمات‌سازی صربستان فرستاده می‌شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ووچیچ درباره دوران پس از پایان عفو عمومی گفت پس ازهشتم ژوئن، دولت با کسانی که سلاح‌های غیرقانونی نگهداری کنند، با اقدام‌های تنبیهی، از جمله مجازات‌های بسیار سنگین، مقابله خواهد کرد. او گفت: «چه کسی به سلاح خودکار نیاز دارد؟ یا این همه اسلحه؟‌»

تخمین زده می‌شود صربستان از نظر سرانه اسلحه در صدر کشورهای اروپایی قرار داشته باشد. بسیاری از این سلاح‌ها از جنگ‌های دهه ۱۹۹۰به جا مانده‌اند و غیرقانونی نگهداری می‌شوند.

سایر اقدام‌های دولت برای کنترل تبعات نگهداری و استفاده از اسلحه، کنترل شدیدتر صاحبان سلاح و باشگاه‌های تیراندازی است.

مقام‌های صربستان طرح جمع‌آوری سلاح را در پی رویدادهایی در ماه جاری میلادی آغاز کردند: در نخستین واقعه که سوم مه رخ داد، پسر ۱۳ ساله‌ای با اسلحه پدرش به روی همکلاسی‌های خود در یک مدرسه ابتدایی تیراندازی کرد، و یک روز پس از آن نیز یک جوان ۲۰ ساله با استفاده از یک سلاح خودکار در منطقه‌ای روستایی در جنوب بلگراد به روی مردم آتش گشود.

در این دو تیراندازی ۱۷ نفر کشته و ۲۱ نفر زخمی شدند. این وقایع واکنش گسترده جامعه صربستان را برانگیخت و پس از دهه‌ها آشفتگی سیاسی و بحران، خواستار تغییراتی در کشور شدند.

پس از این تیراندازی‌ها، ده‌ها هزار نفر در بلگراد در دو راهپیمایی‌ اعتراضی شرکت کردند و خواستار استعفای وزیران و ممنوعیت شبکه‌های تلویزیونی‌ای شدند که محتواهای خشونت‌آمیز را تبلیغ، و از جنایتکاران جنگی و شخصیت‌های جنایتکار برای حضور در برنامه‌ها و مصاحبه دعوت می‌کنند.

رئیس‌جمهوری صربستان همچنین در اظهارات روز یکشنبه خود درخواست‌ها برای استعفای وزیر کشور را رد کرد، اما گفت ممکن است دولت استعفا دهد و در گردهمایی ۲۶ مه در بلگراد، انتخابات زودهنگام اعلام کند.

سیاستمداران نخالف دولت فعلی صربستان، مقام‌های پوپولیست دولت ووچیچ را به دامن زدن به خشونت و سخنان تنفرآمیز علیه منتقدان، گسترش پروپاگاندا در رسانه‌های جریان اصلی و تحمیل شیوه‌های اقتدارگرایانه در همه نهادها متهم کرده‌اند و می‌گویند این روش‌ها باعث ایجاد اختلاف در جامعه می‌شود.

بیشتر از جهان