وندی شرمن، از معماران برجام، بازنشسته شد

وندی شرمن، قائم مقام وزارت خارجه آمریکا، در روز ۳۰ ژوئن سال جاری میلادی این وزارتخانه را ترک می‌کند اما همچنان جانشین او مشخص نیست

وندی شرمن، قائم مقام وزارت خارجه آمریکا- FABRICE COFFRINI / AFP

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای در روز جمعه، ۱۲ مه ۲۰۲۳، ضمن قدردانی از خدمات وندی شرمن، قائم مقام وزارت خارجه آمریکا، از پایان دوره حضور شرمن در این وزارتخانه خبر داد.

پیش از این برخی رسانه‌های آمریکا، از جمله شبکه خبری سی‌ان‌ان، از قول منابع خود در دولت فدرال آمریکا نوشتند شرمن در تابستان سال جاری میلادی سمت خود به‌عنوان قائم مقام وزارت خارجه را ترک می‌کند؛ خبری که پس از انتشار بیانیه روز جمعه بلینکن صحت آن تایید شد.

به‌گزارش سی‌ان‌ان، وندی شرمن در زمره چهره‌های تاثیرگذار وزارت خارجه آمریکا در دوران ریاست جمهوری جو بایدن به‌حساب می‌آید که تمرکز فعالیت‌های دیپلماتیکش بر روی شماری از موضوعات راهبردی مربوط به ایالات متحده در سطح بین‌المللی، از جمله روابط میان واشینگتن و پکن، قرار داشت.

از این‌رو وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه اخیر خود بر نقش شرمن تاکید کرد و در این مورد چنین نوشت:«وندی در مورد تعامل‌مان با [مسائل مربوط به] هند و اقیانوس آرام، جایی که تاریخ قرن بیست‌ویکم در آنجا نوشته خواهد شد، کمک کرده است.»

بلینکن در فراز دیگری از بیانیه روز جمعه خود نوشت وندی شرمن در دوران تصدی سمت قائم مقامی وزارت خارجه آمریکا، موفق شد تا عمق بیشتری به روابط میان این کشور با ژاپن، کره جنوبی و اتحادیه اروپا ببخشد. به‌گفته بلینکن، شرمن همچنین نقش بسزایی در پیشبرد سیاست‌های ایالات متحده در جنگ اوکراین بر عهده داشت و توانست بر روابط واشینگتن و پکن نیز نظارت دقیقی اعمال کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وبسایت شبکه خبری سی‌ان‌ان در عین‌حال از قول منابع خود در وزارت خارجه آمریکا نوشت، این وزارتخانه همچنان جانشین وندی شرمن را، که پس از تایید مجلس سنای آمریکا در آوریل سال ۲۰۲۱ به تصدی سمت قائم مقامی وزارت خارجه آمریکا رسید، مشخص نکرده است.

وندی شرمن از جمله دیپلمات‌های ارشد دولت آمریکا بود که در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، نقش موثری در مذاکرات هسته‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و قدرت‌های جهانی برعهده داشت که در نهایت به انعقاد توافق هسته‌ای برجام منجر شد.

وندی شرمن که کار خود در وزارت خارجه ایالات متحده را در سال ۱۹۹۳ آغاز کرد، نخستین زنِ تاریخ آمریکا به‌حساب می‌آید که موفق شد به قائم مقامی وزارت خارجه این کشور دست یابد.

با تمامی این اوصاف برخی ناظران بر این باورند که وندی شرمن در جریان مذاکرات واشینگتن و مسکو در سال ۲۰۲۱ موفق عمل نکرد و در نهایت نیروهای نظامی روسیه در فوریه سال ۲۰۲۲ تهاجم نظامی خود به خاک اوکراین را آغاز کردند و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های جهانِ غرب در قرن بیست‌ویکم را رقم زد.

همزمان با انتشار خبر بازنشستگی وندی شرمن روزنامه نیویورک‌تایمز و خبرگزاری رویترز نیز به ارسال نامه شرمن به برخی کارمندهای ارشد وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا اشاره کردند. به‌گزارش این دو منبع خبری، شرمن در نامه روز جمعه خود اعلام کرد روز ۳۰ ژوئن دوران اشتغالش در وزارت خارجه به‌پایان می‌رسد.

بیشتر از جهان